|
کدخبر: 115469 شروین اشیدری

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ مطرح شد:

افزایش قیمت لنت ترمز خودرو / انعقاد تفاهمنامه‌ای برای برخورد با متقلبان

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ گفت: افزایش قیمت مواد اولیه موجب شده نسبت به سال قبل حدوداً ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت لنت ترمز داشته باشیم.

خودرو افزایش قیمت لنت ترمز خودرو / انعقاد تفاهمنامه‌ای برای برخورد با متقلبان

شاید بتوان گفت یکی از قطعات بسیار مهم و فوق ایمنی در خودرو همان لنت ترمز است بنابراین در هنگام خرید این قطعه باید دقت زیادی داشت. این روزها قیمت انواع قطعات خودرو بالا رفته است بنابراین بسیاری از افراد در فکر آن هستند که نمونه‌های تقلبی را در بازار عرضه کنند چرا که سود خوبی برای آنها خواهد داشت. اما چگونه می‌توان نمونه‌های تقلبی را تشخیص داد؟ کیفیت لنت‌های ترمز ایرانی به چه صورت است و آیا شرایط بهتری نسبت به برندهای خارجی دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات گفت‌وگویی با سید حسین لاجوردی، رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

لاجوردی

لاجوردی ابتدا در خصوص وضیعت و شرایط تولید لنت ترمز اظهار کرد: میزان تولیدات لنت ترمز در امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود و افزایش تولید داشتیم. در این میان مشکلات اساسی تولیدکنندگان بیشتر به تخصیص ارز باز می‌گردد همچنین بروکراسی‌های اداری در زمینه دریافت مجوزها و گمرک و مشکل نقدینگی تولیدکنندگان را آزار می‌دهد. درحال‌حاضر ارزی که به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد ارز حاصل از صادرات است. قرار است که ارز نیمایی تخصیص داده شود اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. تولیدکنندگان از ابتدای سال که کار شروع شد از ارز آزاد استفاده کرده‌اند.

وی در خصوص قیمت لنت ترمز گفت: این موارد قاعدتا روی قیمت‌ها نیز تاثیر‌گذار است و نرخ‌ها بالا می‌رود. قیمت ارز افزایش داشته و می‌توان گفت افزایش قیمت مواد اولیه موجب شده نسبت به سال قبل حدوداً ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم. بخشی از مواد اولیه از خارج وارد می‌شود و بخشی از آن در داخل تولید می‌شود. به عنوان مثال آهنی که در ایران تولید می‌شود قیمتش ۲ برابر شده است و قاعدتا اینگونه موارد روی نرخ تمام شده لنت ترمز نیز تاثیر خواهد گذاشت.

شرایط تامین مواد اولیه

لاجوردی در رابطه با نحوه تامین مواد اولیه در ادامه اظهار کرد: به طور کلی میزان مواد اولیه داخلی و خارجی مورد استفاده در لنت ترمزها بستگی به فرمولاسیون تولیدکنندگان دارد. بعضی از تولیدکنندگان بیشتر از مواد ایرانی مصرف می‌کنند و برخی دیگر بیشتر از نوع خارجی استفاده دارند. بعضی شرکت‌ها نیز مواد میکس شده را به صورت کامل از خارج وارد می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت حدود ۶۰ درصد مواد اولیه ایرانی و ۴۰ درصد خارجی است.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ اشاره‌ای به تعداد واحدهای فعال کرد و گفت: درحال‌حاضر بیش از ۶۴ شرکت فعال در زمینه تولید لنت ترمز و کلاچ وجود دارند و در مجموع بیش از ۹۰ شرکت از طرف وزارت صمت برای تولید لنت ترمز و کلاچ مجوز دریافت کرده‌اند. واحدهای فعال کاملا نیاز کشور را برآورده می‌کنند و کمبودی برای کشور وجود ندارد. حتی مازاد تولیدات را صادر می‌کنیم. این نکته را باید گفت شرکت‌ها با همدیگر یک سری اختلاف از لحاظ کیفیت دارند اما لنت ترمز یک قطعه فوق ایمنی است و استاندارد اجباری دارد. تمام تولیدکنندگان موظف هستند استانداردهای لازم را پاس کنند. حد استاندارد کمی بالا و پایین دارد اما نمونه‌های تولید شده در ایران از لحاظ کیفیت در سطح لنت‌های وارداتی و در برخی موارد حتی بالاتر است.

برخورد با تولیدکنندگان لنت ترمز تقلبی

لاجوردی در پاسخ به این سوال که نمونه‌های لنت ترمز تقلبی را چگونه در بازار می‌توان تشخیص داد به گسترش‌نیوز گفت: یکی از معضلات و مشکلات فعلی کشور همین متقلبان هستند که با اسم برندهای خارجی و برندهای خوشنام و معتبر داخلی تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند. این امر نه تنها موجب بدنام شدن آن نام تجاری می‌شود بلکه جان و مال مصرف‌کننده را نیز به خطر می‌اندازد. از آنجائیکه تشخیص لنتهای تقلبی از روی ظاهر کار آسانی نیست و در برخی موارد نیاز به تست و بررسی دارد لذا برخورد با محصولات تقلبی و متقلبین نیازمند یک اقدام جمعی است. توافقات لازم در این زمینه با اداره استاندارد به عمل آمده و تفاهمنامه‌ای منعقد شده است. درحال‌حاضر نیز مشغول مذاکره و رایزنی با سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به منظور تنظیم راهکاری جهت مقابله با متقلبین هستیم. قطعاً با هماهنگی نهادهای ذیربط خواهیم توانست نسبت به شناسایی و برخورد با متقلبین اقدام نموده ریسک استفاده از قطعات تقلبی و فاقد کیفیت را برای مصرف‌کنندگان به حداقل برسانیم.

وی در پایان در خصوص جلوگیری از واردات لنت ترمز گفت: با توجه به تعداد بالای تولیدکنندگان در داخل کشور از یک طرف و استفاده از فناوری روز دنیا برای تولید لنت ترمز از طرف دیگر رقابت در تولید این قطعه از جهت کمی و کیفی بسیار زیاد است. درحال‌حاضر ظرفیت تولید تولیدکنندگان داخلی بیش از کل نیاز است و بخشی از تولیدات صادر می‌شود. حتی بسیاری از محصولات تولیدی توسط تولیدکنندگان داخلی صرفاً جهت صادرات تولید می‌شوند و مصرف داخلی ندارند. امیدواریم با حمایت مسئولان و برطرف شدن معضلات صادرات شاهد افزایش صادرات لنت ترمز و کلاچ باشیم.

ارسال نظر