|
کدخبر: 295163

جک سقفی چیست؟

اگر برای آغاز یک پروژه ساختمانی سری به چک لیست تهیه ابزار و وسایل بزنید، قطعاً نگاهتان به جک سقفی خواهد افتاد. برای آن که قدم به قدم ساخت سازه به درستی پیش برود، علاوه بر کمک گرفتن از افراد ماهر و متخصص در این زمینه، لازم است از ابزار و تجهیزات مناسب نیز استفاده کنید. ابزارهای گوناگون می‌توانند در تسهیل کارها و انجام صحیح آن‌ها نقش داشته باشند. به عنوان مثال قرقره‌ها نقش مهمی در جابه‌جایی مصالح ایفا می‌کنند؛ حال آن که در صورت عدم وجود آن‌ها مجبور به حمل تک تک وسایل بودیم‌. جک سقفی نیز به عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برشمرده می‌شود و برای خرید آن باید اطلاعات کافی داشته باشید. با مروری جامع بر جک سقفی همراه ما بمانید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع جک فلزی اینجا کلیک کنید.

جک-سقفی

جک سقفی؛ ابزاری کاربردی در ساخت و ساز

همان طور که می‌دانید، بسیاری از قسمت‌های ساختمان از مصالحی ساخته می‌شوند که در ابتدای ساخت، استحکام کافی را ندارند؛ اما پس از گذشت چند ساعت، خشک شده و به مقاومت لازم می‌رسند. به عنوان مثال هر قسمت از ساختمان که در آن از سیمان استفاده شده باشد، به چند ساعتی زمان برای مستحکم شدن نیاز دارد. همچنین قسمت‌های بتنی باید با گذشت زمان سفت و مقاوم شوند. حال نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که هر یک از این قسمت‌ها تا زمان سفت شدن، نیاز به یک تکیه‌گاه و یا قالب دارند. یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان که اتفاقاً به پشتیبانی مطلوبی نیز نیاز دارد، ساخت سقف است.

پس از آن که سقف توسط مصالح مورد نیاز ساخته می‌شود، باید با استفاده از تکیه‌گاه، بار سقف را تا زمان مستحکم شدن آن به ابزاری منتقل کرد. جک سقفی می‌تواند به عنوان تکیه‌گاه در نظر گرفته شود.‌ جک‌ها قاعده‌ای متصل به پایه دارند که بار سقف را تحمل کرده و سبب ثابت ماندن آن تا زمان سفت شدن، می‌شوند. برای هر سقف تعداد مشخصی جک سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عملکرد آن‌ها به خوبی انجام شود.‌

جک سقفی در چه پروژه‌هایی کاربرد دارد؟

اگر بخواهیم کاربردهای جک سقفی را بیان کنیم، باید بگوییم در هر پروژه‌ای که سقفی ساخته می‌شود، از جک سقفی نیز استفاده خواهد شد.  استفاده از این جک‌ها برای تضمین پایداری سقف ضروری‌اند و باید تا مدت مشخص، در سازه استفاده شوند. به تقریب بسته به وزن سقف و پایداری سازه این مدت زمان می‌تواند بین ۷ تا ۱۴ روز باشد‌. به هر میزان که سقف سنگین‌تر باشد، باید مدت بیشتری از جک فلزی استفاده کنید.

انواع جک سقفی کدام‌اند؟

جک سقفی انواع گوناگونی دارد که هر یک از آن‌ها برای رفع برخی نیازها در ساختمان‌سازی ابداع شده‌اند. شما نیز برای انتخاب آن‌ها باید به نیازهای پروژه‌ ساختمانی خود توجه کنید. اگر چه چندین نوع جک سقفی را در بازار پیدا خواهید کرد، اما دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها که در اغلب پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

جک صلیبی

جک صلیبی که به آن جک T شکل نیز گفته می‌شود، پرکاربردترین نوع جک سقفی است. این جک از یک قسمت پایه و یک قاعده تشکیل شده که در قالب نری و مادگی به هم متصل می‌شوند. قسمت قاعده با دو بازو برای تراز شدن، به بدنه جک متصل می‌شود. این اتصالات همچنین مقاومت جک را نیز افزایش می‌دهند. با توجه به شکل این جک‌ها، نام «صلیبی» برای آن‌ها انتخاب شده است. از جک صلیبی باید به تعداد مناسب و فاصله مشخص استفاده کرد تا استحکام کافی را برای سقف فراهم کند. به طور معمول یک متر فاصله میان جک‌ها قرار داده می‌شود. برای استفاده از جک صلیبی و هر نوع جک دیگر باید توجه داشته باشید که سطح زیرین کاملاً سقف باشد‌. در صورتی که زمین مقاومت کافی را نداشته باشد، استفاده از جک سقفی عملاً بی‌فایده خواهد بود.

 جک عراقی

جک عراقی از دیگر جک‌های کاربردی است که ممکن است آن را با نام جک U شکل نیز بشناسید. این جک‌ها قاعده‌ای به شکل U دارند و عمدتاً وزن بیشتری را تحمل می‌کنند. برای وزن‌های بیش از ۱.۵ تن، از جک عراقی استفاده می‌شود. نکته مهم این است که اغلب جک عراقی را زیر تیر اصلی قرار می‌دهند. از آن جا که بیشتر وزن سقف بر روی تیر اصلی است، جک عراقی باید تحمل وزن بالایی داشته باشد. این جک‌ها نیز همچون انواع صلیبی، در ارتفاع‌های مختلف در دو نوع سبک و سنگین ساخته می‌شوند.

جک-سقفی۱

نکات مهم در خرید جک سقفی که باید بدانیم

هنگام خرید جک سقفی باید به چند مورد از نکات مهم توجه کنید تا در نهایت، از خرید خود رضایت داشته باشید. برخی از نکات را در ادامه قید کرده‌ایم:

  • جک سقفی باید بسته به نیازهای پروژه ساختمانی خریداری شود. در واقع بررسی ویژگی‌های پروژه و جک‌ها، شما را به سمت انتخاب بهترین مورد هدایت می‌کند.
  • خرید جک با ارتفاع مناسب یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. انتخاب ارتفاع نامناسب عملاً جک را بلااستفاده خواهد کرد.
  • از نوعی جک فلزی استفاده کنید که کیفیت ساخت بالایی داشته باشد.‌ جک‌ها کاملاً بدون درز ساخته می‌شوند تا توان تحمل فشار سقف را داشته باشند.
  • توجه به قیمت جک سقفی نیز از دیگر نکات مهم است. جک‌های بیش از حد ارزان ممکن است ایراداتی داشته باشند. در عین حال جک‌های بسیار گران‌قیمت نیز اصراف در هزینه‌ها را سبب می‌شوند. بهتر است به دنبال قیمت مقرون به صرفه و معقول باشید.
  • استفاده از جک فلزی دست دوم به جای جک نو نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که توسط برخی از فروشندگان ارائه می‌شود. این کار نیز می‌تواند تا حدودی از هزینه‌های شما بکاهد.

کلام آخر

در نهایت باید گفت چیزی که شما را از خریدتان مطمئن می‌کند، مراجعه به یک فروشنده قابل اعتماد است. در این صورت اطمینان خواهید داشت که جنس باکیفیت با قیمتی مناسب به شما تحویل داده شده است. علاوه بر خرید جک سقفی، برای نصب آن نیز حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید. چنان چه این عملیات به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای ساختمان ایجاد شود و چه بسا خسارات جانی نیز در پی داشته باشد.

اگر به دنبال خرید انواع جک سقفی فلزی در ارتفاع و وزن های مختلف هستید ما فروشگاه بنیامین را به شما پیشنهاد می کنیم که یکی از بزرگترین تولید کنندگان جک سقفی در اصفهان هستند و قیمت های بسیار رقابتی دارند. برای مشاهده لیست قیمت جک سقفی وارد فروشگاه جک سقفی بنیامین شوید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها