|
کدخبر: 175700

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با تولیدکننده سیم و کابل:

چه نوع سیم و کابلی استاندارد است؟

تولیدکنندگان سیم وکابل از دو فلز مس و آلومینیوم استفاده می‌کنند که مس به دلیل رسانا بودن بهترین گزینه برای ساخت سیم و کابل به حساب می‌آید و محصولات آلومینیومی نیز آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

صنعت و معدن چه نوع سیم و کابلی استاندارد است؟

شرایط نامناسب اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده که سیم و کابل‌های بی‌کیفیت آلومینیومی جایگزین انواع مسی آن شوند، چراکه که مس به دلیل شرایط استراتژیکی که دارد در سه سال اخیر نسبت به آلومینیوم جهش قیمتی قابل توجهی را داشته است.

سلمان ملاسلمانی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: وضعیت مس و آلومینیوم در ایران به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است که در این بین صنعت مس و الکترونیک از اهمیت بیشتری برخوردار است. سیم و کابل موجود در صنعت و بازار از دو فلز مس و آلومینیوم ساخته می‌شوند که در در سال‌های اخیر به دلیل رشد بی‌رویه قیمت فلز سرخ بسیاری از تولیدی‌‌ها برای جلوگیری از تعطیلی مجموعه خود، آلومینیوم که نسبت به مس ارزان قیمت‌تر است را جایگزین مس کرده و از ان به عنوان فلز پایه استفاده می‌کنند.

ملا_سلمانی

وی افزود: در صنعت و سیم و کابل، آلومینیوم کارایی لازم را ندارد و در صنعت الکترونیک اغلب از مشتقات مس استفاده می‌شود و این امر موجب شده که دنیا با مشکل توزیع مس مواجه است و به عبارت بهتر مس مانند طلا شده و از ارزش ویژه‌ای برخوردار است و قیمت این فلز استراتژیک درحال‌حاضر نسبت به یک سال گذشته چیزی حدود ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. یکی از عوامل این رشد قیمت، کمبود در بازار بوده و عامل بعدی افزایش تعداد خودروهای هیبریدی است که با تولید این نوع از خودروها میزان مصرف مس در سیم و کابل به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

این تولیدکننده سیم و کابل تصریح کرد: کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار مس یکی از برنامه‌های آینده خود را تولید خودروهای برقی قرار داده و در نتیجه به صورت طبیعی مصرف سیم و کابل در دنیا روبه فزونی خواهد رفت و همزمان با افزایش مصرف یک کاهش عرضه نیز ایجاد خواهد شد و این عدم تعادل موجب رشد قیمت مس می‌شود که این موضوع موجب شده بسیاری از تولیدکننده‌های سیم و کابل داخلی و خارجی برای حفظ صنعت خود به سمت آلومینیوم حرکت کنند.

آلومینیوم، ارزان اما آسیب‌زا

ملاسلمانی ابراز کرد: قیمت‌گذاری و شرایط مس و آلومینیوم کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و به عبارت بهتر قیمت مس ۳.۵ برابر نرخ آلومینیوم است. در سیم کابل‌های ساختمانی و رسانایی قوی برق آلومینیوم فلز مناسبی نیست و بازدهی لازم را ندارد اما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور و کاهش قدرت خرید مردم، انبوه‌سازان و مردم برای مصارف خود به دلیل ارزان بودن، آلومینیوم را ترجیح می‌دهند. ناگفته نماند که سیم و کابل‌های آلومینیومی برای مصارف خانگی و صنعتی با خطراتی همچون اتصالی و سوختگی همراه است اما مردم این خطرات را به جای هزینه بیشتر به جان می‌خرند.

وی ادامه داد: یک عامل مهمی که این گونه سیم و کابل در صنعت ساختمان استفاده می‌شود، عدم توجه کارشناسان ایمنی و شهرداری‌ها به هنگام بررسی از ساختمان است که به جای توجه به ایمنی زندگی مردم، مسائل خود را در اولویت قرار می‌دهند. درحال‌حاضر تقریبا تمام سیم و کابل‌های مس را از سطح کوچه و خیابان جمع‌آوری کردند و از سیم و کابل‌های آلومینیومی استفاده شده است. در بسیاری از موارد مشاهده شده که سیم و کابل‌های مسی که در ارتفاع پایین و نزدیک زمین به کار گرفته شده‌اند توسط سارقین دزدیده می‌شود و به عنوان ضایعات مسی می‌فروشند.

این تولیدکننده تاکید کرد: موضوع سرقت موجب شده که آلومینیوم را جایگزین مس کنند و از طرفی در ارتفاعات بالاتر نیز به دلیل سنگینی فلز سرخ، همچنان آلومینیوم را استفاده می‌کنند که علاوه بر سبک وزن بودن از قیمت کمتری نیز برخوردار است. این در حالی است که آلومینیوم در بحث برق و الکترونیک کیفیت مس را ندارد و در بسیاری موارد تلفات به جا گذاشته است.

مواد اولیه سیم و کابل‌های آلومینومی راحت‌تر تامین می‌شود

ملاسلمانی در رابطه با فناوری مورد استفاده در صنعت سیم و کابل توضیح داد: منابع و فناوری تولید آلومینیوم نسبت به مس در دسترس‌تر است و راحت‌تر می‌توان به دانش تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی دست یافت. چند کارخانه بزرگ تولیدکننده آلومینیوم مانند ایرالکو اراک، المهدی، آلومینیوم بجنورد در کشور مشغول به فعالیت هستند و از این منظر آلومینیوم کافی در اختیار تولیدکننده‌های محصولات آلومینیومی قرار می‌گیرد اما در رابطه با مس باید گفت که تنها تامین‌کننده ماده اولیه محصولات مسی، شرکت ملی مس بوده و شاید در عرضه ماده اولیه چالش ایجاد شود. در رابطه با فناوری در هر دو نوع تقریبا می‌توان گفت که با روش‌های روز دنیا پیش می‌روند.

وی یادآور شد: سیم و کابل‌های ایرانی از نظر کیفیت در سطح استانداردهای جهانی هستند و از نظر صادرات نیز شرایط نسبتا خوبی دارند. در رابطه با سیم و کابل‌های مسی به جرات می‌توان گفت فراتر از کیفیت کشورهای اروپایی هستند و قابلیت رقابت با رقبای خارجی را دارند. سیم و کابل‌های آلومینیومی نیز همین شرایط را دارند و وارد بازارهای بین‌المللی نیز می‌شوند.

این تولیدکننده در پایان خاطرنشان کرد: صنعت سیم و کابل نیز همانند بسیاری از صنایع با بحران‌هایی مواجه است. افزایش قیمت مواد اولیه مهم‌ترین معضل این صنعت به حساب می‌آید که رکود بازار را به دنبال داشته است. در رابطه با روکش کابل‌ها نیز روند به این شکل است و روکش‌هایی که در بازار موجود است از کیفیت کافی برخودار نبوده و استاندارد نیستند و تامین این روکش‌ها از طریق واردات نیز معضلات خاص خود را دارد.

 

ارسال نظر