|
کدخبر: 265641

گزارش گسترش نیوز درباره سفر رئیس جمهور قزاقزستان به ایران؛

امضای ۹ سند همکاری بین ایران و قزاقستان

رئیسی در نشست خبری گفت: روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که حجم مبادلات بین تهران و آلماتی در گام اول می‌تواند تا سه میلیارد دلار افزایش یابد.

سیاست امضای ۹ سند همکاری بین ایران و قزاقستان

در حضور روسای جمهور ایران و قزاقستان ۹ سند همکاری به امضا رسید.در میان این اسناد، یادداشت تفاهم همکاری در خصوص افزایش تجارت میان وزارتخانه‌های صمت ایران و تجارت قزاقستان، همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز قزاقستان و نیز یادداشت همکاری راه‌آهن ایران و راه‌آهن ملی قزاقستان به چشم می‌خورد.

 

 «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در نشست خبری پس از دیدار با حجت الاسلام رئیسی گفت: همکاری خوبی با کشور ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، بین‌المللی و حمل و نقل داریم. امروز هم موضوعات بسیار مهمی را بررسی کردیم.

رئیسی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: ظرفیت های بسیاری بین ایران و قزاقستان وجود دارد که این ظرفیت ها باعث افزایش و ارتقای همکاری ها بین دو کشور خواهد شد.امضای تفاهمات بین دو کشور نشانه از اراده این دو کشور برای افزایش روابط بین تهران - آلماتی است.

روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که حجم مبادلات بین تهران و آلماتی در گام اول می‌تواند تا سه میلیارد دلار افزایش یابد.مصمم هستیم علاوه بر روابط دوجانبه روابط خود را در سطح منطقه ای گسترش دهیم.

برنامه امضای تفاهمنامه بین ایران و قزاقستان

در سفر همتای آیت‌الله رئیسی به تهران قرار است نشست‌های دوجانبه در سطح عالی برگزار و تعدادی اسناد و تفاهم‌نامه بین دو دولت امضا شود.

توکایف دومین رئیس جمهوری قزاقستان پس از ۳۰ سال زمامداری «نورسلطان نظربایف» است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی سال گذشته در حاشیه اجلاس همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان با یکدیگر دیدار و گفت و کردند و دراین دیدار قرار شد تا همکاری‌های دو جانبه از جمله همکاری‌های ریلی افزایش یابد. بر این اساس روز گذشته و پیش از ورود توکایف به تهران، نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه) وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد. این قطار حامل ۲۴ دستگاه واگن لبه‌کوتاه حامل ۴۸ کانتینر ۲۰ فوتی گوگرد به مقصد ترکیه و سپس اروپاست.

در دوره یک‌ساله ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی توجه به تقویت روابط ایران با همسایگان و کشورهای دوست فرامنطقه‌ای شتاب فزاینده‌ای گرفت و در این مدت رفت‌وآمدهایی بین مقامات عالی‌رتبه ایران و کشورهایی چون روسیه، قطر، عمان، تاجیکستان، ترکمنستان و ونزوئلا انجام شده است.

استقبال رسمی رئیسی از رئیس جمهور قزاقستان

مراسم استقبال رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» از رئیس‌جمهور قزاقستان قرار است ساعتی دیگر در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد برگزار شود.

«قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان پس از شرکت در بیست و پنجمین مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در روسیه، امروز با دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی در صدر هیاتی عالی رتبه وارد تهران شد.

در سفر  همتای آیت‌الله رئیسی به تهران قرار است نشست های دوجانبه در سطح عالی برگزار و  تعدادی اسناد بین دولتی امضا شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها