|
کدخبر: 195627

بهترین کتاب ها برای هدیه دادن به نوجوانان

هدیه خریدن و هدیه دادن کار دشواری است؛ انتخاب هدیه‌ای که مورد پسند و علاقه هدیه گیرنده باشد، چندان آسان نیست.

سبک زندگی بهترین کتاب ها برای هدیه دادن به نوجوانان

اگر هدیه گیرنده یک نوجوان باشد که هنوز سلایقش شناخته شده نیستند، کار سخت‌تر هم می‌شود اما در بازار فرهنگی بی‌شک کتاب‌هایی وجود دارند که هر نوجوانی را به وجد می‌آورند. حتی اگر ندانید نوجوان مخاطب شما، به چه کتاب‌هایی در چه حوزه‌ای علاقه دارد مثلا رمان، علمی، تخیلی و... باز هم کتاب‌های دوست داشتنی هستند که فصل مشترک همه نوجوانان و حتی بزرگ‌ترها محسوب می‌شوند. دانستن این کتاب‌ها به هر کسی کمک می‌کند، همیشه ایده جالبی برای کادو دادن به یک دختر یا پسر نوجوان داشته باشد.

۱. ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی، داستانی برای همه ما ایرانی‌ها در هر نسلی است. از سال ۱۳۴۶ که این کتاب منتشر شده، پیوسته در زندگی اجتماعی و فرهنگی ما حضور داشته است. خلاصه داستان شاید چندان شور خواندن ایجاد نکند و نوجوان امروزی در سبد فرهنگی خودش نگذارد ولی باید این میراث را به نسل‌های بعد هدیه داد. نسخه صوتی و الکترونیکی ماهی سیاه کوچولو برای نسلی که شنیدن و دیدن را بیشتر دوست دارند، پیشنهاد خوبی است، می‌توانند به صورت کامل دانلود کنند و همراه ماهی قصه ما تا دریا بروند. ‌

۲. ماجراهای تن تن و میلو

ادبیات۲

ماجراهای تن تن و میلو برای کسی ناشناخته نیست. تن تن را می‌توان محبوب‌ترین قهرمان برآمده از کتاب در عصر حاضر معرفی کرد. تن تن، خبرنگاریست که به همراه سگ وفادارش میلو، به دنبال ماجراجویی در سرزمین‌های مختلف می‌رود و داستان‌های جذاب و پرکششی خلق می‌کند. خالق کمیک‌ استریپ‌های تن تن، تصویرگر بلژیکی ژرژ پروسیه بود که با نام مستعار هرژه فعالیت می‌کرد. اولین مجموعه تن تن با نام بیستم کوچولو در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. هرژه تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۳، ۲۴ مجموعه داستان از تن تن تصویرسازی و منتشر کرد که با وجود کمیک استریپ‌های جدیدتر با شخصیت‌های پیچیده‌تر، هم چنان ماجراهای تن تن و میلو در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار دارد. حتی حضور تکنولوژی‌های جدید برای تهیه تصاویر نتوانسته از جذابیت تن تن کم کند. تصاویر کتاب‌های تن تن با همه سادگی که دارند، هم چنان جذاب، خواندگی و پرکشش هستند. علاوه بر تن تن و میلو، شخصیت‌های دیگر این کتاب مصور مانند کاپیتان هادوک، جذابیت خاص خودشان را دارند و خیلی‌ها را شیفته خود کردند. نکات جالبی هم درباره این کتاب و نویسنده‌اش وجود دارد مثلا این که هرژه به بسیاری از سرزمین‌هایی که درباره آنها نوشته و ماجراهان تن تن در آنها اتفاق افتاده، اصلا سفر نکرده است. نکته جالب دیگر این که سفر تن تن به ماه، ۱۵ سال قبل از اولین سفر انسان به ماه یعنی پا گذاشتن نیل آرمسترانگ نوشته شده است.

۳. داستان‌های هری پاتر

ادبیات۳

اولین جلد از مجموعه کتاب‌های هری پاتر با نام هری پاتر و سنگ جادو، در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. در ابتدا مورد توجه خاصی قرار نگرفت ولی با ساخت اولین فیلم هری پاتر، ناگهان توجه نوجوانان از سراسر دنیا را جلب کرد و در واقع با ورود به سال ۲۰۰۰ میلادی، هری پاتر، قهرمان مطلق نوجوانان بود. هری پاتر و حفره اسرار آمیز، هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و جام آتش، هری پاتر و محفل ققنوس، هری پاتر و شاهزاده دورگه و هری پاتر و یادگاران مرگ تا سال ۲۰۰۷ منتشر شدند. این کتاب‌ها در زمان انتشار خودشان زندگی بسیاری از جوانان را تغییر دادند و در میانه داستان‌های جذاب و خوانندگی از جادو و جادوگری، شوق تلاش و حرکت را در نوجوانان زنده کردند. داستان‌ غیر کلیشه‌ای و خواندنی هری پاتر هم چنان هم می‌تواند زندگی نوجوانان را تغییر دهد و به سمت و سوی قابل تحسینی بکشاند. موفقیت داستان‌های هری پاتر باعث شده تا در کنار نسخه چاپی، نسخه الکترونیک و کتاب صوتی آن هم موجود باشد و حالا می‌توانید شنونده هری پاتر باشید. ویژگی کتاب صوتی این است که با هر میزان دوری و فاصله فیزیکی هم می‌توانید هدیه دهید. لینک دانلود کتاب صوتی هری پاتر و محفل ققنوس، هری پاتر و شاهزاده دورگه و... را می‌توانید در یک ایمیل یا پیغام به دیگران هدیه بدهید.

۴. تام گیتس

تام گیتس پسر بچه‌ای ۱۰ ساله، عاشق نقاشی و موسیقی و فراری از درس و مدرسه است. او قهرمان یک مجموعه ۲۰ جلدی است که داستان‌‌هایی پر از طنز، شوخی و خنده می‌سازد. اولین جلد از مجموعه تام گیتس با نام " دنیای شگفت انگیز تام گیتس" در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و تا امروز ۲۰ جلد از این مجموعه منتشر شده است. جلد اول به معرفی تام گیتس می‌پردازد و در جلدهای بعد با داستان‌های هیجان انگیز تام مواجه می‌شویم که حتی از اسمشان می‌توان فهمید چه قدر بامزه و خنده دار خواهند بود. بهانه‌های باحال، دنیای معرکه، همه چیز عالی است، ایده‌های بیست، مهارت‌های خفن، خانواده، دوستان و موجودات پشمالو و... از عنوان‌های کتاب‌های تام گیتس است. از این رمان گرافیکی، ۱۶ جلد آن به فارسی ترجمه شده و در دسترس خوانندگان فارسی زبان هم قرار دارد. کتاب‌های تام گیتس و دنیای شاد و پر خنده او، پیشنهاد خوبی برای علاقه‌مند کردن نوجوانان به کتاب خوانی است. وقتی نوجوان فضای شاد و مفرحی را هنگام کتاب خواندن تجربه کند، بی‌شک به ادامه این مسیر علاقه‌مند خواهد شد. کتاب‌های تام گیتس برای ۹ سال به بالا مناسب است.

سایر کتاب‌های مناسب برای نوجوانان را در این مطلب مشاهده کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر