|
کدخبر: 123721 شروین اشیدری

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناسان خودرو:

روسیه بازار خودروی ایران را تکان می‌دهد؟

مدتی است که صحبت درباره ورود خودروهای روسی به کشور می‌شود اما هنوز ابهامات زیادی در خصوص این خودروها وجود دارد.

خودرو روسیه بازار خودروی ایران را تکان می‌دهد؟

اخیرا اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن در حوزه خودرو است و صبحت هایی در خصوص همکاری‌های جدید می‌شود. یکی از کشورهایی که همچنان به صورت کم و بیش با ایران در زمینه خودرو همکاری دارد چین است هرچند که پس از تحریم‌های امریکا بسیاری از شرکت‌ها ایران را ترک کردند. اما با این وجود برخی از برندهای چینی با ایران هنوز کار می‌کنند.

آنطور که اعلام شد که قرار است خودروی روسی از برند یوآز نیز در ایران تولید شود. با توجه به این که رابطه ایران با روسیه شرایط مصاعدی دارد چنین چیزی دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. اما آیا خودروهای روسی قابل اطمینان هستند و می‌توانند در ایران فروش خوبی داشته باشند؟ این سوالی است که هنوز نمی‌توان پاسخ قطعی به آن داد. از طرفی برخی از کارشناسان می‌گویند با توجه به کمبود تنوع در بازار خودرو این محصولات صد در صد موفق خواهند بود. اما از طرفی دیگر گفته می‌شود که مردم با خودروهای روسی آشنا نیستند و ممکن است نسبت به آنها نیز اقبالی صورت نگیرد.

برای بررسی بیشتر وضعیت بازار خودرو و ورود محصولات روسی به کشور گفت‌وگویی با کارشناسان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزیده‌ای از آن را مشاهده می‌کنید.

بازار محدود در ایران

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در این خصوص اظهار کرد: موضوع ورود خودروی روسی uaz ظاهرا در خودروی پیکاپ و شاسی بلند است. بازار این خودروها در ایران محدود است. زمینه فعالیت این شرکت روسی در ایران بسیار کوچک است. این موضوع بیشتر تبلیغاتی است تا این که در شان و در خور توجه ملت ایران باشد. حداقل در ۲ الی ۳ سال آینده چنین محصولاتی تاثیری روی حرکت‌های خودرویی ما نخواهد گذاشت. لازم به ذکر است که در مورد پیکاپ‌ها تولیدات مبتنی بر مونتاژ را در ایران داریم. باکمک چینی‌ها این کار صورت می‌گیرد. تولید این پیکاپ‌ها به علت قیمت بالا و مسائل کاربری بسیار محدود است.

وی ادامه داد: در رابطه با خودروی شاسی بلند روسی نیز بحث خاص است. اما به طور کلی باید گفت همکاری روس‌ها قابل اعتنا در این وضعیت نیست. روس‌ها خودروسازی معتبری ندارند و به شدت وابسته برندهای غربی مثل رنو است. رنو با ایران در حال همکاری بود و به دلایل تحریم‌های ظالمانه رابطه خود را قطع کرد. روسیه بعید است بتواند شریک جدی چه از لحاظ تولید و چه فناوری برای ایران باشد. این حرکت بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

کاکایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد موضوع خودروهای روسی قابل اعتنا نیست. چینی‌ها نیز که با ما شراکت‌های راهبردی دارند پشت ما را در زمینه خودرو خالی کردند و ما با چالش‌های جدی رو به رو هستیم. قطعه سازان دست دوم و سوم چینی بعضا با ما همکاری می‌کنند اما ما نمی‌توانیم روی کمک آنها حساب باز کنیم.

فربد زاوه یکی دیگر از کارشناسان حوزه خودرو در این رابطه گفت: تولید خودروهای روسی به طور کلی حتی آنقدر در سرزمین خودشان مهم نبوده که بخواهد در ایران به عنوان یک موضوع اساسی مطرح شود. تولید این خودروها در کشور هیچ تاثیری بر وضعیت بازار نخواهد داشت. خودرویی که قرار است در ایران تولید شود از نوع شاسی بلند آفرود است که مارکت بزرگی ندارد. به طور کلی خودروهای روسی محصولات خاصی محسوب می‌شوند و می‌توان گفت نقش اساسی در بازار خودروی ایران بازی نخواهد کرد.

وضعیت خودروهای روسی نسبت به چینی

وی افزود: خودروهای روسی به هیچ وجه با نمونه‌های چینی قابل مقایسه نیستند. خودرویی که درحال‌حاضر قرار است به ایران آورده شود ۱۵ سال است که روی خط تولید قرار دارد. صنایع خودروسازی روسیه و چین را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و چین خیلی پیشرفته تر است.

  • ناشناس ارسالی در

    با این قیمت دلار خر وترداتی هم مرذم نمی توانند بخرند خودرو کا جای خود دارد ای کا ش خر و اسب قاطر وارد میشد و سهمیه بنزین هم قطع میشد و کا و یونجه ارزانتر وارد می کردند

  • ناشناس ارسالی در

    روسيه كل ايرانو تكون داده و اميدوراه نو چه هاش بتونن كار زيادي براش انجام بدن

  • ناشناس ارسالی در

    این بهتر از خودرو های چینی است

  • ناشناس ارسالی در

    سلاحهای یک قرن تاریح گذشته روسی که به ای ران قالب کرد هنوز بس نشد وجای زخمشان هنو ز خوب نشده حالا میخاهنند خودروی روسی راب ه ایرانیان قالب کننند روسیه مگر به غیر ا ز فروش سلاح دگه اقتصادی داره اگرروسیه اق تصاد سلاح ازش بکیرنند دگه روز مرکش حتمی هست اصلا روسیه اقتصادی نداره خاک تو سرش

  • حمید ارسالی در

    این هم روش جدید دزد از مردم

  • ناشناس ارسالی در

    روسیه و چین ...واقعا ..تا الان ک دایم دا رن تکونمون میدن..حامله هم شدیم

ارسال نظر