|
کدخبر: 248741

درخواست سازمان جهانی بهداشت از اوکراین چه بود؟

سازمان جهانی بهداشت به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به دولت اوکراین توصیه کرده تا عوامل بیماری زای موجود در آزمایشگاه هایش را امحا کند تا از هر گونه "نشت احتمالی" که ممکن است به شیوع همگانی بیماری بیانجامد، خودداری شود.

رویترز امروز به نقل از متخصصین امنیت میکروبی نوشت که جابجایی نیروهای روسیه در اوکراین و بمباران شهرهای آن کشور احتمال خسارت آزمایشگاه ها و خطر نشت عوامل بیماری زا را افزاییش داده است.

به نوشته این خبرگزاری، اوکراین نیز مانند بسیاری از کشورها در آزمایشگاه هایش به تحقیق در مورد نحوه خنثی سازی بیماری های خطرناک انسان و حیوان و از جمله کووید ۱۹ مشغول بوده و این موسسات از جانب آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت حمایت می شوند.

سازمان جهانی بهداشت در پاسخی مکتوب به پرسش های رویترز اعلام کرد که چندین سال است با آزمایشگاه های اوکراینی برای ترویج تدابیر امنیتی برای جلوگیری از نشت تصادفی یا عمدی عوامل بیماری زا همکاری می کند.

با این حال، سازمان در مورد زمان ارائه توصیه فوق، جزئیات عوامل بیماری زا یا سمی موجود در آزمایشگاه های اوکراین و یا عمل کی یف به توصیه های آن اطلاع رسانی نکرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل پیشتر در واکنش به ادعای روسیه در زمینه ساخت اجزاء سلاح های بیولوژیک در آزمایشگاه های اوکراین گفته بود که سازمان ملل هیچ مدرکی دال بر تولید سلاح های کشتار جمعی در این کشور اروپای شرقی به دست نیاورده است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت از هرگونه فعالیت مغایر با تعهدات بین المللی دولت اوکراین از جمله تولید سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی، اطلاعی ندارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها