|
کدخبر: 182762

هموارسازی مسیر برای دولت آینده

گفته دو سال پیش سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «تا مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست» وعده‌ای بود که دولت دوازدهم در این روزهای پایانی با عمل به آن درپی هموارسازی راه دولت بعدی و کاهش مشکلات مردم است.

سیاست داخلی هموارسازی مسیر برای دولت آینده

جزییات مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید روز گذشته اعلام و مقرر شد این مراسم روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه با حضور مقام‌های خارجی و داخلی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود. این اعلام به منزله نزدیک شدن به ایام پایان مسئولیت دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم است. در بازه زمانی باقی مانده اما دولت تلاش می کند ضمن کمک به دولت جدید برای آشنایی با واقعیات کشور، در روزهای پایانی ماموریت خود هم دست از تلاش برای مردم بر ندارد.

انتقال آرام قدرت از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم با دیدار وزرای کابینه با سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری منتخب در حال انجام است. از سوی دیگر مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، تامین و پرداخت خرید تضمینی کالاهای اساسی و تلاش برای واکسیناسیون مردم برابر ویروس کرونا از مهم‌ترین اقدامات دولت مستقر برای هموارسازی راه دولت منتخب است. دولت دوازدهم بیش از هر دولت دیگری در جمهوری اسلامی طعم تلخ تحریم و محدودیت‌های اقتصادی و تامین کالاهای اساسی مردم در چنین شرایطی را چشیده است و تکرار نشدن آن در دولت بعدی را با تمام وجود خواسته و برای آن تلاش می‌کند. تلاشی که وعده انجام آن را همان ۲ سال پیش و در اوج بحران تحریم ها و آغاز شیوع کرونا در کشور داده بود.

یک ماه پایانی دولت تدبیر و امید؛ این روزها صرف هموارسازی مسیر اداره کشور برای دولت آینده شده است. دیدار وزرا با رییس جمهوری منتخب و ارائه گزارشی از وضع موجود و چالش‌های پیش رو در کنار تاکید بر به کار گیری تمام توان کشور برای رهایی از بند تحریم‌ها از مهم‌ترین اقدامات اعضای هیات دولت است. اگرچه این روزها برخی این دیدارها و اقدامات را به موضوعات دیگر هم ربط داده و تحلیل می کنند اما بر اساس تاکید سخنگوی دولت میان رییس جمهوری و آیت الله رییسی درباره کابینه دولت سیزدهم صحبتی انجام نشده و هر آنچه بوده، انتقال تجارب و در اختیار قرار دادن فهم اداره کشور است.

در راستای این تلاش‌ها حسن روحانی روز سه‌شنبه در دویست و سی و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره اقدامات دولت به منظور تامین کالاهای اساسی گفت: «دولت با برآورد واقع‌بینانه، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و با وجود همه مشکلات به ویژه دو مانع بزرگ کرونا و جنگ اقتصادی، اجازه نخواهد داد، دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود با مشکلی در زمینه تامین کالاهای اساسی روبرو شود.»

بخشی از تلاش‌های دولت و در حقیقت بخش اصلی آن  در حوزه دیپلماسی و مذاکرات است تا بتواند تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی را که سه سال تمام، اداره کشور و زندگی مردم را دشوار کرده بود؛ از سر راه دولت آینده بردارد. بر همین اساس، رییس جمهوری تصریح کرده است: «با آزادسازی منابع ارزی کشور که به ناحق و غیرقانونی در کشورهای مختلف بلوکه شده است، ان شاء الله شاهد به ثمر نشستن مقاومت ملت ایران در برابر جنگ اقتصادی و اعتراف دشمن به ناکارآمدی تحریم‌ها خواهیم بود.»

اظهارات معاون اول رییس جمهوری هم دیگر نشانه ای از تلاش دولت در روزهای باقی مانده از مسئولیت برای بازگرداندن شاهرگ حیات اقتصادی کشور یعنی نفت است. «اسحاق جهانگیری» با بیان اینکه سهم ایران از تولید نفت جهانی به ۴ درصد رسیده است، ‌گفت: «وظیفه ملی ماست که با افزایش سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی‌های جدید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی بار دیگر سهم ایران را از بازارهای نفت جهان به دست‌آوریم.»

بخش دیگری از تلاش‌های دولت برای بهبود معیشت مردم در لوایحی خلاصه می شود که، قوه مجریه از تقدیم آنها به مجلس حتی در روزهای واپسین هم دست نکشیده و بر اساس اعلام «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس جمهوری دولت روز گذشته لوایحی را برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس کرده است.

در موضوع کرونا و واکسیناسیون هم براساس اعلام رییس جمهوری عملیات واکسیناسیون با حل مشکل واردات و گرفتن مجوز واکسن داخلی برای بازار مصرف سرعت خواهد گرفت تا دولت آینده در این زمینه هم راهی هموار پیش پای خود ببینید.

در ادامه دیدارهای وزرای با رییس جمهوری منتخب نیز  «بیژن زنگنه» و علیرضا رزم‌حسینی وزیران نفت و صنعت با حضور در دفتر سید ابراهیم رییسی با او دیدار کرده و ضمن آرزوی موفقیت، گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود و چالش‌های پیش روی آن را به اطلاع او رساندند. پیش از این هم رییس جمهوری و وزرای دیگر کابینه با رییس جمهوری منتخب دیدارهای داشتند که «علی ربیعی» سخنگوی دولت در توصیف این اقدامات گقته است: «اعتقاد داریم انتقال قدرت مانند دست به دست دادن مشعل است و دولت‌های بعد باید بر فراز مسیرهای طی شده ادامه دهند و نواقص را برطرف کنند. بگذاریم این سنت حسنه ای که با رفتن رییس جمهوری به دفتر رییس جمهوری منتخب و ملاقات‌های بعدی، انجام شده و تلاش صادقانه برای انتقال تجارب، رویه ای میمون و مبارک برای دولت‌های بعدی باشد.»

وعده دولت؛ کار تا روز آخر

یکی از مهم‌ترین وعده هایی که شخص رییس جمهور، سخنگوی دولت و دیگر اعضای کابینه در همان روزهای دشوار شدت یافتن تحریم‌ها و شیوع کرونا به مردم دادند، حضور در صحنه مسئولیت با تمام توان و قوا تا روز و ساعت پایانی بود. از ابتدای اسفند سال ۹۸ و همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، فعالیت‌های دولت متفاوت‌تر از همه ۷ سال گذشته پیش رفت. سال آخر فعالیت دولت تدبیر و امید بود و با وجود نابسامانی های موجود در کشور به سبب تحریم‌های آمریکا، بسیاری از منتقدان به دلیل بی هزینه بودن انتقاد از قوه مجریه، این قوه حاضر در خط مقدم مقابله با دوگانه کرونا-تحریم را به سیبل انتقادات، حاشیه‌سازی ها و شایعات تبدیل کردند. مهم ترین محور این انتقادات هم متوجه این موضوع بود که دولت در سال پایانی انگیزه اقدام ندارد، بر پایه این فرض اشتباه هم نتیجه گیری می‌شد که بهتر است یا خود رییس جمهوری استعفا دهد یا از سوی مجلس استیضاح شود. در همان ایام اوج گیری این شایعه‌ها «علی ربیعی» سخنگوی دولت با رد همه این فرض‌های باطل تاکید کرد: «تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد. با سخت‌کوشی و عقلانیت به اداره کشور پرداخته‌ایم و مردم شاهد کارنامه دولت درخشان هستند.»

این تاکید مهم بار دیگر در ابلاغیه واعظی به استانداران در تیرماه ۹۹ تکرار شد و رییس دفتر رییس جمهوری از آنان خواست در شرایطی که دولت دوازدهم در سخت‌ترین روزهای تاریخ معاصر ایران عهده‌دار مسوولیت است، تلاش تا آخرین لحظه را وظیفه دینی، انقلابی و ملی خود بدانند.»

تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی برای پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه و آماده ساختن کشوری بدون تحریم برای دولت جدید؛ ارائه لوایح معیشتی به مجلس برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی مردم، تداوم تشکیل جلسات ستادهای مختلف از کرونا تا اقتصاد همگی نشان از عزم دولت برای تداوم تلاش های خود تا روز پایانی فعالیت یعنی ۱۲ مردادماه سال جاری است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر