|
کدخبر: 118041 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

معدن می‌تواند یار محیط‌ زیست شود؟

معادن با آنکه به عنوان منبعی مهم و حیاتی تلقی می‌شوند اما بخش مهمی از اکوسیستم و محیط‌زیست بی‌نظیر مناطق مختلف را به نابودی می‌کشاند، یعنی ضمن از بین بردن پوشش‌های گیاهی باعث کوچ و یا انقراض برخی از حیوانات و موجودات نیز می‌شود. به عبارت دیگر استفاده از منابع طبیعی بدون تخریب، امری غیرممکن است.

معدن معدن می‌تواند یار محیط‌ زیست شود؟

از این‌رو پروژه‌های معدنی باید با ملاحظات زیست‌محیطی همراه باشند به این معنا که در استخراج فرآورده‌های معدنی، باید به استانداردهای زیست ‌محیطی توجه کرد.

معدن یا محیط زیست؟ به نظر می‌رسد که این دو در کنار هم هیچگاه قرار نگیرند، در واقع آنها تقریباً ضد هم به نظر می‌رسند. آیا کسی در مورد نحوه استخراج طلا در مقیاس کوچک در آمازون یا معادن عظیم زغال سنگ در امریکای شمالی می‌داند؟ معدن همواره دشمن محیط‌زیست بوده است خواه معادن شن و ماسه‌ای ساده باشد یا معادنی با استخراج و عملیات پیچیده متالورژی. به نظر می‌رسد میراث معدن، تخریب زمین و آلودگی آب و هوا است. ما در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به موضوع معدن و محیط‌زیست با ما همراه باشید:

معدن بزرگترین مصرف‌کننده انرژی

در مقیاس جهانی بخش مواد معدنی یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی است و از این طریق به آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین می‌افزاید. بسیاری از مشکلات هیدروژئولوژیکی ناشی از عملیات معدنکاری به علت تغییر در وضع موجود شبکه جریان آب زیرزمینی و یا ایجاد شبکه جریان جدید است.

اما در چندسال اخیر پیمان‌های زیست محیطی و افزایش آگاهی نسبت به اهمین منابع طبیعی باعث شده است تا فشاری که بر شرکت‌های حوزه معدن برای توجه به موضوع محیط‌زیست وارد شود. خوشبختانه بسیاری از فناوری‌های نوین باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، انتشار آلاینده‌ها، ایجاد زباله و مصرف آب در فعالیت‌های معدن می‌شوند.

راهکارهای شیمیایی و بیولوژیک جدیدی نیز توسعه یافته‌اند که با استفاده از آنها در فرآیند نوسازی معادن می‌توان آثار مخرب زیست محیطی معادن را کاهش داد و زمینه را برای بهبود وضعیت اکوسیستم زیستی مهیا کرد.

وظیفه ای به نام سبز بودن معدن

سبز بودن در صنعت معدن صرفا تلاشی برای یک کمپین تبلیغاتی بر اساس یک ترند جدید نیست، بلکه وظیفه‌ای است که شرکت‌های این حوزه باید به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود آن را بپذیرند و انجام دهند. جنبشی که به سوی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها شکل گرفته است باعث شده مفاهیمی مثل “معدن سبز” به سرعت پرطرفدار شوند. هدف از سبز شدن معدن کاهش اثرات زیست محیطی استخراج و فرآوری مواد معدنی و فلزات با تمرکز بر فناوری‌های جدید، هوشمندسازی فرآیندها و به کار گیری روش‌های حفظ پایداری است. خبر خوب برای شرکت‌ها این است که “سبز شدن” صرفا یک اقدام هزینه بر نیست، بلکه نتایجی مثل کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد که نهایتا باعث می‌شود هزینه‌های معدن کاهش پیدا کند.

دستیابی به معادنی با ضایعات صفر

میلیون‌ها تن ضایعاتی که سالانه در فرآیندهای معدن تولید می‌شود، دستیابی به معادنی با ضایعات صفر دست نیافتنی به نظر می‌آید. با این وجود بسیاری از معادن سختگیرانه وضعیت تولید ضایعات خود را تحت نظر دارند و از فناوری‌های جدید برای کاهش آن استفاده می‌کنند. فناوری‌های استخراج مانند روش‌های استخراج مواد معدنی باارزش از گِل قرمز یا حرارت دادن و ذوب آن برای استخراج آهن از جمله فناوری‌هایی است که در حال آزمایش است.

خوشبختانه تحول دیجیتال و فناوری‌های جدید این امکان را برای شرکت‌های معدن فراهم می‌کنند که بهره‌وری بیشتری داشته باشند و همزمان با افزایش میزان تولید، هزینه‌های خود را کاهش دهند. علاوه بر این محیط امن‌تری برای کار فراهم کنند و آثار مخرب کمتری بر محیط‌زیست بگذارند.

ایجاد فرصت برای استخراج از عمق دریا

حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضای برخی مواد را افزایش داده است و لذا منافع جدیدی برای صنعت معدن رقم زده است. این حرکت با موج سبز شدن در صنعت معدن همزمان شده است و نوید یک آینده‌ی سبز و پاک را می‌دهد.

در نهایت، فرصت‌های موجود برای اکتشاف و استخراج در عمق دریا، فضا و معادن متروکه به این معنی است که هنوز جبهه‌های زیادی برای فتح در حوزه‌ی معدن وجود دارد.

ارسال نظر