|
کدخبر: 185140

بازار مسکن تا پایان سال آرام است / ارزان ‌ترین خانه در تهران چند؟

ارزان‌ترین آپارتمان عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران طی چهار روز اخیر یک واحد ۴۵ متری قولنامه‌ای ۱۲ سال ساخت در طبقه همکف واقع در محله یافت آباد است که ۳۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

شاید به سختی بتوان در شهر تهران آپارتمان کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان پیدا کرد اما گشتی در فایلهای عرضه شده نشان می‌دهد که در محله‌های یافت‌آباد، عبدل‌آباد، فلاح، خاک سفید، مرتضی‌گرد، هاشم‌آباد شهرری، تقی‌آباد، علائین، خاورشهر و در بعضی محله‌های منطقه ۱۲ می‌توان خانه و آپارتمان کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

اطلاعات به دست آمده از سامانه آتی‌فایل که به ۱۲ سایت اینترنتی دسترسی دارد و تمامی فایلهای عرضه شده به بازار مسکن را در ۱۴ استان و ۶۰۰ شهر تجمیع کرده، نشان می‌دهد چهار روز قبل یک آپارتمان ۴۵ متری ۱۲ سال ساخت با سند غیررسمی در طبقه همکف واقع در محله یافت آباد به قیمت ۳۸۵ میلیون تومان عرضه شده است. فروشنده می‌گوید که قابلیت دریافت سند تک برگی برای این واحد وجود دارد. اطلاعات این آگهی با صرف نظر کردن از فایلهای غیرواقعی و فروخته شده به دست آمد.

فیلترگذاری را که در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قرار می‌دهیم با انبوه فایل‌ها در بازار مسکن شهر تهران مواجه می‌شویم. بجز واحدهای پیش‌فروش واقع در منطقه ۲۲ که عمدتا قیمت پیش پرداخت آنها ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است، در محله‌های جنوبی تهران قابلیت خرید مسکن با نرخهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان وجود دارد. طبق اطلاعات سامانه آتی‌فایل در محله یافت آباد یک آپارتمان ۴۰ متری ۱۳ ساله با سند ۴۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. در مرتضی‌گرد آپارتمانی نوساز بدون پارکینگ و بدون آسانسور ۴۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

کمترین نرخ مسکن در محله عباس آباد منطقه ۲۰

با اینکه متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۲۹.۶ میلیون تومان رسیده در محله عباس آباد واقع در منطقه ۲۰ متوسط قیمت هر متر مسکن ۹.۶ میلیون تومان است. هر متر خانه در خاورشهر ۹.۸ میلیون تومان، تقی آباد ۱۰ میلیون تومان، علائین ۱۰.۵ میلیون تومان، قیامدشت منطقه ۱۵ متری ۱۰.۸ میلیون تومان، دولتخواه جنوبی و بهشتی هرکدام متری ۱۰.۹ میلیون تومان است.

متوسط قیمت مسکن در محله هرندی واقع در منطقه ۱۲ متری ۱۲ میلیون تومان است. نرخ هر متر خانه در یافت آباد شمالی ۱۲.۱ میلیون تومان، مسگرآباد ۱۲.۲ میلیون تومان، مطهری در منطقه ۱۵ متری ۱۲.۲ میلیون تومان، نعمت آباد ۱۲.۳ میلیون تومان، اسماعیل آباد ۱۲.۴ میلیون تومان، باغ آذری ۱۲.۴ میلیون تومان، جوانمرد قصاب ۱۲.۵ میلیون تومان، شادآباد ۱۲.۶ میلیون تومان، ظهیرآباد و سیزده آبان هردو در منطقه ۲۰ متری ۱۲.۷ میلیون تومان و شهید کاظمی ۱۲.۹ میلیون تومان در هر متر مربع است. بدین ترتیب با نقدینگی ۶۳۵ میلیون تومان می توانید در محله سیزده آبان صاحب یک آپارتمان نقلی ۵۰ متری شوید.

قیمت در ۱۹ محله تهران در کانال ۱۳ میلیون تومان

همچنین در ۱۹ محله از شهر تهران متوسط قیمت آپارتمان در کانال ۱۳ میلیون تومان قرار دارد. این محله‌ها شامل علی‌آباد جنوبی، کیانشهر جنوبی، زمزم در منطقه ۱۷، رضویه، زهتابی، اتابک، نوروزآباد، امامزاده یحیی، وصفنارد، ولیعصر ـ بیسیم، شوش، فتح، امام خمینی، شهرک بعثت، شهید رجایی، مقدم، مظاهری، جلیلی و خلیج فارس شمالی هستند. در محله علی آباد جنوبی که میانگین قیمت هر متر خانه در آن ۱۳ میلیون تومان است با ۶۵۰ میلیون تومان می توان یک واحد ۵۰ متری خریداری کرد. متوسط قیمت مسکن در امامزاده یحیی ۱۳.۴ میلیون تومان، در شوش ۱۳.۵ میلیون تومان، شهرک بعثت واقع در منطقه ۱۶ متری ۱۳.۷ میلیون تومان و خلیج فارس شمالی ۱۳.۹ میلیون تومان است.

در محله های هفده شهریور و صاحب الزمان در منطقه ۱۸، مینایی و کیانشهر شمالی در منطقه ۱۵، استقلال دانشگاه، هاشم آباد، ولیعصر جنوبی، مختاری ـ تختی، ابوذر شرقی (منطقه ۱۷)، جوادیه، شکوفه جنوبی، انبار نفت، یافت آباد، صفائیه، طیب، امامزاده حسن، بوستان ولایت، مسعودیه و شهادت قیمت هر متر مسکن در کانال ۱۴ میلیون تومان قرار دارد. در محله مسعودیه واقع در منطقه ۱۵ متوسط قیمت هر متر خانه بر اساس آگهی های بهمن ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۴.۹ میلیون تومان است. یعنی برای خرید یک واحد ۵۰ متری نیاز به ۷۴۵ میلیون تومان نقدینگی دارید. میانگین قیمت مسکن در یافت آباد نیز ۱۴.۷ میلیون تومان، شکوفه ۱۴.۷ میلیون تومان، ابوذر شرقی ۱۴.۶ میلیون تومان، جوادیه ۱۴.۶ میلیون تومان، کیانشهر شمالی ۱۴.۲ میلیون توامن و هفده شهریور واقع در منطقه ۱۸ بالغ بر ۱۴ میلیون تومان است.

از سوی دیگر اطلاعات سامانه مذکور حاکی از آن است که طی چهار ماه اخیر بازار مسکن شهر تهران در محدوده ۳۰ میلیون تومان نوسان داشته و به نوعی در ثبات قرار دارد. در اسفندماه بازار به نقطه اوج قیمتی رسید  که متوسط قیمتهای قطعی ۳۰ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان شد. سپس در ماههای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمتها به ترتیب ۳.۱ درصد و ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد. مجددا در خرداد با رشد ۳ درصدی قیمت مواجه بودیم که بنا به گفته کارشناسان نوعی ریزنوسان محسوب می‌شود.

یک کارشناس: بازار مسکن تا پایان سال آرام است

یک کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: قیمت مسکن به دلایلی همچون رکود معاملات، افت شدید توان متقاضیان و تعدیل چشم‌انداز تورمی، افزایش چندانی نمی‌یابد و قطعا پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رشد ۳ درصدی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در خردادماه را به دو دلیل نمی‌شود شروع یک روند افزایشی در بازار دانست؛ زیرا از آذرماه سال گذشته شدت نوسانات بازار مسکن گرفته شده و بازار به ثبات نسبی رسیده است. انتظار می رود تا پایان سال ۱۴۰۰ با همین وضعیت مواجه باشیم و قطعا نرخ رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.

وی افزود: دلیل دوم این است که آنقدر تعداد معاملات کم شده که چندان نمی‌توان روی میانگین قیمت حساب کرد. خرداد امسال در ۱۲ منطقه از تهران تعداد معاملات کمتر از ۲۰۰ فقره بود بنابراین داده‌های قیمتی گمراه کننده است. با همه ابهاماتی که وجود دارد می‌توان تا حد زیادی به این نتیجه رسید که به دلیل رکود حاکم بر بازار و کاهش انتظارات تورمی در سال ۱۴۰۰ جهش قیمتی در بازار مسکن نخواهیم داشت.

متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۹.۶ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۲۹.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر