|
کدخبر: 303049 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

ایران کشورهای جایگزین انگلیس و فرانسه را پیدا کرد/ نجات کشور از بحران غذایی به واسطه بریکس

سنگدوینی گفت: وقتی نمی‌توانیم با کشورهایی نظیر انگلیس رابطه برقرار کنیم باید به سمت برقراری روابط با کشورهایی نظیر برزیل برویم.

سیاست ایران کشورهای جایگزین انگلیس و فرانسه را پیدا کرد/ نجات کشور از بحران غذایی به واسطه بریکس

۱۶ مرداد ماه سال جاری وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی از ابراز تمایل بیش از ۲۰ کشور برای پیوستن به برکیس خبر داد. در جزئیات خبر مذکور در کنار نام بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس و عربستان، نام ایران نیز به چشم خورد.

بعد از انتشار این خبر از سوی نالدی پاندور، ایران از برگزاری کنفرانس ایران و بریکس «چشم اندازها برای شراکت و همکاری» با حضور مقامات و سفرای پنج کشور عضو بریکس شامل هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی به همراه سفرا و دیپلمات‌های سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران، مدیران و صاحب‌نظرانی از دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نیز اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور خبر داد که نهایتاً نشست مذکور روز ۱۷ مرداد ماه برگزار شد و نماینده آفریقا اعلام کرد بریکس از حضور رئیسی در نشست آینده بریکس خبر داد.

بریکس به دنبال کمرنگ کردن نقش آمریکا است

عطف به اینکه بریکس گروه اقتصادی با حضور کشورهایی نظیر روسیه و هند محسوب می‌شود، عضویت ایران در این نشست تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ در پاسخ به این پرسش  رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره عضویت ایران در بریکس گفت: وقتی ایران عضو مجموعه‌ای از کشورهای دنیا می‌شود، حتماً تاثیرگذار است. ایران به تنهایی شرایط خاصی دارد که می‌تواند تاثیرگذار باشد. در این میان اگر آن کشورهایی که ایران به جمع آنها اضافه شده، ضعیف باشند، ایران می‌تواند بر روی آنها تاثیرگذار شود اما چنانچه هم‌ردیف ایران باشند می‌توانند از طریق تبادل اطلاعات و ارتباطات بر روی روابط اقتصادی و تجاری موثر باشند.

او افزود: علاوه بر این اگر کشورهایی که ایران به جمع آنها پیوسته قدرتمندتر از ایران باشند، باز هم اتفاق خوبی برای کشور است لذا روابطی از قبیل بریکس از هر جهت برای جمهوری اسلامی ایران خوب است چراکه در حال حاضر تحریم‌ها بر روی ما تاثیر گذاشتند، این موضوع باعث می‌شود تحریم‌ها را کاهش داده و بشکنیم. کما اینکه حذف دلار در روابط ایران با سایر کشورها از طریق شانگهای، بریکس و اوراسیا می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها کمک کند البته کشورهای عضو بریکس نیز بر این اعتقاد هستند که نقش آمریکا را کمرنگ کنند.

کشورهای آمریکای لاتین می‌توانند کمبود مواد غذایی ایران را تأمین کنند

سنگدوینی با اشاره به اهمیت رابطه ایران با کشورهای آمریکای لاتین تصریح کرد: وقتی ایران وارد رابطه با کشورهای آمریکای لاتین می‌شود بسیار تاثیرگذار است اما این اثرگذاری به زمان نیاز دارد، اینکه بگوییم وارد کشورهای آمریکای لاتین شدیم و بلافاصله تاثیر گذاشتیم، خیر به این ترتیب نیست، در هر صورت تاثیرگذاری به زمان و حصول اطمینان نیاز دارد. البته در حال حاضر برخی کالاها نظیر نفت میان ایران و این کشورها تبادل می‌شود. نکته دیگر این است با توجه به اینکه نیازهای غذایی داریم این کشورها می‌توانند نیازهای غذایی کسری مواد غذایی ایران را تامین کنند.

رمضانعلی-سنگدوینی

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه برخی بر این باور هستند که در شرایط اقتصادی فعلی نیاز به برقراری رابطه با کشورهای قدرتمند داریم، اظهار کرد: باید همه جوانب را در نظر گرفت برای نمونه کشور برزیل قدرتمند است.

سنگدوینی در پاسخ به اینکه یعنی برزیل از انگلیس و فرانسه قدرتمندتر است؟ ادامه داد: در حال حاضر فرانسه درگیر مسائل داخلی خود شده اما نکته حائز اهمیت این است که وقتی نمی‌توانیم با کشورهایی نظیر انگلیس رابطه برقرار کنیم باید به سمت برقراری روابط با کشورهایی نظیر برزیل برویم. البته باید این مورد را هم در نظر داشت که دولت در بحث روابط خارجی گام مثبتی برداشته، این درست است که نمی‌توانیم با انگلیس و فرانسه رابطه برقرار می‌کنیم اما می‌توانیم با بقیه کشورها رابطه برقرار کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که می‌توانیم از ظرفیت کشورهای آمریکای لاتین در بحث پالایشگاهی استفاده کنیم، برخی از این کشورها ظرفیت خالی دارند که می‌توانیم ظرفیت خالی آن را پر کنیم. علاوه بر این از نظر فنی و مهندسی نیروهای خوبی داریم که می‌توانند شرایط را فراهم کنند و یا در بحث فراسرزمینی، پالایشگاه ایجاد کنیم چنانچه چین در کشور ونزوئلا بحث کشاورزی را توسعه می‌دهد و در این کشور از ایران سبقت گرفته است.

بریکس اثر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد

سنگدوینی در پایان یادآور شد: ما می‌توانیم توسعه را در آنجا ایجاد کنیم چراکه ایران در کشورهای آمریکای لاتین یک گام جلوتر بوده اما الان عقب افتادیم. در مجموع نباید از این ظرفیت‌ها عقب‌نشینی کرد بلکه باید آنها را ایجاد کرد. تحریم موردی است که وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم نیست و وجود ندارد، بنابراین برای کاهش تاثیر تحریم‌ها می‌توانیم وارد اتحادیه‌هایی نظیر بریکس شویم.

  • رحمانی ارسالی در

    وقتی امریکاوغرب باهرسازی زدند ماپیش امدیم ولی بازم خیانت کردند ودست اززیاده خواهی وباج گیری برنومی دارندودنبال سلطه برکل جهان وایران هستند بایست بادیگرکشورهاکه ازشان متنفرند راه حلهای پیداکردوپوزشان روبه خاک مالید مانند توپوزی شخم زدن عین الاسد وحدف قراردادن شریان حیاتیشان ارامکو عرعرستان وفرودگاهای امارات ونفتکش وکشتیهای باری دژغیمان در امارات نیم وجبی کما که دیدیم عربهای بی غیرت کوتاه امدندوعقب نشستند

    • حامد ارسالی در

      کلاس چندمی؟ چند سالته ؟ به معلمت میگم ب یشتر رو املا و انشات کار کنه باباجان

  • محمد ارسالی در

    در رابطه با ارتباط با انگلیستان در بریکس ایرانیان مقیم انگلیس باید کاری انجام ده ند،روزانه چند فروند هواپیما از شهرهای مخ تلف انگلیس در فرودگاه امام خمینی فرود می اید؟

  • ناشناس ارسالی در

    شک نکنیدحتما"این آقا مزدور روسی ونو کر حلقه به گوش پوتین کثیف است

  • حسین ارسالی در

    عجب چرت و پرتی جالبی نوشتی

  • یک مستمری بگیر ارسالی در

    ماشاالله به این ایران که مردم اش از فقر وفلاکت تن به هر ذلتی می دهند

  • رضا ارسالی در

    تمام این کشورها رابطه عالی با اسرائیل و آمریکا و اتحادیه اروپا دارند ، این پیمان ها هدفشان نابودی دلار و آمریکا نیست بلکه توسعه همکاری کشورهایی هست که در یک تراز قرار دارند .

  • ناشناس ارسالی در

    هرچه چین و روسیه در تحریمهاو بعد از قراردادانجام داد، بریکس هم به کاهش اثر تحریم کمک خواهد کرد در جهان امروز قانون جنگل حاکم است قوی ترها در اقتصاد سهم بیشتری دارند پیوستن به پیمانها جهانی خوب است اما هزینه کردن تا چه حد،ملت از بی عدالتی اقتصاد در حال له شدن است

  • احمد ارسالی در

    تا شما بخواید کاری کنید یا تهاتر کالا کنید نیمی از مردم ایران مهاجرت و نیمی دیگه سر از زباله دانی در آورده اند واقعا باید تاسف خورد خدایا ما رو از این مسئولین و پیر مردهای سیاست مدار بگیر که واقعا خسته شدیم فقط دور خودشون رو می بینند و واقعیت رو دوست ندارند بفهمند

  • ناشناس ارسالی در

    جناب سنگدوینی؛عضوکمیسیون بظاهرمجلس هیچ ک اره؛وضعیت بحرانی معیشتی؛اقتصادی امنیتی م ملکت ایران؛ازتحریم نیست؛۱۰میلیون تبعه اف غان واردکشورت شده وآردونان وگوجه؛آب برق وگاز؛۰۰۰رابه ورطه ورشکستگی ونابودی مطلق رسانده اند!!؟؟مردحسابی ازخواب گران برخیز ید

  • ناشناس ارسالی در

    حتی کشور های عضو بریکس بدون برجام و اف ای تی اف با ما کار نمیکنن

  • ارغنون ارسالی در

    اقتصاد‌ ما فشل تر از آنست که امثال بریکس بتواند نجاتش دهد.روزی که ایران وارد شان گهای شد ؛ساده لوحان شیرین عقل بیسواد؛ جش ن پیروزی راه انداختند ولی عملا هیچی به ه یچی .

  • ناشناس ارسالی در

    بله بله حتما قراره اثر ارتباط با کشورهای گدا گشنه در چهار ساله دوم ریاست جمهوری آقای رئیسی خودش را نشان خواهد داد

  • ایوان ارسالی در

    خود فریبی نکنیم. این کشورها قبلا هم بودن د و حتی مثل چین برای نمونه با ایران قرار دادهای عظیم و ناگفتنی امضا کرده بودند ول ی بخاطر تحریمهای آمریکا و اروپا هیچ کدام اجرا نشد و فقط سود یکطرفه به جیب اونها رفت. بریکس هم گروگان همون تحریمهاست. خوا هید دید .

  • منوچهر ارسالی در

    سلام ، اینکار عضویت در بریکس و شانگهای و اوراسیا و مخصوصاً استفاده از پتانسیل های اقتصادی و پول مشترک بریکس در این زمان بسیار مهم و ارزشمند است ، ما باید ازین طریق از فکر غرب و توطئه هایش برای همیشه جدا شویم و این حرکتهای جدید دولت سیزدهم بسیار امیدوار کننده تر از دولت قبل با برجام کذایشون است

  • محمد ارسالی در

    لطفاً درباره سفره مردم حرف نزنید

  • ناشناس ارسالی در

    دل خوش نباشید کشور های عضو بریکس شرط عضویت ایران را برجام و FATF بیان خواهند کرد

  • اردشیر ارسالی در

    ایران کشوری نیست که به خاطر دو کشور اروپ ایی از پا در بیاد، هر کس که بخواهد متکی به کشورهای خاص باشد،سقوط خواهد کرد، در د نیا کشور های زیادی هستند که می توان با آ نها کار کرد و اقتصاد را رونق داد.

  • مهدی ارسالی در

    اوضاع هرکشوری رو از روی مردمش تشخیص میدن نه از روی سلاحو ابزار جنگیش در حال حاضرم سر در ورودیه ایران نوشته شده کشوری فقیرو ناتوان

  • ناشناس ارسالی در

    با این سیاست های پوچ و اشتباه، کشاورزان ایران را هم به خاک سیاه نشاندید، پیاز و گوجه و کاهو و ... خیلی از صیفی جات و میو ه جات کشاورزان روی دستشان مانده، تا کی م ردم باید تاوان خطاها و اشتباهات و سیاست های غلط شما را بپردازند

  • محمد معین نجف آبادی ارسالی در

    تا هدف شما چپاول و دزدی و خیانت و خودخوا هی و لاشخوری و منفعت طلبی و آقا زاده پرو ری و کاسبی از تحریم باشه بله شوما درست م ی‌گویییننندددددد .
    چطور بی پدرها ب رای درمان میرید انگلیس
    چطور برای خ رید جهیزیه میرید ترکیه ناتو
    حالا ح رف از بریکس میزنید .
    پس دولت انقلا بی که تعهد داد رفع تحریم کنه کشور رو حال ا دنبال کم اثر کردن تحریم هستید .
    خدا خودش ریشه بی پدری و خیانت رو. از سر این مردم بدبخت رفع کنه

  • علی کریمی ارسالی در

    امریکای احمق. دوران. قلدری تموم شده بفه م نفهم

  • ع ا ز ارسالی در

    انشا الله دولت و مسئولین برای رفع مشگلات مردم انقلابی و ایران دوست با تلاشهای مج اهدان و انقلابی و جهاد اکبر برای درهم کو بیدن سنگرهای اقتصادی و تحریمها را در هم خواهند کوبید مثل زمان دفاع مقدس از نظر م سئولین انقلابی جنک اقتصادی و جنگ نظامی ه یچ فرقی نمیکنند هر دو جنگ هستند .

  • ناشناس ارسالی در

    هیچ کشوری نمیتواند نقش امریکا را کمرنگ ک ند فعلا در همه جا حضور دارد کاری که هیچ کشور نمتواند انجام دهد با این حرفها امری کا کوچک نمیشود گویندگان خودشان را کوچک م یکنن

  • ناشناس ارسالی در

    خفه شید بابا
    وقتی تحریم هستی یعنی هیچ کشوری از ترس آمریکا تف هم کف دستمون نمیندازه. اینو تو اون کله ی پوکتون فرو ک نید

  • چند صفحه بعد زیر خط فقر ارسالی در

    خیال خام،وعده سر خرمن،خبر آبکی

  • التماس تفکر ارسالی در

    دوره ۴ ساله مجلس تمام شده انوقت هنوز این موجود نمیدونه دنیا چی به چیه ، به روی چ شم سنگدولی اقا ادرس برزیل رو برای دولت ب فرست تا مشکلات حل بشه اخه دولت تا حالا ن میدونست کشوری به اسم برزیل وجود داره وگر نه انگلیس و فرانسه رو دور میزد میرفت پیش برزیل مشکلات رو حل میکرد

  • احود ارسالی در

    مگمردم موندن از دست مسولین این‌مملکت چی کنهه گم کرده بود که پیدا کرده

  • مولا ارسالی در

    تا وقتی تحریم هستیم افغانستان هم با ما کار نمیکنه این ها همش فقط حرفه اقتصاد دنیا در دست شرکت هاست و تمام شرکتهای بین المللی در شرایط تحریم حاضر به کار با ما نیستند چون امریکا اونها رو هم تحریم خواهد کرد و نابود خواهند شد بریکس یا شانگهای هم امید وارند ایران طوری رفتار کنه که تحریم ها برداشته بشن نه اینکه با این شرایط حاضر باشند با ما کار کنند خوب الان شانگهای که اون همه تبلیغ کردین واسش کو بروید با دنیا صلح کنید و دنبال جنگ و خونریزی نباشید تا مردم بعد از غریب پنجاه سال یک نفس راحتی بکشند و از این زجر و ظلم خلاص بشوند

  • ناشناس ارسالی در

    باید خودمان روی پای خودمان باشیم.اینها ه مشون مسکن هستند.فعلا دشمن داخلی و نفوذی داریم.کشورهای عضو بریکس هم نیم نگاهی به امریکا دارند.چون اکثر تکنولوژی که دارند امریکایی هست.

  • ناشناس ارسالی در

    بیائیدیکبارهم که شده دست ازحماقت بردارید وبا دنیا بجای برخوردلسانی ازدرتعامل درآ یید وبگذارید مردم روز خوش راماننددوران پ هلوی تجربه کنند

  • محسن ارسالی در

    هرجا که پوتین است جای ما انجانیست وبرای هیچ کس سودی ندارد که هیچ خودش هم درحال نابودی است اخیرا چندین بار صربه های سیاسی خورده ایم از او مانند بستن رود پشتیبانی از کشورهای خلیج فارس به صرر ما روس فقط بدنبال منافع خوداست هردوست قدیمی وجان نثاری راهم فدا میکند برای بدست اوردن دل مرددمش بخاطر نفع واقتصاد که اکنون نیاز مبرم دارد که از این باتلاق وشکست دربیاید

  • علی دانا ارسالی در

    خاک تو سر شما کشور های مثل بولیوی برزیل وغیره محتاج امریکا و کشورهای غربی هستند انوقت شما دنبال برزیل بلیوی و کشورهای عضو بریکس هستید یک مشت کشور های عقب افتاده و دست پنجم از نظر تکنولوژی کشاورزی و صنعتی دور هم جمع شدند و اتحادیه بریکس را تشکیل دادن شما هم دنباله رو انها

  • مهدی ارسالی در

    اصولاً شما بیسواد ها با مردم خودتون هم ن می تونید رابطه برقرار کنید چه برسه به دی گر کشورها.
    فقط حرف و حرف حرف

  • علی صفی ارسالی در

    نام ایران در کشورهای در خواست دهنده است ما که نمی توانیم باره توه خود تغییر را ب دوش بکشیم .آرزوی ما مرگ شماست

  • ناشناس ارسالی در

    اینها جایگزین دو کشور بزرگ صنعتی می شوند واقعا خرد داشتن خریدنی نیست ذاتی ه اینه ا از کدام سیاره آمدن واقعا جای تعجب هم ن داره حماقت ه

  • ناشناس ارسالی در

    با پول متمدن و پیشرفته به دلیل سیاست کود کانه نمیتوانید کار کنید درست است ولی با کشورهای از خودتان عقب مانده تر میتوانید کار کنید آفریقا هم هست

  • بنده خدا ارسالی در

    سرجدتوندست ادروغ ودغل بردارین کدم اتحاد کدوم توافوق چهل چن سال دروغ بازم دروغ ت ا حالا چکار کردین گاز مفت و پاکستان دمه درش نخواست ترکیه پتشو گذاشته گلوی ایران هرچی سرمایه وفرصت هس از ایران میگیره پول گاز وبرق از عراق نمی تونی بگیرین کشوری که چهار راه وپل شرق وغرب بودکردین مغولست ان وتحریم هایی که فرصت بود وهس صادر کنی ن به برزیل وافریقا کشور دربس دادین دست چ ین ورسییه افتخار رییسی سفر به چنتا کشور افریقاییه که مثلا پز بدین پشرفت گردیم په باد داریم معدن طلارامیدین به روسها بعد وسط جنگلهای امازون جاییکه محلیها نمیرن م عدن شریک می شوید بسه خدا راخوش نمیاد لعن ت خ ا ورسولش بر دروغ و پدر دروغ گو بسه

  • جانباز ارسالی در

    تا وقتی امور ایران در دست دوگروه می‌باشد به هیچ چیز دل خوش نیستیم از این وعده ها هم زیاد شنیدیم فقط در حد حرف بااین اوضا ع بیشتر به فکر دوام حکومت باشید : شایسته سالار باید نه متعحد .

  • ناشناس ارسالی در

    چون چین وروسی که کشوربه غارت میبرن کی

  • عل ارسالی در

    جناب هنوز افراد زیادی مثل جنابعالی درتوهم زندگی میکنید

  • ناشناس ارسالی در

    هیچ کدوم پول نمیدن محصولات کشاورزی که خو دمون داریم رو که باید با کود و بذر و و سایل از کشاورز حمایت بشه رو وارد میکنید و کشاورز رو به خاک سیاه می نشانید تا کی ملت باید چوب سیاستهای احمقانه شما رو بخو رند

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی جالبه
    برزیلته بابا شما که از بیست و چند سال پیش کشتی کشتی گوشتهای کبود و سیاه و گندیده برزیل را به خورد ملت دادید روابط با برزیل که چیز تازه ای نیست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها