|
کدخبر: 283774

آیا ایمپلنت دندان را می توان در یک روز انجام داد؟

استفاده از روش درمانی و زیبایی ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته امروزه یکی از رایج ترین روش ها به شمار می آید. در این بین با پیشرفت فناوری ها دیگر نیاز نیست ماه ها دوره درمانی برای کاشت ایمپلنت طی شود. اگر فرد از سلامت عمومی دهان و دندان برخوردار باشد می تواند از روش ایمپلنت فوری برای پر کردن فضای خالی دندان از دست رفته استفاده کند. ایمپلنت فوری به روشی گفته می شود که دندانپزشک متخصص به محض کشیدن دندان برای کاشت پایه های آن اقدام می کند.

ایمپلنت-فوری-۱

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های درمانی و زیبایی برای جبران دندانهای از دست رفته به شمار می آید. در این روش پایه های تیتانیومی که در برندها و جنس های مختلف تولید می شوند در محل دندان مورد نظر کاشته می شود. پس از آن 3 تا 4 ماه طول می کشد تا پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. در نهایت نیز تاج دندان دائمی روی پایه قرار می گیرد. با این روش فرد تا حدود بیش از 10 سال با خیال راحت نگرانی از بابت دندان از دست رفته خود نخواهد داشت. البته در این مدت رعایت بهداشت دهان و دندان و نیز انجام معاینات دوره ای برای حفظ سلامت دندان ها امری ضروری به شمار می آید.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری در شرایطی برای بیمار تجویز می شود که به محض کشیدن دندان و جدا شدن ریشه دندان از استخوان فک پایه ایمپلنت در محل دندان کشیده شده قرار گیرد. از دست دادن دندان  یکی از تجربیات ناخوشایندی است که هر فردی می تواند در طول زندگی خود تجربه کند. شکستن و افتادن دندان در اثر حادثه یا کهولت سن اتفاق ناخوشایندی است. از همین رو برای حفظ زیبایی و نیز سلامت دهان و دندان لازم است از روش های جایگزین استفاده شود. ایمپلنت علاوه بر کمک به حفظ زیبایی دندان ها روشی درمانی برای حفظ سلامت دندان های مجاور و نیز استخوان فک به شمار می آید. در شرایطی که فرد بخواهد در مدت کمتری فضای خالی ایجاد شده را پر کند استفاده از ایمپلنت های فوری یکی از بهترین گزینه ها است. این روش نیز اگرچه فوری نامیده می شود اما 3 تا 4 ماه طول می کشد تا تاج دندانی روی فضای خالی دندان قرار گیرد. از همین رو توصیه می شود از روش های درمانی جانبی مثل پروتزهای موقت استفاده شود.

 از مهمترین مزیت های استفاده از این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از روش جراحی بدون ایجاد بخیه

تقویت و حفظ سلامت لثه

عدم نیاز به کاشت پروتز موقت

روشی قابل تحمل تر برای بیماران

ایمپلنت-فوری-2

برنامه ریزی برای درمان ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک روزه برای بسیاری از کسانی که به هر دلیلی دندان خود را از دست می دهند یک انتخاب مناسب است. کافی است فرد طی یک معاینه بالینی توسط دندانپزشک مورد تایید برای این نوع ایمپلنت قرار گیرد. پس از آن طی یک روز جراح می تواند اقدام به کاشت پایه ایمپلنت کند.

در یک روز چگونه می توان اقدام به درمان ایمپلنت دندان کرد؟

ایمپلنت فوری توسط متخصص زبردست و با تجربه طی یک جلسه در محل دندان از دست رفته قرار می گیرد. از مهمترین تفاوت های این نوع ایمپلنت با ایمپلنت سنتی این است که به محض کاشت پایه ها یک پروتز روی محل دندان از دست رفته قرار می گیرد که احساس خوشایندی برای بیمار به همراه دارد. پس از آن باید مدت 3 تا 4 ماه زمان داد تا پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد.

همه مراحلی که لازم است طی شود تا جراح پایه ایمپلنت را به صورت فوری برای شما قرار دهد عبارت است از:

تصویربرداری های لازم از دندان

انجام بی حسی موضعی یا بیهوشی

قرار دادن پایه ایمپلنت در محل مورد نظر

قرار داد تاج دندانی موقت روی پایه ایمپلنت

برنامه زمانی برای درمان ایمپلنت فوری دندان

از زمان معاینه، کاشت پایه ایمپلنت فوری در محل دندان مورد نظر تا قرار دادن تاج دندان دائمی روی آن حدود سه تا چهار ماه طول می کشد. با این وجود طول مدت عمل برای کاشت پایه ایمپلنت حدود 30 دقیقه به طول می انجامد. در صورتی که تعدادی از دندان ها نیاز به ایمپلنت داشته باشد این زمان می تواند تا 3 ساعت نیز افزایش پیدا کند. با این وجود بیمار در طول عمل هیچ گونه دردی احساس نخواهد کرد.

سوالات متداول

کسی که کاندیدای عمل کاشت ایمپلنت است چه شرایطی باید دارا باشد؟

عدم مشکل در لثه ها، جبران دندان های از دست رفته، تراکم استخوانی مناسب، سلامت کامل بافت دهان و دندان، مراقبت زیاد از دندان ها، عدم مصرف داروهای خاص، نداشتن بیماری های زمینه ای و عدم اعتیاد به دخانیات از جمله شرایطی است که در صورت تایید آن فرد می تواند برای ایمپلنت آماده شود.

آیا ممکن است که عمل کاشت ایمپلنت ناموفق باشد؟

 اگرچه این موضوع زیاد نیست اما قابل پیش بینی است که این عمل برای چه کسانی موفقیت آمیز نخواهد بود. کسانی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند، مصرف کنندگان دخانیات، کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند و نیز افراد دارای بیماری های زمینه ای دارند، امکان شکست عمل کاشت ایمپلنت برای آن ها زیاد است.

ایمپلنت-فوری-3

قیمت ایمپلنت دندان فوری چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دندان در مقایسه با روش های قدیمی تر مقرون به صرفه تر است. با این وجود هزینه هایی مانند پایه ایمپلنت و یا روکش دندان، دستمزد دندانپزشک، برند ایمپلنت مورد استفاده، پروتز دندان و تعداد دندان هایی که ایمپلنت می شوند، بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد.

مراحل جراحی ایمپلنت به چه صورت است؟

پس از انجام عکسبرداری ها و معاینات لازم اگر مشکلی برای انجام این عمل وجود نداشته باشد با بی حسی موضعی پایه ایمپلنت در محل دندان مورد نظر قرار می گیرد. اگر ایمپلنت از نوع فوری باشد در همان جلسه یک تاج دندان موقت روی پایه نیز قرار می گیرد. در غیر این صورت پیش از 3 تا 4 ماه که پایه به استخوان فک جوش بخورد، تاج دندان دائمی روی پایه ایمپلنت نصب می شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها