|
کدخبر: 170679

گفت‌وگوی گسترش نیوز با تولیدکننده شمش آلیاژی آلومینیومی:

فلز سفید رنگ یا محرک اقتصادی کشور / آنچه درباره آلومینیوم نمی‌دانید!

دنیا هر روز به سمت نو شدن حرکت می‌کند و تکنولوژی و فناوری‌های مدرن به صنعتی شدن زندگی بیشترین کمک را می‌کند. در این بین محصولات های‌تِکی همچون شمش‌های آلیاژی آلومینیومی برای کاهش هزینه‌ها و آسان شدن انجام برخی از فعالیت‌های صنعتی توسط پژوهشگران ساخته و روانه بازار شدند.

معدن فلز سفید رنگ یا محرک اقتصادی کشور / آنچه درباره آلومینیوم نمی‌دانید!

آلومینیوم فلزی است که به دلیلی سبکی و مقاومت در برابر خوردگی در صنایع مختلف مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است و با افزودن آلیاژهای مختلف، خواص آن را برای مصارف گوناگون تغییر می‌دهند و در نهایت آلیاژهای آلومینیوم در زندگی روزمره و صنعت بیشترین کاربرد را دارند.

وحید اسلامیان در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهار داشت: آلومینیوم فلزی سفید رنگ بوده که از سنگ معدن بوکسیت حاصل می‌شود که از سیلیکات آلومینیوم و اکسید آهن حاصل می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها شمش خالص آلومینیومی تولید می‌کنند که در کارهایی که به آلومینیوم خالص نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در برخی کارخانه‌ها شمش‌های آلیاژی آلومینیومی را می‌سازند و ماده دوم یا سومی به ماده اولیه شمش اضافه می‌شود.

اسلامیان

وی افزود: در گذشته برای آلومینیوم تقاضای زیادی نبود و به دلیل قیمت مناسب مس این فلز سرخ از استقبال خوبی برخوردار بود اما در دو سال اخیر با اوج‌گیری قیمت مس بسیاری از تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی مس به سمت آلومینیوم سوف یافته‌اند و از این فلز سفید که نرخ مناسبی نیز دارد به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گرفته و با آلیاژی کردن آن کاربرد آلومینیوم در صنایع مختلف افزایش یافته است.

این تولیدکننده شمش آلیاژی آلومینیوم تصریح کرد: آلیاژهای آلومینیوم به دو دسته تحت عنوان گرما قابل تصویه و غیرقابل تصویه تقسیم می‌شوند که بر اساس نوع فلزی که به آلومینیوم اضافه می‌شود، شمش در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرد. عناصر آلیاژی مورد استفاده در ساخت شمش‌های آلیاژی، شامل مس، سیلیکون، آهن، منگنز، منیزیم، کروم و روی است که هر کدام بنا بر مورد استفاده و تقاضای مشتری به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در تامین ماده اولیه مشکل خاصی نیست!

اسلامیان ابراز کرد: عمده مصرف شمش‌های آلیاژی آلومینیومی در خودروسازی، هواپیماسازی، صنایع نظامی و ساختمان‌سازی بوده که البته موارد استفاده از این نوع شمش‌ها زیاد است اما موارد ذکر شده مشتریان اصلی این نوع محصوص به حساب می‌آیند. علاوه بر عناصر آلیاژی، ماده اولیه اصلی آلومینیوم است که اغلب تولیدکنندگان برای ساخت شمش از انواع ضایعات آلومینیومی استفاده می‌کنند و چون ضایعات در کشور به وفور یافت می‌شود در نتیجه صنعتگران این حوزه با کمبود ماده اولیه مواجه نیستند و یا تشدید تحریم‌ها اخلالی در تولید ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: برای ساخت شمش‌های آلیاژی اغلب از تکنولوژی اروپایی استفاده می‌کنند. در واقع این تکنولوژی به نحوی طراحی شده که می‌توان کارخانه‌ تولید شمش را وسط شهر بزرگی همچون تهران احداث کرد، چراکه به سیستم‌هایی مجهز است که به هیچ عنوان آلاینده تولید نمی‌شود و به عبارت بهتر یک تکنولوژی زیست محیطی است. برای استفاده از چنین تکنولوژی قطعا به ماشین‌آلات وارداتی نیاز است و عملا تجهیزات ساخت داخل پاسخگوی چنین فناوری و تکنولوژی نیست و برای داشتن یک تولید پاک به تجهیزات ساخت اروپا نیاز است.

اسلامیان مطرح کرد: صنعت آلومینیوم چشم‌انداز روشنی در کشور دارد اما با مشکلاتی نیز همراه است و در سالی که به نام مانع‌زدایی مزین شده است توقع صنعتگران به سمتی می‌رود که بسیاری از معضلات این صنعت حل شود. به عنوان مثال در خصوص تامین ضایعات به عنوان ماده اولیه انتظار می‌رود زمانی که با کمبود مواجه می‌شویم دولت جهت واردات این نوع مواد اقدامات لازم را اعمال کند و برای واردات و تامین ارز مربوط به آن مجوزهای مورد نظر را صادر کنند.

شمش آلیاژی محصولی با ارزش افزوده بالا

وی توضیح داد: شمش آلیاژی آلومینیومی کالایی است که ۸۰ درصد ارزش افزوده آن بر روی آن انجام شده و می‌توان ۲۰ درصد باقی‌مانده ارزش افزوده را بر پایه انرژی و مسائل زیست محیطی دانست و از مسئولین مربوطه تقاضا کرد که در خصوص تامین ارز و واردات مورد نیاز این صنعت موافقت خود را مبذول کنند که در این صورت تولیدکننده می‌تواند تولید خود را به سه برابر نیز ارتقا دهد.

این تولیدکننده شمش آلیاژی آلومینیومی ابراز کرد: این محصول به نوعی دانش‌بنیان به حساب می‌آید و در صورت اخذ مجوزهای لازم می‌تواند به یک کالای صادراتی با ارزآوری بالا بدل شود که برای حرکت اقتصاد کشور نیز به عنوان نیروی کمکی وارد عمل شود. یکی دیگر از راه‌های فروش این نوع محصول بورس کالا بوده که تقریبا این تالار صنعتی با افت و خیزهایی همراه است اما به جرات می‌توان گفت که نوسانات بورس کالا بر معاملات محصولات های‌تِک کمترین میزان تاثیر را دارد. در قیمت‌گذاری این محصول عوامل متفاوتی همچون نرخ ماده اولیه، افزودنی‌های آلیاژی و سایر حوادث داخلی موثر هستند.

اسلامیان تاکید کرد: تولید محصولات دانش‌بنیان علاوه بر درآمدزایی و داخلی سازی در بحث اشتغالزایی نیز نقش پررنگی دارد و برای این حوزه به نیروی انسانی متخصص نیاز است و ۷۰ درصد افرادی که در این صنایع مشغول به کار می‌شوند دارای مدارک تحصیلی لیسانس به بالا هستند. اغلب تولیدکنندگان این محصول همواره سعی دارند با استفاده از فلزات مختلف آلیاژهای جدیدی را تولید و روانه بازار کنند در واقع به فکر توسعه این صنعت هستند و به عبارت بهتر صد در صد این محصول را بومی‌سازی کنند و تمام انواع شمش در کشور تامین شود و از خروج ارز جلوگیری به عمل آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اضافه کردن هر کدام از این مواد به عنوان آلیاژ یک خاصیت به شمش اضافه می‌کند، به عنوان مثال برخی مواد مقاومت و بعضی دیگر سختی شمش را تقویت می‌کند و برای مصارف گوناگون تولید می‌شوند. به عنوان مثال شمش مصرفی در موتور خودروی بنز قطعا با موتور سایر خودروها متفاوت است و باید برای بنز نوع خاصی به کار گرفته شود.

ارسال نظر