|
کدخبر: 303500 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

ایران کنسانتره به آمریکا صادر می‌کند/ با دلارهای آزاد شده چه کالاهایی می‌توان خرید؟

جلال‌زاده گفت: نمی‌توانیم از آمریکا کالا وارد کنیم، البته ایران بعضاً از راه‌های دوم و سوم کنسانتره و پسته به آمریکا ارسال می‌کند اما در مجموع ایران از این ارز می‌تواند با کشورهایی که مبادله تجاری دارد، استفاده کند.

سیاست ایران کنسانتره به آمریکا صادر می‌کند/ با دلارهای آزاد شده چه کالاهایی می‌توان خرید؟

اخیراً وزارت امور خارجه از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خبر داد و اعلام کرد که مبلغ مذکور به بانک‌های قطر منتقل شده اما ایران حق برداشت از آن را دارد.

آزاد شدن پول‌های بلوکه شدن ایران و امکان خرج کردن آن از طریق بانک‌های قطر منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که ایران به واسطه این پول‌ها چه کالاهایی و از کدام کشورها می‌تواند خریداری کند، در پاسخ به این پرسش وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره تأثیر اقتصادی پول‌های بلوکه شده، گفت: بخشی از منابع کشور از طریق فروش نفت تامین می‌شود البته در سال‌های گذشته این منابع به نسبت کمتر و کمتر شده اما در هر صورت بخشی از منابع ارزی کشور از ارز بدست آمده از فروش نفت تامین می‌شد. بنابراین ارزی که آزاد شده و به کشور باز خواهد گشت، بر شرایط اقتصادی کشور موثر است.

دولت ارز آزاد شده را در کالاهای سرمایه‌ای هزینه کند

او افزود: البته نمایندگان مجلس از دولت می‌خواهند ارز آزاد شده را در مسائل اصلی کشور مانند کالاهای سرمایه‌ای و صنعتی هزینه کنند. لذا این مورد به مدیریت دولت مربوط می‌شود که قطعاً دولت هم به دنبال این است که ارز آزاد شده را در مسائل زیربنایی کشور استفاده کند.

وحید-جلال-زاده

دولت می‌تواند نیازهای ارزی را تأمین کند

جلال‌زاده در واکنش به اینکه عزم جدی برای صرف کردن منابع مالی آزاد شده در حوزه زیرساخت‌های صنعتی و معدنی وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: قسمتی از علت تامین نشدن کالاهای سرمایه‌ای به دلیل تحریم‌ها است امکان دارد ارز لازم برای تخصیص دادن به بازرگانان و بنگاه‌های اقتصادی را داشته باشیم و دولت می‌تواند از این ارز برای تامین زیرساخت‌ها استفاده کند. به عبارت دیگر دولت با یک مدیریت عالمانه و آگاهانه می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی ما را تأمین کند.

با دلارهای آزاد شده، می‌توان اقلام غیرتحریمی را خریداری کرد

او درباره اینکه بنابراین ارزهای آزاد شده مختص خرید دارو و مواد غذایی نیست؟ اظهار کرد: به غیر از اقلام تحریمی که ربطی به ارز ندارد، قطعاً ارزی که بدست ما رسیده را می‌توان در بخش‌هایی که شامل تحریم نمی‌شود، استفاده کرد.

نمی‌توانیم از آمریکا کالا وارد کنیم

جلال‌زاده در واکنش به اینکه ایران از کدام کشورها کالا وارد کند؟ خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم از آمریکا کالا وارد کنیم، البته ایران بعضاً از راه‌های دوم و سوم کنسانتره و پسته به آمریکا ارسال می‌کند اما در مجموع ایران می‌تواند با کشورهایی که مبادله تجاری دارد، از این ارز استفاده کند.

۴۰۰ میلیون دلار با صربستان تبادل تجاری داریم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه بنابراین ایران می‌تواند در رابطه تجاری با کشورهای اروپایی نظیر انگلیس و فرانسه از ارز آزاد شده استفاده کند؟ یادآور شد: فرقی نمی‌کند در حال حاضر ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی رابطه تجاری دارد البته سطح روابط کاهش پیدا کرده اما ادامه دارد، برای نمونه با صربستان ۴۰۰ میلیون دلار تبادل تجاری داریم حتی با آلمان، ایتالیا و بسیاری از کشورها رابطه تجاری داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها