|
کدخبر: 275668

اژه ای: قوه قضائیه باید ملجاء همه تظلم‌خواهان باشد

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: اعتقاد من این است و این اعتقاد را شفاف می‌گویم که قوه قضاییه باید ملجاء همه تظلم‌خواهان باشد صرف‌نظر از آنکه این تظلم‌خواه چه کسی است یا از چه جناح و گرایشی است.

سیاست اژه ای: قوه قضائیه باید ملجاء همه تظلم‌خواهان باشد

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: یکی از اولویت‌های ما در قوه قضاییه، توجه و اهتمام به هر مقوله‌ای است که موجبات تحکیم و تقویت امنیت سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع و مصرف را فراهم می‌آورد؛ وقتی یک بنگاه صنعتی و تولیدی واگذار می‌شود و فرد سرمایه‌گذار در آن بنگاه سرمایه‌گذاری می‌کند و سپس اعلام می‌شود که در این واگذاری عیب و نقص وجود داشته است، این سؤال مطرح می‌شود که در اینجا مشکل از بخش واگذارکننده بوده یا سرمایه‌گذاری که آن بنگاه را تملک کرده است؟ در اینجا چه کسی باید تاوان دهد؟

رئیس قوه قضاییه، ادامه داد: مهم‌تر از به چرخه تولید بازگرداندن یک واحد تولیدی و کارخانه تعطیل‌شده یا نیمه‌تعطیل آن است که ما علل و ریشه‌هایی که سبب توقف و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی، کارخانجات و کارگاه‌ها می‌شود را شناسایی کنیم.

 رئیس عدلیه با تاکید بر اهمیت مقوله تصویب قوانین متقن و همه‌جانبه‌نگر که دارای تعارض منافع، ابهام و اجمال و تناقض نباشند، گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم تا با همراهی و همکاری مسئولان دولت و قوه قضاییه با اتخاذ پیش‌بینی‌ها و برآوردها و کارشناسی‌های لازم نسبت به تدوین و تصویب قوانین شفاف، صریح و قابل دوام اهتمام داشته باشند تا امور تقنینی به گونه‌ای پیش رود که نیازی به تغییر و اصلاح قوانین مصوب ظرف 6 ماه یا یک سال آینده نباشد چرا که همین فرآیند، واجد تبعاتی است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس که نسبت به دادن وقت ملاقات به همسر یک محکوم امنیتی از ناحیه رئیس قوه قضاییه گلایه داشت، تصریح کرد: من باید تا آنجا که می‌توانم حرف هر فرد تظلم‌خواهی را استماع کنم و تفاوتی بین تظلم‌خواهان قائل نشوم؛ اعتقاد من این است و این اعتقاد را شفاف می‌گویم که قوه قضاییه باید ملجاء همه تظلم‌خواهان باشد صرف‌نظر از آنکه این تظلم‌خواه چه کسی است یا از چه جناح و گرایشی است؛ اینکه چون فرد تظلم‌خواه، فلان سابقه یا کارنامه را دارد، کاغذ تظلم‌خواهی‌اش را در خُردکن بیندازیم و به او وقت ملاقات ندهیم را من قبول ندارم.

رئیس عدلیه در خصوص تظلم‌خواهی ادامه داد: در طول شبانه‌روز حداقل 100 پیامک تظلم‌خواهی از داخل و خارج کشور برای من می‌آید و من برخی از آنها را خودم پیگیری می‌کنم و با فرد تظلم‌خواه تماس می‌گیرم بدون آنکه آن خانم یا آقا را بشناسم؛ به گونه‌ای که آن فرد باور نمی‌کند که رئیس قوه قضاییه با او بواسطه پیامکش تماس برقرار کرده است؛ همچنین فردی را نیز مسئول کرده‌ام که به این پیامک‌های تظلم‌خواهی رسیدگی کند و راهنمایی‌های لازم را به فرد تظلم‌خواه انجام دهد.

رئیس قوه قضاییه، افزود: اگر وقت آن را داشتم و می‌توانستم با همه تظلم‌خواهان ملاقات می‌کردم و سخنان آنها را استماع کرده و راهنمایی‌های لازم را به آنها انجام می‌دادم.

حجت‌الاسلام اژه‌ای، اظهار داشت: در دوره‌ای که من معاون اول قوه قضاییه بودم خطاب به رئیس وقت دستگاه قضا در جریان سفرهای استانی اعلام می‌کردم که برای من مسئله جایگاه  مطرح نیست؛ به جای حضور در دیدار با مسئولین برای من محلی را درنظر بگیرید که در آن محل به صورت مبسوط با مردم و مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی به صورت چهره به چهره ملاقات کنم و مسائل و دغدغه‌های آنها را بشنوم و در جهت رفع آنها در حیطه اختیارات قانونی اقدام کنم  که این رویه اکنون نیز برقرار است.

رئیس دستگاه قضا، گفت: در جریان سفرهای استانی 4- 5 نفر از اعضای شورای عالی قوه قضاییه هر کدام چندین ساعت برای شنیدن حرف مردم وقت می‌گذارند؛ علاوه بر این، هر هفته یکی از مسئولان عالی قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه حاضر می‌شود تا به استماع و رفع مسائل و مشکلات قضایی مردم بپردازد

 

ارسال نظر