|
کدخبر: 144640 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

رابطه مهم معدن با توسعه پایدار

‎توسعه پایدار براساس تعریف یونسکو ، توسعه ای است که نیازهای حال حاضر را برآورده می کند بدون آنکه تأمین نیازهای نسل های بعد را به خطر بیندازد.

صنعت و معدن رابطه مهم معدن با توسعه پایدار

‎پایداری یک سیستم مبتنی بر ارزشهای باز است ، جایی که نیازهای غالب جامعه اهداف و چگونگی تحقق آن را تعیین می کند در این مقاله گسترش نیوز قصد دارد که به رابطه معدن و توسعه پایدار بپردازد برای خواندن این گزاش با گسترش نیوز همراه باشید:

‎پایداری اجتماعی اساساً به معنای دسترسی جامعه به منابع مورد نیاز برای تأمین نیازهای فعلی و آینده آن است.این نیازها شامل ملزومات اساسی زندگی - غذا ، آب ، مسکن و شغل است. مفهوم پایداری اجتماعی همچنین شامل بسیاری از جنبه های مهم دیگر جامعه مانند فرهنگ ، دین ، ​​آداب و رسوم ، قدرت و علم است. تنها راه برای تعیین دقیق چگونگی اطمینان از اینکه این جنبه ها به اندازه کافی در تصمیمات توسعه ای لحاظ می شوند ، مشارکت دادن افراد در تمام مباحث  مربوطه است.

‎برای این منظور ، باید فرایندی کامل وجود داشته باشد تا از طریق آن همه دیدگاه ها و نظرات متنوع در مورد استخراج پایدار ، از جمله نظرات جوامع محلی و بومی ، گروه های آسیب پذیر در آن جوامع و سایر سهامداران محلی پرسیده شود. این امر به معنای شناسایی مجموعه بسیار گسترده ای از نیازهای گذشته ، حال و آینده افراد تحت تأثیر فعالیت های استخراج معادن خواهد بود.

‎حکمرانی و استخراج پایدار

بخش معدن و صنایع معدنی در بسیاری از کشورها ، عامل مهمی در رسیدن به توسعه پایدار بوده است. توسعه پایدار براساس صنعت معدنکاری بر درآمد حاصل از استخراج ماده معدنی و جنبه های ژئوتوریسمی آن استوار است. جهت رسیدن به توسعه پایدار از طریق گسترش بخش معدن و صنایع معدنی، باید سه اصل اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بخش معدن به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد .

‎در جهانی ایده آل ، همه دولت ها سیاست های پایداری اقتصادی را در پیش می گیرند. بر اساس چنین سیاست هایی ، بخش عظیمی از درآمد حاصل از تمام عملیات استخراج معادن همیشه به جوامع میزبان برمی گردد تا سطح زندگی در آنجا بهبود یابد. این پول برای بهبود تولید محلی ، ایجاد شغل ، ایجاد زیرساخت ها ، ایجاد مزایای طولانی مدت و تأمین طیف وسیعی از مزایای اجتماعی و زیست محیطی هزینه می شود. این همان چیزی است که در یک صنعت معدن سبب پایداری قوی می شود!

توجه به توسعه پایدار در فعالیت‌های معدن‌کاری می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی را کاهش دهد و آثار مثبت اجتماعی و اقتصادی به‌دنبال داشته باشد. در معدن‌کاری مدرن، شاخص‌های توسعه پایدار مورد توجه ویژه قرار گرفته است و استخراج و فرآوری مواد معدنی به گونه‌ای است که توسعه پایدار برقرار باشد و همین موضوع باعث شده است تا کشورهای صنعتی از رفاه و ثروت بیشتری برخوردار باشند.

‎متأسفانه ، بسیاری از جوامع میزبان ، به ویژه کشورهای در حال توسعه که برای کسب درآمد و افزایش سطح خزانه کشور به استخراج از معدن نیاز دارند  ،این جوامع معمولاً کمتر از مزایای واقعی برخورداند. و اغلب از عواقب منفی فعالیت های استخراج  معدن بر روی محیط زیست رنج می برند.

بی‌سوادی زیست‌محیطی

یکی دیگر از جنبه‌های قابل‌توجه معدن این است که از نظر تاریخی جوامع محلی میزبان ، به ویژه کشورهای در حال توسعه ، از "بی‌سوادی زیست‌محیطی" ، رنج می‌برند.  این بدان معناست که ذینفعان آسیب‌دیده چیزی در مورد استخراج پایدار نمی‌دانند یا نمی‌فهمند.

البته باید گفت که بخش صنعت و معادن به‌دلیل برخورداری از قابلیت‌های گسترده و تأثیرهای مهمی که بر بخش‌های گوناگون اقتصاد می‌گذارد، نقش شایان توجهی در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها ایفا می‌کند و می‌توان از معدن به عنوان بستری برای راه اندازی صنایع پایدار مانند گردشگری سبز ، جنگل‌های زراعی ، ماهیگیری و غیره استفاده کرد ، و اقتصادهای محلی را گسترش داد.

ارسال نظر