|
کدخبر: 125331

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

گشایشی در ترخیص قطعات خودرو از گمرک صورت نگرفت

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه گفت: ترخیص قطعات از گمرک همچنان با مشکل مواجه است و به همین دلیل نیز افت تیراژ خودروسازان و ماندن خودروها درکف پارکینگ‌ها اتفاق افتاده است.

خودرو گشایشی در ترخیص قطعات خودرو از گمرک صورت نگرفت

خودروسازان بزرگ کشور این روزها با چالش کمبود قطعه مواجه هستند. به همین دلیل بسیاری از خودروها در کف پارکینگ خودروسازان مانده و امکان رسیدن به دست مشتریان وجود ندارد.

در خصوص ترخیص قطعات خودرو از گمرک و تسریع انجام این کار وعده‌های مختلفی داده شد اما همچنان آنطور که به نظر می‌رسد اتفاق خاصی صورت نگرفته است. این در شرایطی است که خودروسازان و قطعه سازان علاوه بر مشکل ترخیص با مواردی از جمله نرخ بالای ارز نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. برای بررسی بیشتر این موارد گفت‌وگویی با احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور انجام که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

رعنایی

چالش‌های ترخیص قطعات از گمرک

رعنایی ابتدا اظهار کرد: در خصوص ترخیص قطعات هنوز گشایش خاصی صورت نگرفته است. کماکان گمرک سعی می‌کند کارهایی برای ترخیص انجام دهد اما مسائلی مانند منشا ارز مانع خروج قطعات از گمرک شده است. درحال‌حاضر نیز بیشتر خودروهایی که در پارکینگ مانده دچار نقص قطعات هستند.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل فعلی در زمینه چه قطعاتی است؟ به گسترش نیوز گفت: دقیقا نمی‌توان گفت خودروها فاقد چه قطعاتی هستند. برخی از قطعات به صورت کالای واسطه‌ای است و قطعه ساز برای تکمیل سایر قطعات به آنها نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توان موتور شیشه بالابر یا یک سری قطعات الکترونیک را مثال زد. این قطعات تا زمانی کامل نشود نمی‌توان خودرو را به‌دست مشتری رساند.

رعنایی در رابطه با تعداد خودروهای مانده در کف پارکینگ خودروسازان اظهار کرد: تعداد خودروهایی که درحال‌حاضر کف پارکینگ ایران خودرو و سایپا مانده تقریبا ۱۵۰ هزار دستگاه است. راه‌حل رفع این مشکلات و افت تیراژی که خودروسازان متحمل آن شده‌اند نیز آن است که باید سیستم گمرک و بانک مرکزی کمک رسانی و شرایط را تسهیل کنند.

این عضو انجمن صنایع همگن در خصوص شرایط تخصیص ارز نیز اظهار کرد: در شرایط فعلی از لحاظ تخصیص ارز، قطعه‌سازان باید از شبکه نیمایی ارز دریافت کنند که قیمت‌ها در شبکه نیمایی نیز برابر با نرخ بازار آزاد شده است. نرخ دلار در این شبکه حدود ۲۸ هزار تومان شده و در این میان قطعه‌سازان با مشکل کسری بودجه مواجه هستند. قیمت تمام شده قطعات با دلار ۲۸ هزار تومان به شدت بالا رفته و تقریبا ۹ برابر شده است. قیمت ارز نیز ثابت نیست و روی نرخ خودرو هم اثر‌گذاری خود را خواهد داشت.

مشکل در تامین مواد اولیه

وی در پایان اشاره کرد: لازم به ذکر است که در زمینه مواد اولیه نیز مشکلاتی وجود دارد. تهیه این مواد مثل فولاد باید از طریق بورس صورت گیرد و در بورس مقدار بالا به فروش می‌رود.

  • ناشناس ارسالی در

    با این حساب پراید آشغاللللللللللل رفت رو ی دویست میلیون تومان

ارسال نظر