|
کدخبر: 247256

آیا برای لمینت دندان می تراشند؟

آیا برای لمینت دندان را می تراشند؟ همان طور که می دانید لمینت ها بر روی دندان نصب می شوند و اولین سوالی که ذهن مخاطب را مشغول می کند این است که آیا برای لمینت دندان میتراشند؟ اگر پاسخ بله است این تراشیدن دندان به چه صورت انجام می پذیرد و دارای چه عوارضی است. در واقع روکش لمینت دندان یک پوشش کاملا مخصوص برای پنهان کردن هر گونه مشکل ظاهری دندان و افزایش زیبایی دندان ها است.

لمینت

لمینت دندان معمولا با توجه به کاربرد های گسترده ای که دارند بسیار محبوبیت خاصی بین مردم پیدا کرده اند. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که پس از روکش لمینت دندان دیگر نمی توانید از روش هایی مانند کامپوزیت دندان یا سفید کردن دندان با بلیچینگ استفاده نمائید.

لمینت های سرامیکی یکی از روش های بسیار فوق العاده هستند که با کمترین عوارض جانبی و کمترین خطر در عرصه دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. اما با این حال برخی عوارض در این روش وجود دارد که کاملا طبیعی است و با بسیاری از آن ها با گذر زمان به مرور برطرف می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لمینت دندان و هزینه آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت لمینت دندان

آیا لمینت سرامیکی برای دندان های طبیعی مضر است؟

معایب و عوارضی که برای لمینت دندان نام برده می شود کاملا جزئی و متوسط است. این روش تهاجمی است و همین باعث می شود در بلند مدت نیز باعث بروز عوارض بیشتری شود. از عوارض لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لمینت سرامیکی روشی تهاجمی است

پیش از آن که لمینت دندان کاشته شود باید سطح دندان به اندازه ضخامت روکش لمینت تراشیده شود. پس از تراشیده شدن سطح دندان کاشت ونیر پرسلین آغاز می شود و پیوند بین روکش لمینت سرامیکی و مینای دندان برقرار می شود. به دلیل تراشیدگی که بر روی سطح دندان ایجاد می ود نمی توان از دندان طبیعی بدون لمینت دندان استفاده نمود و بیمار باید تا پایان عمر خود از روکش های لمینت بر روی دندان طبیعی خود استفاده کند.

لمینت۲

اغلب از این ویژگی برگشت نا پذیر بودن لمینت سرامیکی دندان به عنوان عوارض لمینت دندان یاد می شود زیرا مینای دندان در این روش تراشیده می شود. برخی تصور می کنند این تراشیدن مینای دندان باعث می شود لمینت برای دندان ها ضرر داشته باشد اما باید بدانید این روکش های لمینت، از دندان شما در برابر ضربه و فشار و همچنین تغییر رنگ محافظت می کنند.

برخی تصور می کنند با تراشیدن مینای دندان ممکن است دندان زودتر پوسیده شود اما واقعیت این است که اگر می خواهید از پوسیدگی دندانی جلوگیری کنید بهتر است بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید و اجازه ندهید باقی مواد غذایی بین دندان های شما بماند. زیرا ممکن است مواد غذایی بین دندان های شما موجب پوسیدگی دندانی شوند. اما با رعایت بهداشت دهان و دندان دیگر از گسترش پوسیدگی جلوگیری کرده و دندان های خود را سالم نگه می دارید.

لمینت دندان پس از مدتی باید تعویض شود.

ممکن است به مرور زمان بر اثر عدم مراقبت لمینت دندان روکش ها دچار شکستگی یا لب پریدگی شوند که در این صورت نیاز به ترمیم و تعویض پیدا می کنند. البته لمینت ها به صورت یطراحی شدند که طول عمر آن ها بسیار بالا باشد و بیش از ۱۵ سال بر روی دندان عمر کنند. اما ممکن است بنا به دلایل مختلفی روکش ها افتاده و یا دچار شکستگی شوند. در این صورت باید آن ها را تعویض نمود. شکستن روکش لمینت دندان ممکن است بر اثر عواملی مانند فشار بیش از حد به روکش دندان، استفاده از مواد غذایی خشک و شکننده و عدم رعایت بهداشت پیش آید.

متاسفانه امکان اینکه لمینت سرامیکی را ترمیم کرد وجود ندارد و باید به صورت کامل تعویض شود و با یک لمینت جدید جایگزین شود که این واقعه مستلزم پرداخت هزینه بسیار بالایی است. پس بهتر است از لمینت خود به خوبی مراقبت کنید.

برداشتن بیش از اندازه مینای دندان هنگام تراشیدن پیش از کاشت لمینت

در صورتی که برای انجام لمینت دندان به پزشک متخصص و با تجربه مراجعه نکنید ممکن است مینای دندان شما را بیش از حد نیاز بتراشد و دندان دچار حساسیت شود. در صورتی که مینای دندان بیش از حد تراشیده شود ممکن است لمینت به لایه دنتین که زیر لایه مینای دندان قرار دارد پیوند خورده شود و بیمار علاوه بر احساس درد و ناراحتی هنگام خوردن و جویدن مواد غذایی مشکلات زیادی پیدا کند و البته ممکن است د کوتاه مدت روکش دندان افتاده و مجبور به جا به جایی آن شوید. به همین علت توصیه می شود به یک پزشک حاذق و متبحر برای لمینت دندان مراجعه کنید.

لمینت۳

پوسیده شدن دندان های زیر لمینت دندان

اگر بخواهیم رابطه لمینت دندان با پوسیدگی دندانی را شح دهیم باید بگوئیم که لمینت دندان به خودی خود برای دندان ها ضرر خاصی نخواهد داشت اما اگر دندنی داشته باشید که قبل از لمینت آن را معاینه و درمان نکرده باشید و یا دچار بیماری های عفونت لثه و پریودنتال باشید و آن را قبل از روکش لمینت دندان درمان نکنید ممکن است مشکلات بسیار وسیعی برای دندان و دهان شما بروز دهد که کمترین آن پوسیدگی دندانی است. ممکن است پوسیدگی دندانی به قدری پیشرفت کند که مجبور به روت کانال کردن و استفاده از روکش دندانی برای ادامه درمان داشته باشید. از ظاهر هیچ دندانی نمی تواند به پوسیدگی آن پی برد به همین علت می گویند پیش از کاشت لمینت دندان بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی ابتدا سلامت دندان های خود را تامین کنید سپس اقدام نمائید.

با لمینت دندان دیگر امکان سفید شدن از روش دیگری را ندارید.

یکی از مهم ترین نکاتی که وجود دارد این است که پس از نصب لمینت دندان دیگر نمی توانید از روش هایی مانند بلیچینگ یا کامپوزیت دندان استفاده نمائید. زرد شدن دندان عوامل بسیار مختلفی دارد مانند سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های الکل دار و مصرف بسیار زیاد قهوه و چای در طول روز. در این صورت زودتر از موعد ممکن است شاهد تغییر رنگ روکش های لمینت دندان شوید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها