|
کدخبر: 96774

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

ماجرای تولید خودروهای یورو ۵ در فروردین ۹۹

دبیر انجمن خودروسازان گفت: قیمت خودروهایی که با استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان بالاتر خواهد بود.

گسترش‌نیوز: تولید خودرو در حالی در فروردین ماه انجام شد که خودروسازان ملزم به تولید محصولات با استاندارد یورو ۵ شدند. در این میان یک سری از خودروها امکان تولید با این استاندارد را ندارند و یک مشکل جدید ایجاد شده است. علاوه بر این موارد شیوه قیمت‌گذاری خودرو نیز مشخص نشده و به همین دلیل خودروها در کف کارخانه مانده است. در رابطه با این موارد گفت‌وگویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

nematbakhsh.jpg

نعمت‌بخش ابتدا در خصوص مشکلات تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ گفت: مشکلی در خصوص تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ وجود دارد و ما از دولت تقاضا کردیم به دلیل این که سوخت مناسب این قضیه عقب بیفتد. به همین دلیل بسیاری از خودروها را نمی‌توانیم به بازار عرضه کنیم. سال گذشته در بهمن ماه هشدار دادم که اگر مصوبه یورو ۵ را دولت اصلاح نکند ما برای امسال نمی‌توانیم شماره‌گذاری خودرو را انجام دهیم. الان شرایط به همین صورت است و خودرو عرضه نمی‌شود.

برخی خودروها امکان تبدیل به یورو ۵ را ندارد

وی ادامه داد: ما به‌دست خودمان اختلاف قیمت خودرو را داریم زیاد می‌کنیم. خودروهایی که تولید شده در کف کارخانه‌ها مانده و دردسر زیادی را ایجاد کرده است. چندی پیش تگرگی آمد و سقف بسیاری از خودروها آسیب دید و خودروسازان مجبور هستند برخی از این محصولات را به صورت مزایده‌ای در بازار به فروش برسانند. لازم به ذکر است خودروسازان می‌توانند برخی از محصولات خود را با استاندارد یورو ۵ به تولید برسانند. اما یک سری دیگر از محصولات مانند زامیاد را نمی‌توانیم به صورت استاندارد یورو ۵ تولید کنیم.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: آن محصولاتی نیز که با این استاندارد به تولید می‌رسند در آینده به مشکل برمی‌خورند زیرا ما سوخت مناسب آن را نداریم. خودروهای وارداتی و محصولات شرکت‌هایی مانند مدیران خودرو با استاندارد یورو ۵ هستند و این خودروها مرتب به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند. اختلاف کاتالیست یک خودروی یورو ۵ با یورو ۴ حداقل ۲۰۰ یورو است. در این خودرو اگر سوخت مناسب استفاده شود کاتالیست آن حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر کار می‌کند ولی زمانی که سوخت یورو ۴ در آن استفاده می‌کنید کاتالیست ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر سالم می‌ماند. در واقع بعد از آن آلایندگی بیشتر حتی در حد یورو ۳ خواهد بود.

اصرار روی تولید خودروی یورو ۵

نعمت‌بخش در ادامه گفت: واقعا تعجب می‌کنم که چرا اصرار روی این قضیه می‌شود که خودروها با استاندارد یورو ۵ تولید شوند. در تمام دنیا گفته شده ارتقا آلایندگی خودروها منوط به استفاده از سوخت مناسب است. باید ۶ ماه قبل از ارتقای آلایندگی خودروها سوخت سراسری آن تامین شود اما متاسفانه این مصوبه حذف شد. سال‌هاست که در حال عرضه سوخت یورو ۴ هستیم و این در حالی است که تامین و توزیع آن سراسری نشده است. در برخی از شهرستان‌ها هنوز سوخت یورو ۴ نیز در دسترس مردم قرار ندارد.

افزایش حداقل ۴ الی ۵ میلیونی قیمت‌ها

وی پاسخ به سوالی مبنی بر این که کاتالیست یورو ۵ چقدر گران‌تر است؟ به گسترش‌نیوز گفت: پیشرانه‌های سایپا x۱۰۰ و x۲۰۰ مجهز به استاندارد یورو ۵ است اما مابقی این استاندارد را ندارد. در شرکت ایران‌خودرو نیز tu۵، tu۳ و ef۷ یورو ۵ است اما بقیه پیشرانه‌های آن چنین استانداردی را ندارند. بقیه پیشرانه‌ها را نیز می‌توانیم تبدیل به استاندارد یورو ۵ کنیم اما باید اقلام گران قیمتی که در کاتالیست استفاده می‌شود را به حد زیادی بالا ببریم. در حالت عادی ۱۸ گرم اقلام گران‌قیمت داخل کاتالیست است که حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان می‌شود. اگر بخواهیم سایر پیشرانه‌ها را به استاندارد یورو ۵ مجهز کنیم باید ۱۰۰ گرم از این اقلام گران‌قیمت در کاتالیست آنها استفاده شود که حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد شد. این موارد وارداتی است و مشکلات خاصی از لحاظ تامین دارد.

وی در پایان اظهار کرد: خودروهایی که در فروردین ماه تولید شده یورو ۵ هستند و قاعدتا قیمت آنها بالاتر است. ما برای فروش منتظر شیوه قیمت‌گذاری هستیم و مورد دیگر نیز مربوط به مصوبه فروش خودروهایی است که امکان تبدیل آنها به یورو ۵ وجود ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها