|
کدخبر: 312452 امیرمحمد درویش

کیفیت/کیفیت شهری/زندگی شهری

کیفیت زندگی شهری در پایتخت / بودجه کجا هزینه می شود؟

شهر تهران که به قول اعضای شورای شهر و همچنین شهرداری تهران، باید یک الگویی برای سایر شهرها باشد، نتواسته است آنطور که باید، نظر شهروندان را جلب کند.

جامعه کیفیت زندگی شهری در پایتخت / بودجه کجا هزینه می شود؟

کیفیت خدمات، موضوع مهمی است که باید گفت در کشور ما چندان رعایت نمی‌شود و فقط انجام دادن کار، مهم است و تمرکزی بر روی کیفیت نیست. شهر تهران، این کلانشهر مهم ایران، از نظر ارائه خدمت به شهروندان تا حدودی موفق بوده است اما باید گفت از نظر کیفیت ارائه حدمت، نتوانسته است رضایت شهروندارن را جلب کند.

روزانه، خدمات بسیاری از سوی سیستم مدیریت شهری، برای پایتخت و جلب رضایت شهروندان صورت می‌گیرد اما باوجود هزینه‌های بسیاری که صورت می‌گیرد و تمام این هزینه‌ها از جیب خودمان پرداخت می‌شود، اما کیفیت لازم را ندارد و شهروندان نسبت به این اقدامات رضایت چندانی ندارند.

کیفیت-شهری

شهر تهران که به قول اعضای شورای شهر و همچنین شهرداری تهران، باید یک الگو برای سایر شهرها باشد، نتواسته است آنطور که باید، نظر شهروندان را جلب کند. نمونه هایی از اقدامات سیستم مدیریت شهری را همه ما دیده‌ایم که نه تنها کارساز نبوده، بلکه سبب شده است تا شهروندان با دردسر‌های بسیاری مواجه شوند. روز ملی کیفیت، بهانه‌ای شد تا درباره کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سیستم مدیریت شهری، گزارشی بنویسیم تا ببینیم میزان کیفیت این خدمات از سوی شهرداری و مدیریت شهری، چقدر است.

ناوگان حمل و نقل عمومی

ابتدا باید اشاره‌ای به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کنیم که اساسی‌ترین موضوع مورد بحث در میان شهروندان است و گویا کیفیت لازم را در خدمات ارائه شده مشاهده نکرده‌اند. مترو، بی‌آر تی و اتوبوس‌های خطی جزو ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند که البته تاکسی‌ها نیز از این موضوع جدا نیستند. همانطور که در جریان هستید روزانه افراد بسیاری از مترو استفاده می‌کنند و این شهر زیر زمینی مشکلات بسیاری دارد. یکی از مشکلات مورد بحث، پله برقی‌های مترو هستند که گویا کیفیت لازم را نداشته و در بعضی روزها کار نمی‌کنند. همین پله برقی ها، حتی مواقعی که درحال حرکت هم بوده است، فاجعه به بار آورده و افراد بسیاری آسیب دیده‌اند که نمونه آن را در اخبار مشاهده کرده‌ایم.

مترو

جا دارد اشاره‌ای به حادثه پله برقی مترو در یکی از ایستگاه هی پایتخت کنیم. در تاریخ ۲۳ خرداد امسال، پله برقی ایستگاه مترو شهید بهشتی دچار خرابی شد و متاسفانه در این حادثه ۱۸ نفر از شهروندان مصدوم شدند که ۱۱ نفر به صورت سرپایی مداوا و ۷ نفر به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد هم ۶ نفر ترخیص و یک نفر دچار شکستگی پا شد. طبق گفته اعضای شورای شهر تهران، نقص فنی علت بروز این حادثه بوده است. اگر از نظر استاندارد و کیفیت، پله برقی‌های مستقر در مترو شرایط خوبی داشتند، این اتفاق رخ نمی‌داد.

پله-مترو

یکی دیگر از خدماتی که از کیفیت لازم برخوردار نیست، سیستم گرمایش و سرمایش داخل واگن‌های مترو است. در فصل گرم سال، بارها شاهد بوده‌ایم که کولر داخل واگن خاموش بوده یا گفته شده است که به دلیل خرابی کار نمی‌کند. خب سوال اصلی اینجاست که اگر قرار است خدمتی به شهروندان ارائه شود، چرا با بهترین کیفیت آن را عرضه نمی‌کنید؟ سیستم گرمایش و تهویه داخل واگن‌ها هم به همین شکل کار می‌کند. یا خراب است یا روشن نمی‌کنند. کیفیت خدمات شهری، یکی از مهم‌ترین رکن هایی است که مردم به مسئولان اطمینان کرده و امیدوار هستند که مالیاتی که پرداخت می‌کنند در مسیر درست مصرف می‌شود. اما کدام مسیر درست؟

وجود فن‌های بسیار بزرگ که در مترو به حال خود رها شده اند، سبب بروز آلودگی صوتی شده است و شهروندان موجود در ایستگاه‌ها از شنیدن صدای ناهنجار این هواکش‌ها و فن‌های بزرگ، عصبی شده‌اند. طبق گفته شهروندان، صدای این فن‌ها در ایستگاه‌ها آنقدر زیاد است که صدا به صدا نمی‌رسد و شهرداری تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این صداها نکرده است. بگذریم، اگر بخواهیم در مترو بمانیم باید چند صفحه از مشکلات بنویسیم که از حوصله خواننده خارج است.

آسفالت-خراب

آسفالت ها کیفیت لازم را ندارند

یکی دیگر از مشکلاتی که شهروندان مدت هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آسفالت کوچه و خیابان هاست. به گفته بسیاری از شهروندان، کیفیت بایین آسفالت‌ها سبب شده است تا خودروشان، دچار آسیب هایی شود. پستی و بلندی‌ها در آسفالت ریزی، آسفالت‌های تکه تکه شده و ایجاد دست انداز و چاله‌های عمقی، سبب شده است تا ضرر اقتصادی به شهروندان وارد شود. گفته می‌شود در بسیاری از خیابان‌های تهران، چند سالی می‌شود که آسفالت مناسب ریخته نشده است و خودرو‌ها دائم در چاله می‌افتند و یا اینکه در مناطقی که آسفالت ریزی صورت گرفته است، کیفت لازم را نداشته و بعد از گذشت چند ماه، مجدد به حالت قبلی برمی‌گردند.

کیفیت مدیریت پسماند، یکی دیگر از نکاتی است که باید برای بالا بردن کیفیت زندگی شهروندی به آن توجه بسیاری داشت. بارها دیده شده است که جمع آوری پسماند به درستی انجام نشده و هنگام جمع آوری، شیرابه‌های بسیاری به اطراف ریخته می‌شود. حتی دیده شده که ماشین‌های مکانیزه، هنگام تخلیه زباله، به مخازن آسیب رسانده و خسارت زیادی را به جیب مردم زده‌اند. تمام این سطل‌های زباله از مالیات‌هایی که شهروندان پرداخت می‌کنند خریداری می‌شود و گویا سیستم مدیریت شهری، چندان توجهی به این پول‌ها ندارد.، شهروندان گفته‌اند که نظافت مخازن زباله به درستی انجام نمی‌شود و همین امر سبب شده است تا آلودگی‌های محیطی به وجود آید.

زباله-پسماند

توجه به زیبایی سیمای شهر، نقش مهمی در روحیه و سلامت روحی شهروندان دارد. گل آرایی و درخت کاری، یکی از مهم‌ترین فعالیت هایی است که شهرداری تهران باید نسبت به این امر توجه ویژه داشته باشد. گل کاری پارک ها، فضای سبز شهری، میدان‌ها و... یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شهرداری باید نسبت به آن دقت کافی داشته باشد و بودجه را در راستای ارتقای سلامت روحی شهروندان خرج کند. حتی در آبیاری هایی که شهرداری انجام می‌دهد، توجه لازم را ندارد که برخی درختان خشک شده‌اند.

کلام آخر

هدف از این گزارش، نادیده گرفتن اقدامات شهرداری نیست بلکه درنظر داشتیم با بازگو کردن مشکلات شهروندان، در راستای کیفیت خدمات مدیریت شهری، کمک کنیم تا کیفیت این خدمات به بهترین شکل انجام شود. هرچند که صدای ما به گوش هیچکدام از مسئولان شهری نخواهد رسید اما وظیفه خبرنگاری ما ایجاب می کند تا همواره صدای شهروندان باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها