|
کدخبر: 129705 شروین اشیدری

در گفت و گوی گسترش نیوز با مدیرعامل پیشین سایپا مطرح شد:

ماجرای قیمت ‌گذاری سراتو در بورس / منتظر ارزانی خودرو باشیم؟

مدیرعامل پیشین سایپا اظهار کرد: به طور کلی اگر ماجرای عرضه خودرو در بورس انجام شود قاعدتا خودرو با قیمت بالاتری به دست مشتریان خواهد رسید.

خودرو ماجرای قیمت ‌گذاری سراتو در بورس / منتظر ارزانی خودرو باشیم؟

این روزها بحث عرضه خودرو در بورس به شدت مطرح می‌شود اما برای عموم مردم سوال است که در صورت انجام این کار چه تاثیری روی قیمت‌های می‌گذارد؟ آیا خودرو با قیمت پایین تر و شرایط بهتری نسبت به قرعه کشی به دست مصرف کننده خواهد رسید؟ این کار پیش از این انجام شده یا خیر؟

تمام این سوالات در حالی مطرح می‌شود که فعلا خودروسازان محصولات خود را از طریق قرعه کشی به دست مردم می‌رسانند. در فروش های فوق العاده تعداد زیادی ثبت نام کننده وجود دارد و با وجود تعداد محدود خودرو شانس برنده شدن افراد به شدت پایین است.

برای بررسی بیشتر موضوع عرضه خودرو در بورس و نحوه کشف قیمت گفت‌و‌گویی با سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

سعید-مدنی

سعید مدنی ابتدا اظهار کرد: قرار بر این بود با توجه به این که فعلا قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار انجام نمی‌شود خودرو برای کشف قیمت به بورس برود. چندین سال قبل نیز این اتفاق در خصوص خودروهای سراتوی سایپا افتاد و تعدادی از این خودروها در بورس کشف قیمت شد اما به دلیل مسائل تحریم این قضیه نیمه کاره باقی ماند.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد قانونی که در رابطه با ساماندهی بازار خودرو توسط نمایندگان مجلس ارائه شده است مشکلی از خودروسازان حل کند. شاید مسئله کشف قیمت حل شود اما با توجه به محدودیت های گذاشته شده و اعلام این که مجازات قانونی وجود دارد مشکل‌ساز خواهد شد.

سودی که به خودروساز می‌رسد

مدنی در خصوص نحوه تقسیم مبالغ گفت: اعلام شده که قیمت تمام شده توسط سازمان حمایت با یک حاشیه سود مشخص خواهد شد. با هر قیمتی که در بورس فروخته شود ۲۰ درصد به خزانه برای حمل و نقل عمومی داده می‌شود و ۷۰ درصد نیز به خزانه ریخته می‌شود اما به صورت قرض‌الحسنه به خودروسازان می‌دهند. ۱۰ درصد سود نیز به خودروسازان می‌رسد. این روشی نیست که مشکلات خودروسازی ما را حل کند.

وی افزود: باید برنامه های توسعه‌ای پیگیری شود تا خودروسازی بتوانید از این بحران موجود خارج شود. اگر قرار باشد ۹۰ درصد هزینه به خزانه دولت برود در نتیجه مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. اگر این مسئله قانون شود یک معضل دیگر به معضلات اضافه خواهد شد. این قضیه دخالت در کار خودروسازان است و ارتباط بین قطعه‌سازان و خودروسازان را بر هم می‌زند.

قصد دولت از عرضه خودرو در بورس

مدیرعامل پیشین سایپا اظهار کرد: ما یک قانون خودرو داریم که چندین سال قبل مجلس آن را تهیه کرد. در زمینه خودرو قوانین نسبتا کاملی داریم و اگر یک قانون دیگر اضافه کنیم که دردی از خودروسازان دوا نخواهد کرد و همان قوانین اضافی باعث ایجاد رانت هم خواهد شد. مواد اولیه بنیادی که در بورس ارائه می‌شود نیز نتوانسته جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرید و فقط پولی که در جیب دلالان می‌رفت را به جیب دولت می‌فرستد. دولت از این طریق می‌خواهد نقدینگی حاشیه بازار را نیز به سمت خود بکشد.

وی در پایان گفت: به طور کلی اگر ماجرای عرضه خودرو در بورس انجام شود نه تنها خودرو ارزان نخواهد شد بلکه قاعدتا با قیمت بالاتری به دست مشتریان خواهد رسید. پول اضافه نیز تا ۹۰ درصد در جیب دولت می‌رود. درست است که گفته می‌شود ۷۰ درصد مبلغ به صورت قرض الحسنه به دست خودروسازان می‌رسد اما قرض الحسنه نیز معنی ندارد چرا که بدهی حساب می‌شود. این زیان انباشته که خودروسازان دارند ناشی از سوبسیدی است که خودروسازان به مصرف‌کنندگان داده‌اند.

ارسال نظر