|
کدخبر: 96976

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با عضو خانه صنعت، معدن وتجارت:

چرا سرمایه‌گذاری در خودرو برای مردم جذاب شد؟

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: در خصوص میزان تقاضا و وضعیت قیمت خودرو اتفاقات ضد و نقیض مختلفی رخ داده است.

گسترش‌نیوز: این روزها بازار بورس به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته است اما همچنان خودرو نیز به عنوان یک گزینه مهم مطرح است. شرایط در سال ۹۹ به خصوص با وجود کرونا تغییر کرده و اخیرا شماره‌گذاری خودرو شروع شده است. برای بررسی بیشتر روند بازار خودرو و همچنین شرایط قیمت‌ها گفت‌و‌گویی با آرمان خالقی عضو خانه صنعت معدن تجارت ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

khaleghi1.jpg

خالقی ابتدا در خصوص بازار خودرو اظهار کرد: در مورد بازار خودرو اتفاقات مختلفی امسال در حال رخ دادن است. نگاه عمومی مردم به خودرو به عنوان یک کالای مصرفی با دوام به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. ما حس می‌کنیم که در زمینه خودرو باید سرمایه‌گذاری کرد نه تنها برای حفظ ارزش پول بلکه حتی برای این که سود هم ببریم. تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد که حتی تا ۵۰ درصد نیز می‌رسد باعث ایجاد چنین طرز تفکری شده است. بنابراین سرمایه‌گذاری در زمینه خودرو برای مردم تا حدودی جذاب شده است.

تاثیر قیمت بنزین روی تقاضا برای خودرو

وی ادامه داد: در سال ۹۹ که هنوز تحریم‌ها به صورت شدید وجود دارد و کرونا نیز همچنان پابرجاست قاعدتا سیستم بازار دچار تغییر و تحول خواهد شد. هنوز مشخص نیست که تقاضا برای خرید خودرو تا چه حدی وجود دارد. اما به هر حال چندین اتفاق در دنیا افتاده و باید این موارد را کنار هم بگذاریم. قیمت نفت به شدید افت کرده و در این حالت قیمت محصولات مرتبط با آن تغییر می‌کند. در دنیا وقتی ارزش سوخت پایین می‌آید تمایل به خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند و مردم به سمت خودروهای شخصی می‌روند. در ایران آیا سوخت ارزان‌تر خواهد شد یا خیر؟ به نظر می‌رسد که دولت باید همین روزها قیمت واقعی بنزین را در ایران اعلام کند. اگر قیمت بنزین ارزان‌تر شود در زمینه تقاضای خرید مقداری افزایش خواهیم داشت هرچند که به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی در کشور بیفتد. از طرف دیگ با توجه به شرایط کرونا مردم را تشویق به خرید خودروی شخصی کردیم و این مورد باعث افزایش تقاضا در بازار خواهد شد. شرایط تقریبا عجیب شده در بازار خودرو و هنوز مشخص نیست که در زمینه تقاضا چه اتفاقی خواهد افتاد.

موارد تاثیرگذار بر قیمت تمام شده خودرو

خالقی در رابطه با قیمت خودرو گفت: در مورد قیمت خودرو اگر نرخ تمام شده را بخواهیم نگاه کنیم باید ببینیم از اجزا چه اتفاقی در حال افتادن است. با توجه به این که نفت ارزان شده مواد پتروشیمی نیز قاعدتا با کاهش نرخ مواجه می‌شوند. فلزات دیگری که در خودرو استفاده می‌شود از یک طرف بعضی‌ها در دنیا ارزان و برخی دیگر گران شده است. از طرفی دستمزد در ایران افزایش پیدا کرده است. تمامی این موارد در قیمت خودرو موثر است که تضادی را ایجاد کرده است.

عضو خانه صنعت معدن تجارت ادامه داد: حتی با شرط ثابت ماندن قیمت قطعات و مواد اولیه حداقل موردی که با افزایش مواجه شده مزد کارگران است. میزان اثر افزایش مزد روی هر قطعه باید محاسبه شود و قیمت خودرو نیز به همان میزان افزایش پیدا کند. در حال حاضر مشخص نیست که اثر مزد در قیمت تمام شده خودرو چقدر است.

وی در پایان اشاره‌ای به وضعیت سایت‌های آگهی کرد و گفت: در خودرو و مسکن معضل تعیین قیمت‌های بالا در سایت‌های آگهی را داریم. افرادی برای این که سود خود را بالا ببرند مداخله‌هایی انجام می‌دهند و در نهایت باعث می‌شوند قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کند. قاعدتا نمی‌توان با بستن سایت‌های آگهی کاری را از پیش برد بلکه باید مسیر به صورت شفاف باشد. در این رابطه می‌توان یک محدوده قیمتی برای هر خودرویی در بازار مشخص شود. برای عبور از این بحران‌ها تنها راه‌حل همین است.

ارسال نظر