|
کدخبر: 302257 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران:

وزارت نیرو شرایط فولاد را نگران‌کننده کرد

عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران گفت: امسال حتی اگر یک مگاوات بیشتر از میزان سهمیه‌بندی برق مصرف می‌کنیم، وزارت نیرو بلافاصله کلید و برق کارخانه را قطع می‌کند و این نوع برخورد با صنعت نگران‌کننده است.

اقتصاد وزارت نیرو شرایط فولاد را نگران‌کننده کرد

«قطع برق» موردی که دولت انقلابی و امیدی نمی‌شناسد و هر ساله به دلیل آنچه که ترک فعل و عملیاتی نکردن برنامه‌های توسعه خوانده می‌شود، هر ساله گریبان‌گیر مردم و به ویژه واحدهای تولیدی می‌شود. چنانچه دولت دوازدهم به واسطه چشم‌پوشی از برنامه ششم توسعه و  مخصوصاً ماده ۴۸ برنامه مذکور، خاموشی هر روزه در تابستان سال ۱۴۰۰ را در اذهان ثبت کرد. البته خاموشی‌های آخرین سال دولت تدبیر و امید نتوانست وزیر نیروی وقت را پاسخگو  کند، کما اینکه رضا اردکانیان در مورد چرایی اجرایی نشدن برنامه ششم توسعه و در نتیجه آن خاموشی‌های پیاپی، پای تحریم‌ها را به میان آورد و به نوعی از پذیرش کوتاهی‌های وزارت نیرو در قبال خاموشی‌ها سر باز زد.

ترک فعل دولت دوازدهم در زمینه برق‌رسانی و خاموشی‌های گسترده تبدیل به یکی از شعارهای دولت سیزدهم شد تا جایی که رئیسی بلافاصله بعد از اعلام داوطلبی  برای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در یکی مراکز صنعتی با صدایی رسا نسبت به قطعی برق و توقف چند ساعته تولید، دولت وقت را مورد نقد قرار داد.

انتقادات رئیسی پیش از قرار گرفتن در مقام ریاست جمهوری در حالی صورت گرفت که در سال سوم حضور او در پاستور و در حالی که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده، قطع برق صدای تولیدکنندگان را درآورد. تا جایی که یکی از تولیدکنندگان ضمن انتشار ابلاغیه شرکت برق نوشت در هفته یک روز برق نداشتیم و پس از این دو روز در هفته برق نداریم.

برق

برق...

فولادی نسبت به سال گذشته بدتر شده

توقف تولید در نتیجه قطع برق صنعت‌ها منجر به شکل‌گیری این سوال می‌شود که  قطع برق در صنعت فولاد تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است، در پاسخ به این پرسش امین ابراهیمی،عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: امسال وضعیت برق کارخانجات فولادی نسبت به سال گذشته بدتر بوده، البته وزارت نیرو مدعی است که نسبت به سال گذشته برق بیشتری به واحدهای صنعتی ارائه کرده اما نکته قابل توجه این است که در حال حاضر واحدهای جدید وارد مدار شدند و واحدهای قدیمی وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته دارند.

امین-ابراهیمی

ادعای کذب وزارت نیرو درباره سهمیه‌بندی برق واحدهای صنعتی

او افزود: امسال طی نامه‌ای سهمیه‌بندی برق را به واحدهای صنعتی ابلاغ کردند که طبق صحبت‌ها و اظهارات شفاهی این نامه محصول هماهنگی وزارت‌های صمت و نیرو بوده، در حالی که طبق پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم وزارت صمت در جریان نبوده و امیری به عنوان نماینده وزارت صمت در جلسات مختلف حضور داشته و او قویاً سهمیه‌بندی را تکذیب کرده است. در این میان نکته قابل توجه این است که براساس همان سهمیه‌بندی که وزارت نیرو اعلام کرده ناترازی در سطح کشور وجود دارد و ما هم منکر ناترازی نیستیم چراکه بخشی از بدنه کشور هستیم و باید کمک کنیم ولی نکته این است که بار این ناترازی را نباید فولاد به تنهایی بر دوش بکشد بلکه سایر صنایع دیگر هم در این امر شریک باشند.

هنوز به نیمه سال نرسیدیم به اندازه سال گذشته تُناژ از دست دادیم

ابراهیمی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در صنایع تصریح کرد: البته وزارت نیرو ادعا دارد که برق بیشتری به فولاد داده می‌شود، در صورتی که برای نمونه فولاد خوزستان سال گذشته به دلیل محدودیت‌های برقی ۲۴۵ هزار تُناژ تولید را از دست داد و امسال که هنوز به نیمه سال نرسیدیم، در نتیجه محدودیت‌های مذکور ۲۴۰ هزار توناژ تولید را از دست دادیم. به عبارت دیگر در ۵ ماه نخست سال جاری معادل کل سال گذشته، تُناژ از دست رفته داریم.

تلاش می‌کنیم خود را با شرایط وفق بدهیم

مدیر عامل کارخانه فولاد خوزستان درپایان یادآور شد: نکته دیگر این است که امسال حتی اگر یک مگاوات بیشتر از میزان سهمیه‌بندی برق مصرف می‌کنیم، وزارت نیرو بلافاصله کلید و برق کارخانه را قطع می‌کند و این نوع برخورد با صنعت نگران‌کننده است. البته ما هم با مواردی نظیر ساخت نیروگاه چاره‌اندیشی کردیم اما راه اندازی نیروگاه حدود ۲ الی ۳ سال طول می‌کشد، البته ما تلاش می‌کنیم که خود را با شرایط وفق بدهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها