|
کدخبر: 248481

افشای آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن اقدامات ناتو به خاطر ایجاد تنش، از آمریکا به خاطر آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین توضیح خواست.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که هدف روسیه از عملیات نظامی ویژه، اشغال اوکراین، نقض حاکمیت و تغییر قدرت در اوکراین نیست. هدف عملیات نظامی نجات جمعیت دونباس، ریشه کن کردن نازیسم و خلع سلاح اوکراین است. 

او افزود: «کشور‌های ناتو بیشترین مسئولیت را در بحران اوکراین بر عهده دارند». زاخارووا اعلام کرد روسیه اهدافی را برای بازگرداندن اوکراین به وضعیت بی‌طرف تعیین کرده و امیدوار است این امر از طریق گفتگو انجام شود. او همچنین اعلام کرد نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین به صورت عادی کار می‌کنند و آسیبی ندیده اند.

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین

زاخارووا در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا مسئول رویداد‌های جاری است و باید جزئیاتی در مورد آنچه در اوکراین انجام می‌داد، ارائه دهد. آمریکا به آزمایش تسلیحات بیولوژیکی در خارج از خاک خود و نزدیک مرز‌های ما ادامه می‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اوکراین با حمایت آمریکا مشغول توسعه سلاح‌های بیولوژیکی بوده است و از واشنگتن خواست جزئیات برنامه بیولوژیکی خود که در اوکراین در حال توسعه است را افشا کند.

به گفته ایگور کریلوف، رئیس دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی نیرو‌های مسلح روسیه، دیروز نیرو‌های روس ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی را در اوکراین کشف کردند که می‌گویند در تولید سلاح‌های بیولوژیکی نقش داشته اند. وزارت دفاع روسیه گفت آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای کار آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین هزینه کرده است.

پس از بیانیه ارتش روسیه، ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی تأیید کرد که اوکراین میزبان «تاسیسات تحقیقات بیولوژیکی» آمریکاست و این کشور اکنون نگران است که آزمایشگاه‌ها تحت کنترل نیرو‌های روسی قرار گیرند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که از آمریکا می‌خواهد «فعالیت‌های نظامی‌سازی بیولوژیکی خود را در داخل و خارج به طور کامل شفاف‌سازی کند».

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها