|
کدخبر: 302476 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

قیمت گذاری دستوری نسخه ای اشتباه است / بخش خصوصی باید ناجی صنایع شود

موسوی گفت: نکته قابل توجه این است که اگر دولت اراده کند می‌تواند ثبات اقتصادی به وجود آورد.

سیاست قیمت گذاری دستوری نسخه ای اشتباه است / بخش خصوصی باید ناجی صنایع شود

«دستور تعطیل نشدن واحدهای تولیدی»، « دستور افزایش تعرفه صادرات صنایع فولاد» تنها قسمتی از دستورات رئیسی طی دو هفته اخیر در حوزه صنایع محسوب می‌شوند که همگی حاکی از عزم جدی دولت سیزدهم برای پررنگ کردن اقتصاد دستوری است. البته رئیسی برای اجرای کامل اقتصاد دستوری تنها به صدور دستور اکتفا نکرد و روز پنجشنبه ضمن برگزاری جلسه با چهره‌های صنعتی و دادن وعده‌های حمایتی به آنها،  شخصاً وارد عرصه صنعت شد.

وعده‌های رئیس جمهور به صاحبان صنایع و پررنگ شدن نقش اقتصاد دستوری واکنش فعالین این حوزه را به دنبال داشت، کما اینکه حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در فضای مجازی نوشت: احیای صنایع، کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی است.

نقش بهینه دولت در این عرصه اصلاح محیط کسب‌وکار با هدف ارتقای رقابت‌پذیری و درجه پیچیدگی تولید و رشد بهره‌وری مجموع عوامل تولید است.

مداخلات موردی دولت در احیای صنایع بعید است که چندان موثر باشد.

سلاح ورزی

این اظهارات رئیس اتاق بازرگانی و در مقابل عزم دولت برای ورود به صنایع منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که اقدام دولت برای ورود به صنایع تا چه اندازه مفید و موثر خواهد بود؟ در پاسخ به سوال مذکور، سید کاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز ضمن اشاره به دخالت دولت در احیای صنایع گفت: به نظر بنده بخش خصوصی باید صنایع را احیا کند و دولت فقط بر امور صنایع نظارت کند چراکه دولت به هر بخشی ورود پیدا کرده در آنجا آسیب‌ها و خلأهایی به وجود آمده است.

سید کاظم موسوی

وظیفه دولت دخالت در صنعت نیست

او افزود: وظیفه دولت دخالت در صنعت نیست، صنعت و امور آن مربوط به بخش خصوصی است، به این معنی که بخش خصوصی باید صنایع را توسعه بدهد، اگر خلأیی وجود دارد آن را ترمیم کند و یا اگر با کمبود صنایع مواجه هستیم صنایع جدید ایجاد کند، علاوه بر این بخش خصوصی باید در حوزه‌های مختلف بالندگی داشته باشد. نکته دیگر این است که وقتی گفته می‌شود صنعت فرقی نمی‌کند چراکه صنعت می‌تواند شامل پتروشیمی، ام‌دی‌اف و موارد دیگر شود. بنابراین دولت فقط باید به صنایع نظارت کند و لاغیر.

با قیمت دستوری کاری پیش نمی‌رود

موسوی با اشاره به قیمت‌های دستوری که از طرف دولت صادر می‌شود، تصریح کرد: درباره قیمت دستوری واقعیت امر این است که با قیمت دستوری کاری پیش نمی‌رود و مشکلی حل نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به توییت اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تلاش دولت برای حفظ ثبات اقتصادی خاطرنشان کرد: منظور فرد عاقل و تحصیل‌کرده‌ است، به نظر بنده خروجی صحبت‌های او به نفع جامعه خواهد بود. نکته قابل توجه این است که اگر دولت اراده کند می‌تواند ثبات اقتصادی به وجود آورد.

ثبات اقتصادی در کشور وجود دارد؟

موسوی در واکنش به اینکه در حال حاضر ثبات اقتصادی در کشور مشاهده می‌شود یا خیر، یادآور شد: شرایط به نحوی است که برای همگان قابل رویت است.

  • ناشناس ارسالی در

    پس این گرانی های افسار گسیخته که هنوز هم ادامه دارد ودیگه نمیتونیم حتی لبنیات سر سفره داشته باشیم از کجا اومده همش شعار تو خالی وضع خیلی خرابه بابا گرانی بی داد می کندمدیران بی کفایت را عوض کنید تو مج لس فقط فکر گرفتن خودرو شاسی بلند هستند ت ا مشکلات جامعه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها