|
کدخبر: 231006

طلسم مسکن مهر فاز ۹ پردیس شکسته می‌شود؟

درحالی قرار بود طلسم پروژه‌های مسکن مهر فاز ۹ قدیم پردیس سال ۹۵ شکسته شود که با وجود وعده‌های فراوان هنوز اتفاق امیدوارکننده‌ای برای این واحدها نیفتاده است.

بیش از یک دهه قبل واحدهای مسکن مهر فاز ۹ قدیم پردیس جزو اولین پروژه هایی بوده که کار ساخت آنها در این شهر آغاز شد. اما با این وجود تعداد کمی از این واحدها به مرحله تحویل رسیده و بخش بزرگی از حدود ۴ هزار واحد این فاز همچنان نیمه‌تمام مانده است.

طی سال‌های اخیر افراد متعددی بر صندلی مدیرعاملی شرکت عمران پردیس تکیه زده‌اند، اما با این حال نتوانسته‌اند طلسم این فاز را بشکنند.

شروع عملیات اجرایی پس از ۳.۵ سال توقف

آبان‌ماه سال ۹۵ عضو هیئت مدیره عمران پردیس از آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مسکن مهر فاز ۹ قدیم پس از ۳.۵ سال توقف خبر داده و گفته بود: با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی از هفته جاری آغاز می‌شود.

ابراهیم نظری‌نیا با یادآوری اینکه یکی از دلایل اصلی توقف عملیات اجرایی واحدهای مسکن مهر فاز ۹ قدیم عدم انجام انشعابات آب، برق، فاضلاب و گاز توسط دستگاه‌های خدمات رسان بوده است، تصریح کرد: پیش نیاز اجرای انشعابات آب و فاضلبا گاز و برق تکمیل عملیات آماده سازی واحدها بوده که این مسئله از منابع شرکت عمران شهرهای جدید انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: با هماهنگی های صورت پذیرفته با فرمانداری شهرستان پردیس مقرر شده بلافاصله پس از شروع عملیات آماده سازی اجرای شبکه‌های آب و فاضلاب و متعاقبا شبکه گاز وبرق رسانی واحدهای مسکن مهر فاز ۹ قدیم عملیاتی شود. همانگونه که قبلا مدیرعامل شرکت عمران پردیس در جمع متقاضیان این فاز قول شروع عملیات اجرایی و شکسته شدن طلسم چند ساله واگذاری این واحدها را در آینده نزدیک داده بود، هفته گذشته مناقصه انجام اماده سازی فاز ۹ قدیم برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار مربوطه انتخاب شده است گفت: مقرر شده با توجه به نزدیک شدن فصل سرما پیمانکار هرچه سریعتر عملیات اجرایی را آغاز کند.

اجرای ناصحیح دیوار حائل واحدها

حدود یک سال بعد مدیر وقت پروژه فاز ۹ مسکن مهر پردیس با بیان این‌که اجرای ناصحیح دیوار حائل در دوره‌های قبلی مانع از افتتاح و تحویل بخشی از واحدهای مسکن مهر فاز ۹ شده است، گفته بود: در این راستا به زودی مناقصه ۲۰ میلیارد تومانی برای بهسازی این دیوارها برگزار می‌شود.

حمیدرضا ملکی مهرماه سال ۹۶ با اشاره به این‌‌که ۳۹۳۷ واحد مسکن مهر در قالب ۱۵۸ بلوک توسط ۱۱ پیمانکار در فاز ۹ قدیم شهر پردیس در حال ساخت است، تصریح کرد: مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها حدود ۷۳ درصد است که تاکنون ۱۴۰ واحد پروژه بتن نما مستحکم افتتاح شده (اسفند۹۵) و هم‌اکنون مراحل تحویل را پشت سر می‌گذارد.

وی با بیان این‌که در پروژه‌های مریم یک و رُز یک ۲۸۸ واحد مسکن مهر در حال ساخت است، افزود: ۱۴۴ واحد مریم یک در حال تکمیل بوده که کار آنها تا یکماه آینده تمام می شود، ساخت واحدهای رُز یک نیز به اتمام رسیده که به دلیل حرکت دیوار حائل نیازمند بهسازی است.

وی با بیان این‌که مشکل ما در این پروژه‌ها حرکت دیوار حائل است، گفت: از همان ابتدا با درایت مدیرعامل کنونی شرکت عمران پردیس و اعضای هیئت مدیره حل این مشکل در دستور کار قرار گرفت. در نهایت برآیند این تلاش‌ها منجر به ورود یک تیم متخصص ژئوتکنیک و امضای قرارداد با آنها شد. این تیم آزمایشات زمین‌شناسی و گمانه زنی ها را در عمق ۳۰ متری برای شناسای جنس زمین انجام دادند که بر اساس برآوردهای صورت گرفته برای ایمن‌سازی و بهسازی دیوارهای حائل بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

مدیر وقت پروژه فاز ۹ مسکن مهر پردیس ادامه داد: قرارداد مذکور برای تایید به مجمع شهرهای جدید ارسال شده که طی چند روز آینده و پس از تایید، مناقصه آن در زمان کوتاهی برگزار می‌شود.

ملکی با انتقاد از اجرا ناصحیح و اشتباه دیوارهای حائل فاز ۹ بیان کرد: متاسفانه در دوره‌های قبلی، بدون انجام مطالعات و با استفاده از شیوه شمع و پرده بتنی دیوار حائل را اجرا کردند که به هیچ عنوان پاسخگوی زمین و نیروهای آنجا نبوده است.

وی با یادآوری این‌که ۱۰ پروژه مسکن مهر یا دیوار حائل ندارند (یا برای آنها انجام نشده) یا دیوار حائل آنها ناصحیح اجرا شده است، افزود: زمان مورد نیاز برای اجرای دیوارهای حائل ۹ تا ۱۲ ماه است. برخی از پروژه‌ها دارای پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد هستند که با اصلاح دیوار حائل،‌ نصبیات، آسانسور و رنگ آمیزی آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام و به متقاضیان تحویل می‌شود.

وعده تکمیل واحدها در سال ۹۷

حدود ۹ ماه بعد یعنی اواسط تیر ۹۷ مدیر وقت فاز ۹ قدیم مسکن مهر پردیس با بیان این‌که آب واحدهای تحویل‌شده به متقاضیان در فاز ۹ قدیم پردیس با تانکر تأمین می‌شود، گفته بود: در حال حاضر واحدهای مسکن مهر دارای برق و گاز و فاقد آب با قیمت بالای ۲۰۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سلیم عبدی با بیان این‌که کل فاز ۹ قدیم شامل ۳۸۰۰ واحد مسکن مهر (۱۳۷ واحد کمتر از مهر ۹۶) است که از ۱۱ شرکت سازنده هم‌اکنون ۹ شرکت در حال فعالیت هستند، افزود: تاکنون ۳۰۰ واحد تحویل متقاضیان شده که در آن ساکن هستند.

وی با یادآوری این‌که دیوار حائل اجراشده دارای مشکلاتی بود که شرکت عمران پردیس با یک قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی با یک شرکت داخلی در حال مقاوم‌سازی این دیوارهاست، تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله اداره آبفا، برق و گاز باید زیرساخت‌های مورد نیاز واحدها را تأمین کنند. هم‌اکنون مشکل ۳۰۰ متقاضی ساکن در فاز ۹ قدیم این است که هنوز آب وارد شبکه نشده و آنها از آب تانکر استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت رفع نواقص شبکه فاضلاب، ادامه داد: در رابطه با محوطه‌سازی و آماده‌سازی پروژه‌ها، شرکت عمران مصوبه با فهرست بهای سال ۹۴ را دارد که به همین دلیل تا امروز پیمانکاری برای انجام محوطه‌سازی و آماده‌سازی اعلام آمادگی نکرده است. به‌دنبال مصوبه شورای مسکن برای فهرست بهای سال ۹۷ هستیم که قول موافقت با آن تا هفته آینده را داده‌اند. در این صورت دو قرارداد محوطه‌سازی و آماده‌سازی با مبلغ هر کدام ۲۰ میلیارد تومان منعقد می‌شود.

عبدی در خصوص زمان اتمام این پروژه، گفت: با توجه به این‌که این پروژه ۵ سال به‌تأخیر افتاده است، مدیرعامل و هیئت مدیره تمام نیروی خود را به‌کار بسته‌اند تا پایان امسال (سال ۱۳۹۷) پرونده واحدهای مسکن مهر فاز ۹ قدیم بسته شود.

 حدود ۳ سال و ۶ ماه از وعده تحویل واحدهای فاز ۹ قدیم می‌گذرد، اما تاکنون مدیران شرکت عمران پردیس نتوانسته‌اند طلسم این پروژه را بشکنند.

شرکت عمران پردیس حدود ۲ ماه است که نه مدیرعامل دارد و نه سرپرست، پس از رفتن مهدی هدایت به شهرداری تهران وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر شهر پردیس چندان مناسب نیست. بسیاری از پروژه‌های ناقص تحویل شده به متقاضیان نیز با وجود تعهد پیمانکاران، همچنان ناقصند.

شنبه هفته جاری رستم قاسمی پس از ۵ ماه تکلیف شرکت عمران شهرهای جدید ایران را مشخص و علیرضا جعفری را به‌عنوان مدیرعام این زیرمجموعه وزارت راه منصوب کرد. با توجه به رزومه کاری جعفری، انتظار می‌رود در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف شرکت عمران پردیس اقدام کند تا شاید پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر این شهر تکمیل و به متقاضیان آن تحویل شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران باید به این نکته توجه داشته باشد اکثر متقاضیان این فاز از اقشار آسیب پذیر و مددجویان بهزیستی بوده که سال‌هاست چشم‌انتظار تحویل واحدهای خود هستند. متقاضیانی که تعدادی از آنها دیگر در این دنیا نیستند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها