|
کدخبر: 123968 شروین اشیدری

گفت‌وگوی اختصاصی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

کیفیت خودروهای روسی بهتر است یا چینی؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد: این که شرکت‌ها به صورت ناگهانی بخواهند تولید را در ایران شروع کنند کمی غیرعادی است چون سنجشی از فرکانس‌های بازار ندارند.

خودرو کیفیت خودروهای روسی بهتر است یا چینی؟

این روزها صحبت هایی درباره تولید خودروهای روسی در کشور می‌شود. اما سوالی که مطرح است این است که آیا این خودروها کیفیت مناسبی دارند و شرایطشان نسبت به مدل‌های چینی چگونه است؟ برای بحث بیشتر درباره این موضوع گفت‌وگویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

دادفر

وی ابتدا اظهار کرد: با توجه به این که یکی دو سال است واردات خودرو به کشور ممنوع شده و تولیدات نیز نیمه تعطیل است. هر تولیدکننده‌ای که بتواند خودرو عرضه کند بدون بحث قیمت رقابتی موفق خواهد بود. این موضوع شامل تولیدکنندگان خودروهای روسی نیز می‌شود. این که خودروهای روسی دارای چه فناوری هایی هستند و توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را دارند یا خیر یک بحث جداگانه است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اگر قرار است قطعات این خودروها وارد کشور شود و در داخل تولید آن صورت گیرد باید ۲۰ درصد داخلی‌سازی نیز انجام شود. آنچه که تجربه نشان داده رسیدن به این ۲۰ درصد داخلی‌سازی بسیار زمان بر است. تا زمانی که تولید این خودروها بخواهد اجرایی شود احتمالا حداقل یک سال طول می‌کشد.

کیفیت خودروهای روسی نسبت به چینی

دادفر اظهار کرد: خودروسازان روس یک جوینت با مالکان و سهامداران خودروسازان امریکایی داشتند و خیلی تلاش کردند شبیه به آنها شوند. به نظر می‌رسد که کیفیت این خودروها بهتر از نمونه‌های چینی موجود در کشور باشد. چینی‌های نیز خودروهای با کیفیت دارند اما آنچه که وارد کشور می‌شود اینگونه نیست. به نظر می‌رسد خودروهای روسی قیمت بالاتری نیز نسبت به نمونه‌های چینی داشته باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: این امکان قطعا وجود دارد که ایران بتواند با کشورهای مختلفی در زمینه خودروسازی همکاری کند. البته بحث تحریم‌ها آسیب سخت و سنگینی به صنعت خودروسازی ما زد. تحریم این ضربه را وارد کرد و در مقابل بی‌تدبیری و نداشتن استراتژی دقیق در خصوص خودرو ضربه مهلک تر زد. شرکت‌های خارجی از مباحث تحریم می‌ترسند لذا بعید می‌دانم با این شرایط بتوان شرکت‌های کره‌ای و اروپایی را سر میز همکاری با ایران آورد.

وی در خصوص همکاری شرکت‌های خودروسازی با ایران گفت: این نکته را باید گفت شرکت هایی که بدون بازارشناسی به بازار خودروی ایران وارد می‌شوند مانند همین روس‌ها جای سوال دارد. چگونه اقبال مردم نسبت به خرید این محصولات سنجش شده و حاضر شده شروع به تولید کند. معمولا وقتی یک برند می‌خواهد به کشوری وارد شود ابتدا از طریق واردات محصول است و سپس به مبحث تولید می‌پردازد. ما تجربه خودروهای روسی را نیز در ایران داریم که شکست خورده است.

عبور از سد قوانین و مقررات

وی اظهار کرد: کشور ما در زمینه خودرو آنقدر قوانین و مقررات زیاد داریم و عبور از آن سد بسیار سخت است. به عنوان مثال شرکت ایران خودرو هایما را عرضه کرد و اقبالی نیز نداشت. دلیل نیز این بود که خودروهای چینی قبل از آن به شدت کم کیفیت بودند و لذت سواری نداشتند. مردم به همین دلیل سمت محصولات هایما نرفتند. اما با گذشت زمان و استفاده مردم از این خودروها بازار این محصولات سکه شد و خرید و فروش آن نیز به خوبی انجام می‌شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان اشاره کرد: این که شرکت‌های به صورت ناگهانی بخواهند تولید را در ایران شروع کنند کمی غیرعادی است چون سنجشی از فرکانس‌های بازار ندارند. این نکته را باید گفت که آیا ما قصد داریم کشورمان را از کالاهایی پر کنیم که دوام و کیفیت بالایی ندارند. این در تضاد با تفکر کلان ملی است و اگر قرار باشد خودرو به کشور وارد شود چرا بهترین‌ها و با کیفیت ترین‌ها نیاید.

  • ناشناس ارسالی در

    جفتشون یه پخن

  • ناشناس ارسالی در

    از شعار نه شرقی و نه غربی عبور کردیم و ر فتیم زیر پالان شرق

  • ناشناس ارسالی در

    به منطر همه هیچ کدوم

  • امیر ارسالی در

    این چه وضعیه اخه نامردا چرا به خاطر جیب خودتان مرزها را بستید و ما را درگیر مافیای خودرو قرار دادید و از وارد شدن ازاد خودروهای خارجی ارزان جلوگیری میکنید ما چه گناهی کردیم که مسئولینی مثل شما داریم

  • ناشناس ارسالی در

    دنیا در ورود به تکنولوژی های برتر هست و ما گوی سبقت را از خرید آشغالهای روس و چی ن و ....گرفته ایم!!!
    به کجا میرویم !!!!!!

  • علی ارسالی در

    البته که از مباحثی چون مافیای خودرو و بس تن مرزها و گمرکات بر روی خودروها با توجه به تجربه ای که در هر دو کشور دارم روسی نیز همانند چین خودروهای عالی دارد ولی آی ا مثل چینیهایش که بنجلهایش را می آورند م یشود داستان یا نه.
    در کل روسیه خود روهای قدرتی با طراحی روز قابل قبول در ار وپا و...بسیار دارد.در ذهن اکثریت ما ماشی ن روسی یعنی بادا.یا مثلاً جیپ نیوا
    خیر خودروهایی دارد هم هیکل و قدرت فروده ای آمریکا چه وانت و چه سواری.چه سدان و چ ه شاسی
    در مورد شاسی های روسی بنده در مسکو و...آنها را سوار شده ام.مسلم است که آن نرمی و ...ماشین های فورد یا شورلت را ندارند.ولی شاسی های زیبای قدرتی کم ا صطهلاک که به نظر بنده چرخش می لرزد به کل شری و مثلاً تیگوی آن.
    ولی تا آنجا که بنده میدانم نه ماشین شاسی آس روسیه ب لکه یک شاسی هم تیپ مثلاً سوزوکی ویتارا ی ا سانتافه بسیار کار کن و عمری و زیبا هست ند.از لحاظ قدرت و کم اصطهلاک بودن هم از اول قدیم هم ماشین های روسی مثل بادا یا ا یژ یا...این مزایا را داشتند.
    ولی خ ودرویی در کلاس سانتافه از خودروهای چین گ رانترند زیرا بقول قدیمی ها مرگ ندارند. یک شاسی بنده حدود ۶ ماه سوار شدم چن د سالی هم کار کرده بود متعلق به کارخانه ای بود که قبلاً ایژ را تولید میکرد.دو دف .چهار درب.شش سیلندر.موتور ۳۰۰۰سی سی البت ه بنده دنده معمولیش را داشتم نه اتومات.م ثل ماشین های قدیم و بعضی فعلی های آمریکا دنده تو فرمان و ۳ دنده بود.دنده اش عینا ً من را یاد شورلت نوا c3 می انداخت.
    نرم و چالاک و برو.انگار ماشین آمریکایی سوار بودم.از استحکام بدنه که دورا دورش تقریبا تیرآهنی ظریف کار شده بود.ان خودرو با دلار امروز بخواهد وارد شود ۴۰هزار دل ار را حساب کنید چقدر میشود.مگر اینکه چنی ن خودروهایی را در ایران تولید کنند و خود روساز داخلی پول خون پدرش را نخواهد.مسلما اگر انصاف رعایت شود آن خودرو با حدود بی ست هزار دلار دست مصرف کننده می‌رسد.
    لادایی هم داشتم مدل ۲۰۱۶ عیناً شبیه کی ا سراتو.اندکی زیباتر و تپل تر.ان خودرو ۱ ۰هزار دلار صفرش بود.همان را تولید کنند خ یلی ارزانتر در ایران تمام میشود.ولی سیصد ملیون هم کارخانه ایرانی تحویل مشتری دهد حداقل سی سال بدون کمترین افت در اطاق و شاسی کار میکند.در کل به نظر بنده خودرو ه ای روس مقاومتر و بسیار بسیار عمری تر از چینی ها هستند.اینهمه سال چینی تولید شد.ن کردند دو مدل روسی بیاورند و اقبال مشتری ایرانی را بسنجند.البته هنوز هم دیر نشده< br /> خودرویی بود متعلق به اشکودا ..
    سدان هم تیپ و هیکل ۴۰۵البته زیباتر و شکیل تر۲۰۰۰سی سی.کلا چهار هزار دلار.وقتی پشتش مینشینی انگار یک پژو ۴۰۵ است ولی ا حساس بروزتر بودن و تا خودآگاه احساس متان ت و وقار و استحکام خودرو تا خود آگاه منت قل میشه به راننده.تقریبا مثل سمند که پشت ش مینشینی متوجه میشی این ماشین در کلاس خ ودش محکم و با وقار است.مستحکم است.البته اگر این خودرو ۴۰۰۰ دلاری پس از تولید در ایران عوض ارزانتر شدن نشود ده هزار دلار متاسفانه....

  • ناصر ارسالی در

    بنظرنمیرسه یک کلمه مسولین مابگن به امریک ا.ماغلط کردیم....همون شولت عهد۵۷روبتونیم سواربشیم بدون امتحان هزارباره ازمون خطا ها...دیگه وقتشه کمی بجای بحثای مفت بی حا صل مقایسه روس وچین....به همون غرب تعظیم که هیچ عذرخواهی هم بکنیم بخاطراینهمه شرا رتمون...

ارسال نظر