|
کدخبر: 141502 محمد انوشه‌ئی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

اثرات مثبت و منفی معدن بر زندگی انسان

معدن و محیط زیست دو یار متضاد با هم هستند اما گاهی اثرات معدنکاری بر محیط زیست می تواند مثبت باشد و سبب رونق اقتصادی و پیشرفت شود.

معدن اثرات مثبت و منفی معدن بر زندگی انسان

اثرات زیست‌محیطی استخراج معادن می‌تواند در مقیاس محلی ، منطقه‌ای و جهانی از طریق اقدامات مستقیم و غیرمستقیم معدنکاری رخ دهد. این تأثیرات می‌تواند منجر به فرسایش ، ایجاد گودال‌ها ، از بین رفتن تنوع زیستی یا آلودگی خاک ، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی توسط مواد شیمیایی ساطع شده از فرآیندهای استخراج شود. این فرایندها همچنین در جو حاصل از انتشار کربن که بر کیفیت سلامت انسان و تنوع زیستی تأثیر می‌گذارد ، تأثیر دارند. برخی از روش‌های استخراج ممکن است تأثیرات قابل توجهی در محیط‌زیست و بهداشت عمومی داشته باشد ما در گسترش نیوز امروز قصد داریم موارد مثبت و منفی اثرات معدن بر محیط‌زیست را بررسی کنیم ؛ برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

تأثیرات مثبت و منفی استخراج بر انسان

فعالیت‌های استخراج ، از جمله کاوش ، اکتشاف ، ساخت ، بهره‌برداری ، تعمیر و نگهداری ، توسعه ، از رده خارج شدن و استفاده مجدد از معدن می‌تواند تأثیرهای مثبت و منفی بر سیستم‌های اجتماعی و زیست‌محیطی بگذارد. اکتشاف ، ساخت‌وساز ، بهره‌برداری و نگهداری از معادن ممکن است منجر به تغییر کاربری زمین شود و ممکن است تأثیرات منفی در محیط از جمله جنگل‌زدایی ، فرسایش ، آلودگی و تغییر مشخصات خاک ، آلودگی آب‌های محلی و تالاب‌ها و افزایش سروصدا شود. میزان انتشار گردوغبار کردن ، و استفاده مجدد از معدن نیز ممکن است اثرات قابل توجه زیست‌محیطی مانند آلودگی خاک و آب ایجاد کند جاده از خود معادن ، زیرساخت‌های ساخته شده برای حمایت از فعالیت‌های استخراج معادن ، مانند جاده‌ها ، بندرها ، مسیرهای راه‌آهن و خطوط برق ، می‌تواند سبب مهاجرت حیوانات شود.

استخراج همچنین می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر انسان و جوامع داشته باشد. برای مثال ، تأثیرات منفی شامل تأثیراتی بر سلامتی انسان و تغییر سطح زندگی است. معادن همچنین می‌تواند بر شیوه‌های زندگی سنتی بومیان ساکن مجاور معدن تأثیرگذار باشد.

اثرات بالقوه معدن بر محیط‌زیست

البته نباید از تأثیرات مثبت معدن هم چشم‌پوشی کرد، استخراج معدن اغلب سبب اشتغال محلی می‌شود و به اقتصاد محلی و منطقه‌ای کمک می‌کند. همچنین باعث اثرات بالقوه زیست‌محیطی می‌شود ، به عنوان مثال از طریق تصفیه آب و ترمیم اکولوژیکی ، می‌تواند اثرات مثبتی بر سیستم‌های زیست‌محیطی بگذارد.

رها کردن معدن از رده خارج شدن و استفاده مجدد از آن نیز می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی اجتماعی داشته باشد. تأثیرات منفی شامل از دست دادن شغل و اقتصاد محلی است ، در حالی که تأثیر مثبت می‌تواند فرصت‌های جدید برای فعالیت‌های اقتصادی  همانند استفاده مجدد از معادن برای تبدیل شدن به جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد.

اگر برای جبران بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی معدنکاری مدرن اقدامی انجام نشود ، هزینه نهایی برای دولت‌ها و جوامع مخرب خواهد بود. در حال حاضر معادن در چین ۹۶۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متر مکعب گاز سمی حاوی کنسانتره گرد و غبار دودکش ، اسید هیدروفلوئوریک ، دی‌اکسید گوگرد و اسید سولفوریک برای هر تن عناصر کمیاب خاکی تولید شده آزاد می‌کنند. بعلاوه  تقریباً ۷۵ متر مکعب پساب اسیدی و یک‌تن پسماند رادیواکتیو باقی‌مانده تولید می‌شود. اقدامات پیشگیرانه مانند مقررات دقیق‌تر و استراتژی‌های مناسب دفع زباله می‌تواند هزینه‌های خسارت زیست‌محیطی را کاهش دهد.

اما این نکته را نباید فراموش کرد که اقدامات کاهشی طراحی شده برای کم کردن تأثیرات منفی استخراج معدن در سیستم‌های اجتماعی و زیست‌محیطی ممکن است همیشه و در بلند مدت اثربخش نباشد، در واقع ، این اقدامات ممکن است تأثیرات سو و  ناخواسته‌ای بر محیط‌زیست داشته باشد که تأثیرات منفی آن بیشتر از اثرات مثبت باشد.

مترجم: شهریار خادمی

ارسال نظر