|
کدخبر: 129022 شروین اشیدری

خودروهای شکست خورده در بازار ایران + تصاویر

در طول سالیان اخیر شاهد حضور انواع برند‌های مختلف خارجی در کشور بودیم که تماما سعی داشتند محصولاتی را برای فروش در کشور در نظر بگیرند که با توجه به سلیقه و نیاز مردم کشور ایران بتواند به فروش بالایی دست یابد.

خودرو خودروهای شکست خورده در بازار ایران + تصاویر

در دو دهه اخیر خودروهای سدان مختلفی از برند‌های خوشنام جهانی توسط شرکت‌های مختلف به کشور وارد شد اما به دلایل مختلف و در رقابت با سایر هم‌رده‌ها در فروش با شکست مواجه شدند. در این نوشتار سعی داریم به بررسی و معرفی سدان‌های شکست‌خورده در بازار کشور و دلیل عدم موفقیت آنها بپردازیم.

سوزوکی کیزاشی

کیزاشی۱

برند سوزوکی و بیشتر برند‌های ژاپنی به کیفیت مناسب در قطعات فنی و مواد استفاده‌شده در کابین مشهور هستند. بیشتر ایرانیان برند سوزوکی را با مدل گرندویتارا می‌شناسند که توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ می‌شود و توانسته است به فروش بسیار خوبی در کشور دست پیدا کند. کیزاشی نیز یکی از محصولات این برند است که در اواخر سال ۱۳۹۰ به صورت محدود با مدل ۲۰۱۲ توسط شرکت ایران خودرو به کشور وارد شد. در آن زمان در بازار ایران کیزاشی باید با رقبایی نظیر هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و مزدا۳ رقابت می‌کرد؛ خودروهایی که توانسته بودند به محبوبیت و فروش نسبتا بالایی دست یابند. این خودرو نخستین تجربه سوزوکی در ساخت یک سدان نیمه لوکس است و در نمای ظاهری به خصوص در قسمت عقب چهره‌ای متفاوت به نمایش می‌گذارد. با گذشت چندین سال از ورود این خودرو به کشور هنوز هم در صورت مشاهده کیزاشی در معابر‌، چهره متفاوت و خاص این خودرو نظرها را به سمت خود جذب می‌کند. کیزاشی در نمای جلو چهره‌ای معقول و ساده دارد در صورتی که در نمای عقب خروجی‌ها چهارضلعی اگزوز و طرح برآمده صندوق عقب به ایجاد چهره‌ای اسپرت کمک کرده است. همچنین در نمای جانبی نیز وجود رینگ‌های ۱۸ اینچی به جذابیت بیشتر این خودرو افزوده است. در زمینه طراحی ظاهری علی‌رغم تمام تلاش‌ها سوزوکی نتوانست تلفیق مناسبی از خودرویی اسپرت و در عین حال با اصالت ایجاد کند و در زمینه جلب نظر افراد جوان که هدف اصلی از طراحی این خودرو بود موفق عمل نکرد. در بخش داخلی کیزاشی از طراحی ساده و در عین حال لوکس و با کیفیت بهره می‌برد و سوزوکی، کیزاشی را به انبوهی از امکانات رفاهی مجهز کرده است که با توجه به سال ساخت خودرو همچنان قابل ستایش است. از جمله امکانات درخور توجه این خودرو می‌توانیم به روکش چرمی برای صندلی‌ها و غربیلک فرمان، شیفترهای پشت فرمان، سیستم صوتی با کیفیت مجهز به ۶ اسپیکر، سنسور نور برای چراغ‌های جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در ۱۰ جهت، حافظه سه‌حالته صندلی‌های جلو‌، سنسور عقب‌، کروزکنترل‌، سیستم تهویه دوال و سیستم ورود بدون کلید اشاره کنیم. در بخش فنی کیزاشی به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۸۵ اسب بخاری مجهز است که می‌تواند نیرو را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته cvt به محور جلو منتقل کند. از این حیث کیزاشی را می‌توانیم خودرویی چابک و با قابلیت اسپرت توصیف کنیم که در مدت زمان ۸.۸ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰‌کیلومتر دست یابد؛ شتابی که هنوز هم می‌تواند قابل توجه باشد. کیزاشی علی‌رغم ارائه امکانات رفاهی مناسب و مشخصات فنی قابل توجه به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب و عدم عرضه ایده‌آل در شرایط تحریم، در بازار ایران ناکام ماند هر چند که در بازار اروپا و امریکا توانست به فروش موفقی دست یابد.

سیتروئن C۵

سیتروئن

سیتروئن برندی است که می‌توانیم از آن با فروش بسیار خوب و موفقش با مدل زانتیا در ایران یاد کنیم؛ خودرویی که در زمان خودش توانست امکانات، مشخصات فنی و به خصوص هندلینگ بسیار خوبی را در کنار کیفیت قابل توجه قطعات در اختیار خریداران قرار بدهد. پس از آن محصول جدید سیتروئن یعنی مدل C۵ در نسل اول و دوم خود که به نوعی جایگزین زانتیا بود توسط شرکت سایپا به کشور وارد شد. خودرو مورد بحث ما نسل دوم این خودرو است زیرا نسل اول که به تعدادی اندک در کشور مشاهده می‌شود با توجه به چهره‌ای کاملا ناهمگون و نامتعارف از ظرفیت بالایی در فروش بسیار کم برخوردار بود. در نسل دوم C۵ که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد دیگر خبری از چهره عجیب نسل اول نبود بلکه با یک سدان اصیل، خوش‌قیافه و لوکس سر ‌و کار داشتیم که کاملا باز طراحی شده بود. نسل دوم C۵ با مدل ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ توسط کمپانی سایپا به عنوان جایگزینی برای زانتیا و به منظور کسب موفقیت‌های بزرگ در فروش به کشور وارد شد اما به دلایل مختلفی نتوانست به فروش بالایی دست یابد. پس از آنکه سایپا نتوانست با نسل اول C۵ به فروش مناسبی دست یابد، به فکر واردات نسل دوم این خودرو افتاد غافل از اینکه نسل دوم این خودرو علی‌رغم چهره زیباتر همانند کیزاشی قربانی قیمت‌گذاری نادرست (۵۸ میلیون تومان در زمان ورود) شد. از دید عموم مردم C۵ در حقیقت یک زانتیا فیس‌لیفت بود که ارزش خرید با این قیمت بالا را نداشت هر چند که نباید از امکانات مناسب این خودرو نیز چشم‌پوشی کرد. در بخش فنی C۵ مجهز به گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک و پیشرانه ۲ لیتری با ۱۳۸ اسب بخار است که می‌تواند در مدت زمان ۹.۷ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برسد و همچنین این خودرو همانند زانتیا از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک بهره می‌برد. در بخش امکانات رفاهی C۵ به تجهیزاتی همانند صندلی‌های برقی همراه با حافظه‌، گرمکن آینه‌ها‌، ترمزدستی برقی‌، تودوزی چرم‌، سنسور باران‌، کروزکنترل‌، قابلیت تنظیم باد تایر و بسیاری از امکانات دیگر مجهز شده است.

سوبارو لگاسی

سوبارو

سوبارو یکی از برند‌های نام‌آشنای ژاپنی است که هر‌چند سابقه حضور پر‌رنگی در ایران نداشته اما خودروسازی است که توانسته ‌در بازار جهانی به موفقیت‌های بزرگی در فروش محصولات با‌کیفیت خود دست پیدا کند. این برند عموما در طراحی خودروهایش علاقه به اغراق و بزرگ‌نمایی ندارد و سعی بر تولید خودروهایی ساده در عین حال کاربردی و با دوام دارد. از دو مدل محصولات این برند می‌توانیم به سدان لگاسی و شاسی‌بلند فارستر اشاره کنیم که توسط شرکت سیف‌خودرو به کشور وارد شد. لگاسی یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین خودروهای سوبارو است که نسل اول آن در سال ۱۹۸۹ تولید شد و سیف خودرو در ابتدای فعالیتش نسل چهارم این خودرو را به کشور وارد کرد. این خودرو با دو ترکیب فنی مجهز به گیربکس ۴ سرعته خودکار و پیشرانه ۲ لیتری با ۱۴۸ اسب بخاری و همچنین پیشرانه ۲.۵ لیتری ۱۷۵ اسب‌بخاری به همراه گیربکس اتوماتیک CVT به بازار به صورت محدود عرضه شده است‌. علاوه بر این موارد فناوری منحصربه‌فرد AWD در این خودرو سواری، لگاسی را از دیگر سدان‌های بازار متمایز می‌کند و عملکرد فنی متفاوتی به آن می‌بخشد. لگاسی علاوه بر کیفیت مناسب در بخش فنی از طراحی کابین ساده اما با کیفیت و کاربردی بهره می‌برد و تمامی تجهیزات در مناسب‌ترین نقطه و در دسترس راننده قرار گرفته است. در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی نیز لگاسی مجهز به سیستم ورود بدون کلید‌، سنسور نور‌، سنسور باران‌، سیستم تهویه اتوماتیک‌، گرمکن برای صندلی‌های جلو است. سوبارو به دلیل نداشتن سابقه حضور در کشور در کنار وضعیت نه‌چندان مناسب خدمات پس از فروش و همچنین پیچیدگی فنی نتوانست به فروش مناسب دست یابد.

کیا سراتو LD

سراتو

کیا سراتو عموما با نسل دوم و سوم در کشور شناخته می‌شود که نسل دوم آن هم‌اکنون توسط شرکت سایپا در حال مونتاژ است و نسل سوم آن به صورت وارداتی به فروش می‌رسد. نسل اول این خودرو که با کد LD شناخته می‌شود در سال ۲۰۰۳ روی خط تولید کیا در کره جنوبی قرار گرفت و در اوایل سال ۱۳۸۶ توسط شرکت اطلس خودرو به کشور وارد شد. در بدو ورود‌، این خودرو در حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و به صورت ناخواسته در رقابتی سنگین در مقابل مزدا ۳ نسل اول با قیمتی در حدود ۳۲ میلیون تومان قرار گرفت. سراتو در بخش فنی با پیشرانه ۲ لیتری و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک توسط اطلس خودرو به کشور وارد شد. این پیشرانه که برای سراتو حداکثر توان ۱۴۳ اسب بخار را ایجاد می‌کند، می‌تواند سراتو را در مدت زمان ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برساند و از این حیث می‌توانیم سراتو را خودرویی قدرتمند در زمان خود بدانیم. در بخش ظاهری کیا‌، سراتو را بسیار ساده طراحی کرده و چراغ‌های جلو و عقب تماما به صورت لامپی است و همین عامل یکی از دلایل شکست این خودرو در رقابت با مزدا ۳ اسپرت و جوان‌پسند شد چرا‌که مزدا۳ به واسطه چهره‌ای خشن‌تر و به‌روز‌تر و با استفاده از چراغ‌های‌ هالوژن در جلو و لامپ‌های ال‌ای‌دی در عقب توانست نظر افراد زیادی را به سمت خود جذب کند. در کابین سراتو نیز همانند بخش ظاهری این خودرو بسیار ضعیف عمل کرده ‌و کیفیت مواد به کار رفته در سطح متوسط قرار دارد و طراحی داخلی خودرو چنگی به دل نمی‌زند و در برابر طراحی زیبا و با‌کیفیت مزدا۳ حرفی برای گفتن ندارد. همچنین در بخش تجهیزات رفاهی نیز سراتو از امکانات بسیار پایه‌ای بهره می‌برد و تنها می‌توانیم به دارا بودن سانروف اشاره کنیم. تمامی این موارد باعث شد تا کیا کره‌ای با وجود مشخصات فنی قابل قبول و کیفیت مناسب در برابر مزدا ژاپنی به زانو در بیاید و نتواند به فروش مناسبی دست یابد.

  • علی ارسالی در

    امروز کسانی که تو بازار برای خرید خودرو میدن فقط میگم اونها خائن هستن طور دیگه خواستم بگم ولی زشته مرد حساب امروز خودرو ۵۰ ملیون را دارن ۵۰۰ملیون میدن چرا تو بازار برای خرید میدید نریم تا آخر یک فکری به حال کشور کنند

  • مرتضی ارسالی در

    باسلام.این هادروغه.باورنکنید.والسلام.

ارسال نظر