|
کدخبر: 195617

کتاب هایی که مهمترین درس های زندگی را به شما خواهند آموخت

در فرصت کوتاه بودنمان در این کره خاکی، دوست دارید چه درس‌های کوچک و بزرگی را در طی این ماجراجویی که نامش زندگی است، تجربه کنید؟ وقتی این سوال را از کتابخوان‌ها بپرسید، آنها شما را به خواندن کتاب ارجاع می‌دهند.

سبک زندگی کتاب هایی که مهمترین درس های زندگی را به شما خواهند آموخت

 از نظر آنها ما قادر نیستیم بسیاری از تجارب بشری را زندگی کنیم و در نتیجه بینش هر کدام را به دست بیاوریم، اما می‌توانیم با خواندن کتاب‌های تاثیرگذار، از بسیاری از این تجارب بشری باخبر بشویم و راستش را بخواهید من به عنوان نویسنده این سطور با حرف آنها موافق هستم. کتاب‌ها درس‌های بزرگی به ما می‌آموزند و جهان‌بینی‌های جالبی را به افکارمان تزریق می‌کنند. با این مقدمه در ادامه این نوشتار می‌خواهم شما را با لیست کوتاهی از این کتاب‌ها آشنا کنم. امیدوارم برایتان آموزنده و ارزشمند باشد.

۱.  شاهنامه فردوسی بخوانید

کتاب شاهنامه فردوسی از مجموعه آثار ادبی قدیمی (مربوط به قرن چهارم) ایران است و نتیجه تلاش سی ساله حکیم ابوالقاسم فرودسی از داستان‌های رشادت، دلاوری، غرور و اعتقادات مردم کهن ایران است و در قالب داستان‌های بسیار زیبایی مانند رستم و سهراب، سیاوش و سودابه، رستم و اسفندیار و... نقل شده است. وزن شعری آن رزمی و حماسی است و با خواندن اشعارش، شور و طرب لذت‌بخشی را نیز تجربه خواهید کرد. از دسته بهترین کتاب‌هایی که به صورت یکجا شما را قادر می‌سازد با انبوهی از داستان‌های اساطیری و قهرمانی، دنیای انسانی و مناسبات آنها را درک کنید. اگر به دنبال خرید این کتاب هستید، پیشنهاد می‌کنیم با دانلود pdf آن آغاز کنید، چرا که زبان آن در برخی از شعرها، ثقیل است و نیاز به آشنا شدن با شعر و واژه‌ها دارید. پس از آن می‌توانید نسخه کامل آن را به شکل فیزیکی و یا الکترونیکی خریداری کنید.

۲. مجموعه کتاب‌های روانشناسی را در لیست بگنجانید

مطالعه۲

بخش مهمی از درس‌های اصیل زندگی را با یادگیری از ابعاد گسترده روان آدمی خواهید آموخت، آن هنگام که با مفاهیمی مانند ایگو، خوداگاه و ناخوداگاه، کودک، بالغ و والد و خودگاه جمعی می‌آموزید. به اعتقاد روانشناسان، بسیار مهم است که هر فردی به صورت منظم به روانشناس مراجعه کند تا با مشکلات شخصیتی خود بهتر آشنا شود. در این میان، بسیاری از کتاب‌های روانشناسی هم توصیه می‌شود. اما برای خرید این کتاب‌ها باید به این نکته توجه کنید که روان‌شناسی وجوه مختلفی دارد و بسته به اینکه رواشناسی فرویدی، یونگی و یا حتی وجودی را انتخاب کنید، گستره وسیعی از کتاب‌ها پیش‌رویتان قرار خواهد گرفت.

همچنین ممکن است خواندن کتاب‌های روانشناسی تا حدی برایتان دشوار باشد، به عنوان یک راه حل اولیه که شما را به خواندن کتاب‌های تخصصی‌تر مشتاق خواهد کرد، انواع داستانی این کتاب‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. برای مثال کتاب «انسان در جستجوی معنا» اثر ویکتور فرانکل، مساله معنا خواهی انسان را به شما می‌آموزد و برای اینکار داستان‌هایی از آلمان نازی و اردوگاه‌های کار اجباری را نقل می‌کند. همچنین کتاب‌های داستانی اروین یالوم مانند «وقتی نیچه گریست»، «مامان و معنای زندگی» و »دروغ‌گویی روی مبل»، با قالب داستانی بسیار گیرا، شما را با اصولی‌ترین نگرانی‌های آدمی آشنا می‌کند و نقل‌قول‌های شگفتی از فیلسوفان معتبر مانند نیچه و شوپنهاور چاشنی آنهاست.

۳. مثنوی معنوی و جهان‌بینی اصیل

اشعار مولانا به عرفانی بودن مشهور هستند و اصول زندگی اصیل، وضعیت انسان در این کره خاکی، وحدت وجود و نوع نگرش صحیح به دیگر موجودات و طبیعت را برای همه گوشزد می‌کنند و خوبی این گفته‌ها آن است که همگی به زبان شعری نگاشته شده‌اند. از مشخصات اصلی کتاب مثنوی معنوی، می‌توان به شش دفتر ۲۶۰۰۰ بیتی آن اشاره کرد که در پاره‌ای موارد با آیات قران ترکیب شده‌اند. این کتاب در لیست بهترین کتاب‌های جهان قرار می‌گیرند. ممکن است در ابتدا که شروع به خواندن اشعار مولانا کنید، آنها برایتان ثقیل و سخت باشد. برای مقابله با این مشکل می‌توانید از کلاس‌های نقد اشعار مولانا کمک بگیرید که به خوبی پیشینه سرایش هر شعر و داستان را تحلیل می‌کنند. همچنین برای خوانش راحت‌تر خرید نسخه الکترونیکی و دانلود pdf مثنوی معنوی با قیمت مطلوب‌تر توصیه می‌شود.

۴. کتاب‌هایی برای یادگیری اصول رابطه زوجین

مطالعه۳

همه ما با این جمله‌ها آشنا هستیم: «ازدواج مانند یک هندوانه دربسته است» و یا آنکه «ازدواج خوب ساختنی است». در واقع یکی از مهم‌ترین اصولی که همه ما باید در طول زندگی و پیش از تشکیل خانواده یاد بگیریم، نحوه برقراری ارتباط صحیح با طرف مقابلمان است؛ موضوعاتی که به میزان بسیار کمی در مدارس و حتی دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. بنابراین بیاید و بخشی از درس‌های مهم زندگی را از کتاب‌های خوب یاد بگیرید.

کتاب‌های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارند، اما ما در اینجا می‌خواهیم یک کتاب داستانی را معرفی کنیم تا در قالب داستان با مشکلات و سختی‌های ازدواج آشنا شوید. «سیر عشق»، نوشته آلن دوباتن، یکی از روانشناسان با تجربه و جوان امروز، درباره رابطه زوجی صحبت می‌کند که پس از ازدواج علاقه و محبت‌شان به یکدیگر کم می‌شود و در قالب سیر داستان، اصول مهم چگونگی ارتباط، مواجهه با چنین اتفاقات گریزناپذیر و راه‌حل آنها را توضیح می‌دهد. دوباتن یکی از روانشناسان معروف، کتاب‌های دیگری نیز با رویکرد روانشناسانه و در قالب داستان به رشته تحریر درآورده است و خواندن هر کدام از آنها اطلاعات خوبی به شما خواهد داد.

در این نوشتار تلاش کردیم از کتاب‌هایی صحبت کنیم که هر کدام به وجوه مختلفی از زندگی ما اشاره داشتند؛ کسب تجربه از زندگی گذشتگان، آشنایی با دیدگاه‌های عمیق و اصیل به زندگی، آشنایی با وجوه ناشناخته خود و نحوه برقراری ارتباط صحیح. اما به جرات می‌توان گفت بسیاری از آثار فاخر ادبیات داستانی دربردارنده جملات و قصه‌هایی هستند که در این مطلب بیشتر درباره آنها صحبت شده است و بی‌آنکه متوجه شوید بینش شما به زندگی را تغییر می‌دهند و به بسیاری از سوالات فلسفی و وجودی شما پاسخ می‌دهند و به شما می‌آموزند آنچه برای شما رخ می‌دهد، میلیون‌ها بار در جای جای زمین زیرپایمان و در افراد دیگر زیسته شده است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر