|
کدخبر: 302385

سقف متحرک یا سقف خیمه ای کدام یک مناسب تر است؟

سقف متحرک و سقف خیمه ای از لحاظ ساختار کلی شبیه به هم هستند اما متریال به کار رفته و نحوه طراحی در آنها متفاوت می باشد. به همین دلیل هر کدام از این نوع سقف ها کاربرد به خصوصی دارند و در محیط های مشخصی احداث می گردند.

امروزه احداث سقف غشایی و سقف متحرک به دلیل زیبایی، نصب آسان، هزینه مناسب و... بسیار گسترش پیدا کرده است. یکی از زیرمجموعه های سقف های غشایی، سازه پارچه ای یا سقف خیمه ای می باشد. این نوع سقف ها از روکش های پارچه ای با بدنه فلزی ساخته می شوند و به دلیل مزایا و ویژگی های منحصر به فردی که دارند مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته اند.

آشنایی با سقف متحرک

سقف متحرک و سقف خیمه ای از لحاظ ساختار کلی شبیه به هم هستند اما متریال به کار رفته و نحوه طراحی در آنها متفاوت می باشد. به همین دلیل هر کدام از این نوع سقف ها کاربرد به خصوصی دارند و در محیط های مشخصی احداث می گردند.

آشنایی با سقف متحرک

امروزه  اجرای سقف متحرک و سازه های پارچه ای یکی از طراحی های بسیار کاربردی و مناسب برای مکان های مختلف می باشند. اکثر طراحان و معماران برای احداث فضایی سرپوشیده و زیبا  از مدل های مختلف آن در فضاهای عمومی و شهری استفاده می کنند. سیستم کلی این نوع سقف ها به گونه ای است که در همه فصل ها و در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت و سازگاری زیادی دارند. عوامل آسیب زایی مانند دمای بالای هوا، برف و باران باعث فرسایش و خرابی سقف های متحرک نمی شوند. طول عمر و دوام سقف های متحرک به متریال و تجهیزاتی که برای ساخت آنها بکار گرفته می شود هم بستگی دارد.

برای طراحی و اجرای سقف متحرک در فضاهای مختلف نیاز به طراح زبده و تجهیزات مدرن و با دوام دارید. شرکت پادنا تنت مجموعه ای تخصصی در زمینه تولید و واردات تجهیزات سقف های متحرک و سازه های غشایی است. این مجموعه با داشتن معماران و طراحان زبده بدون شک بهترین انتخاب برای احداث سازه های متحرک و مدرن می باشد.

سقف متحرک مقاومت زیادی در برابر بادهای شدید دارد و طراحی کلی آن به صورتی است که در برابر عوامل مختلفی مانند، تگرگ، آفتاب مستقیم، ریزگرد و... آسیب نمی بیند. به همین دلیل این نوع سقف ها برای فضای باز رستوران ها، کافی شاپ ها، روف گاردن و... بسیار مناسب و زیبا هستند.

این نوع سازه ها عایق دما و صدا هستند به گونه ای که از هدر رفتن دمای داخل به بیرون و ورود سر و صدای خارج به محیط جلوگیری می کنند.سقف متحرک از متریال مختلفی که اصولا از جنس شیشه و یا پارچه هستند ساخته می شود و بسته به نوع مواد اولیه و تجهیزات کاربرد متفاوتی دارد. در ادامه درباره سازه های پارچه ای که یکی از انواع سقف های متحرک می باشند بیشتر صحبت می کنیم.

سازه خیمه ای چیست؟

سازه خیمه ای

به طور کلی سقف غشایی به دو زیر مجموعه سازه خیمه ای و زین اسبی تقسیم می شود. سقف خیمه ای از روکش هایی با پارچه های مقاوم و ضد آب مانند، پارچه برزنت مشمع دو رو، پارچه پی وی سی کششی و پارچه نانو طراحی و اجرا می گردد. این مدل سازه غشایی دارای یک ستون فلزی مرکزی است و اطراف آن پارچه و کابل های مخصوص قرار می گیرد. سازه خیمه ای انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها در ابعاد مختلفی طراحی و اجرا می شود.

معرفی متریال پوشش سازه پارچه ای ( سقف خیمه ای)

سازه پارچه ای بر اساس قابلیت ها و فاکتورهای متعدد به دسته های مختلف تقسیم می شود. جنس روکش یکی از موارد مهم و تعیین کننده در دسته بندی این سازه ها است. در ادامه انواع روکش هایی را که برای ساخت سازه های خیمه ای استفاده می شوند را نام میبریم.

  • سازه غشایی با روکش نانو
  • سازه کششی پی وی سی
  • سازه خیمه ای با الیاف شیشه ای روکش سیلیکون و تفلون
  • سازه با روکش فیبر

کاربرد سقف غشایی ( سازه خیمه ای)

سقف خیمه ای با توجه به مواردی مانند، ابعاد سازه، اندازه کلی، نوع روکش و... کاربردهای متفاوتی دارد. اصلی ترین و کاربردی ترین موارد استفاده از این نوع سازه های غشایی عبارتند از:

  1. احداث سالن های سرپوشیده در فضاهای باز
  2. راه اندازی مکانی برای برگزاری نمایشگاه های مختلف
  3. ایجاد مکانی زیبا در قسمت باز کافی شاپ و رستوران ها
  4. ایجاد پارکینگ ها در اندازه های مختلف برای سازمان ها و ادارات
  5. احداث سقف متحرک پارچه ای برای فرودگاه ها

سقف خیمه ای مناسب تر است یا سقف متحرک ؟

همانطور که گفتیم سقف خیمه ای زیر مجموعه سازه غشایی است و این سازه ها یکی از انواع سقف های متحرک است. پوشش سقف های غشایی برخلاف دیگر سقف های متحرک از پارچه های پی وی سی، نانو و... استفاده می شود.

سقف خیمه ای

باز و بسته شدن سقف متحرک به راحتی و با نیروی محرکه موتور ها انجام می شود اما نحوه احداث آنها با توجه به طرح و ابعادی که دارند متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه اجرای این سازه ها در فضاهای مختلف و نوع متریال مصرفی آنها با کارشناسان شرکت معتبر پادنا تنت ارتباط بگیرید.

جمع بندی

سقف متحرک از طراحی های مدرن و بروز در صنعت معماری محسوب می شود و امروزه برای فضاهای مختلف مانند، رستوران ها، نمایشگاه ها، سالن ها، پارکینگ ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوع فضا و کاربرد این نوع سقف ها متریال مناسبی توسط طراحان انتخاب می شود. طراحی این نوع سازه برای محیط های مختلف نیاز به طراح و معمار متخصص دارد.

پادنا تنت شرکتی معتبر و بزرگ در زمینه تولید و واردات تجهیزات با کیفیت برای اجرای سقف های متحرک، سازه های غشایی و شیشه های تاشو است. این مجموعه طراحان و معماران کاربلدی دارد و درباره پروژه های مختلف در زمینه سقف های متحرک به شما مشاوره می دهند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها