|
کدخبر: 185184

بحران افزایش قیمت مسکن گریبانگیر مردم جهان

نیوزیلند، کانادا و سوئد بالاترین افزایش رشد قیمت مسکن را بر اساس شاخص‌های بلومبرگ در دنیا داشته‌اند. انگلیس و آمریکا هم جزو بازارهای پر خطر هستند.

افزایش قیمت خانه در سراسر جهان تبدیل به چالشی برای محک زدن توانایی بانک‌های مرکزی جهت مهار این بحران شده است.

 خاطره بحران مالی جهانی که با افزایش قیمت مسکن شروع شد هنوز در ذهن سیاست‌گذاران باقی مانده است. چگونگی مهار افزایش قیمت مسکن در شرایطی که برخی بانک‌های مرکزی قصد آهسته کردن روند خرید سرمایه و حتی افزایش نرخ بهره را دارند به یک چالش تبدیل شده است.

 مقامات فدرال رزرو آمریکا که موافق کاهش تدریجی برنامه خرید اوراق بهادار هستند اعلام کردند افزایش قیمت مسکن یکی از دلایلی است که باید این کار را انجام دهند. آنها مخصوصاً مخالف خرید اوراق بهادار با پشتوانه املاک هستند و معتقدند باعث افزایش تقاضا برای مسکن در بازار می‌شود.

 مقامات بانک‌های مرکزی نیوزیلند، کره‌جنوبی و کانادا در هفته پیش رو برای تعیین سیاست‌های خود دیدار می‌کنند. افزایش قیمت مسکن در هر کدام از این کشورها باعث شده فشار بر دولت برای پایین آوردن قیمت مسکن برای کارگران عادی افزایش یابد.

 سیاست گذاران نیوزیلند با سخت‌ترین شرایط در بازار مسکن در جهان مواجه هستند. بانک مرکزی کانادا به خاطر نقشش در افزایش قیمت مسکن مورد انتقاد قرار گرفته و در بین اقتصادهای پیشرفته اولین بانکی است که به یک سیاست کمتر توسعه‌ای روی آورده است.

 بانک مرکزی کره جنوبی ماه گذشته هشدار داد قیمت مسکن بیش از اندازه افزایش یافته و فشار بازپرداخت وام های مسکن رو به افزایش است. البته وخیم تر شدن شرایط همه‌گیری کرونا نگرانی بسیار بزرگتری در جلسه سیاست‌گذاری روز پنجشنبه در سئول بوده است.

 بانک مرکزی اروپا در بزرگترین تغییر استراتژی خود از زمان ایجاد یورو، هدف تورم خود را در تایید فشار افزایش مسکن بالا برد.

 بانک مرکزی انگلیس ماه گذشته عدم تعادل در بازار مسکن این کشور را اعلام کرد. بانک نورگس یکی دیگر از بانک‌هایی بود که در مورد تاثیر نرخ بسیار پایین بهره بر روی بازار مسکن و خطر افزایش بی‌ثباتی‌های مالی هشدار داد.

 بانک تسویه بین الملل در گزارش ماهانه خود در ماه گذشته هشدار داد قیمت مسکن طی همه‌گیری کرونا با سرعت بیشتری افزایش یافته است، بنابراین آسیب‌پذیری این بخش در صورت افزایش هزینه وام‌گیری بیشتر خواهد شد.

 طبق گفته تحلیلگران، اگر از سیاست پولی برای مقاصد خاص مانند محدود کردن فعالیت‌ها در بازار مسکن استفاده شود می‌تواند مشکلاتی مانند توقف بهبود اقتصادی را به وجود آورد.

 نیوزیلند، کانادا و سوئد بالاترین افزایش نرخ مسکن را بر اساس شاخص‌های بلومبرگ در دنیا داشته‌اند. این شاخص ها بر اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تمرکز دارند. انگلیس و آمریکا هم جزو بازارهای پر خطر هستند.

 تحلیلگران عقیده دارند اگر افزایش قیمت مسکن به خاطر بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا باشد که طی بحران کرونا و دورکاری مردم و نیاز به فضای بیشتر به وجود آمده، احتمالاً بحرانی مانند بحران افزایش قیمت مسکن در گذشته ایجاد نمی‌کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر