|
کدخبر: 312331 امیرمحمد درویش

ناوگان حمل و نقل/ شورای شهر/ واگن مترو/خودروی برقی

دستاوردهای اقتصادی سفر مدیریت شهری به چین / خودروهای برقی به تهران می آیند

تشکری هاشمی گفت: در جریان این سفر، بحث واردات ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی مطرح شده است که قرار بر این شد تا درباره قیمت آن‌ها مذاکراتی صورت گیرد.

جامعه دستاوردهای اقتصادی سفر مدیریت شهری به چین / خودروهای برقی به تهران می آیند

چندی پیش، شهردار تهران و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران به همراه یک هیات در راستای ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی به کشور چین سفر کردند. در جریان این سفر، علیرضا زاکانی و جعفر تشکری هاشمی از شهرهای پیشرفته چین در زمینه حمل‌ونقل عمومی بازدید کردند. این سفر در راستای خرید خودروهای برقی، اتوبوس‌های برقی و همچنین واگن هایی است که قرار بود به ناوگان حمل و عمومی افزوده شود انجام شد و گویا دستاوردهای این سفر، بسیار ارزشمند بوده است.

علیرضا زاکانی، درجریان این سفر در یک اجلاس با عنوان «یک کمربند، یک جاده» حضور پیدا کرد و گفته می‌شود درحاشیه برگزاری این اجلاس، قرارداد واگن‌هایی که قرار بود به تهران تحویل داده شود را نهایی کرده است. گفته می‌شود در این اجلاس، سران و مسئولان ۱۵۰ کشور حضور داشته‌اند و سخنرانان بسیاری، در ارتباط با تحولات شهری و توسعه شهری صحبت کرده‌اند.

زاکانی-چین

به گفته علیرضا زاکانی، این سفر دستاوردهای اقتصادی بسیاری داشته است که یکی از آنها واردات تعداد ۷۹۱ دستگاه واگن مترو بود که از سال ۹۵ برای پیش پرداخت معطل مانده و در جریان این سفر، این قرارداد به صورت عملیاتی درآمد. همچنین شهردار تهران اعلام کرده است که حدود یک میلیارد دلار حجم مالی این قرارداد است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

دستاوردهای این سفر، به واردات خودرو و اتوبوس‌های برقی ختم شد که گفته می‌شود قرار است اتوبوس‌ها و خودروهای برقی طی قراردادی که با شرکت‌های چینی بسته شده به تهران آورده شود. چنین اقدامی نقش بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد و همچنین می‌تواند تهران را به سمت و سوی یک شهر پیشرفته هدایت کند.

در ارتباط با دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین، گفت‌وگویی داشتیم با جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران که در ادامه این گزارش، متن کامل مصاحبه را می‌خوانید.

چین-واگن

تمرکز بر روی واردات خودروهای گازی و هایبرید است

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در ارتباط با سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین و دستاوردهای این سفر و همچنین واردات خودرو و اتوبوس‌های برقی به گسترش نیوز گفت: در ارتباط با بحث تعداد واردات خودروهای برقی که قرار است از کشور چین خریداری شود، بحث ۱۰۰۰ هزار دستگاه مطرح شده و همچنین این تعداد اتوبوس‌های ۱۲ متری هستند. لازم به ذکر است که برای خودروهای ۱۸ متری، احتمال دارد که روی خودروهای گازی یا هایبرید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد و این مدل از خودروها وارد کشور شوند.

تشکری هاشمی در ارتباط با بحث اینکه از چه برندی قرار است این خودروها خریداری شوند اظهار کرد: در جریان این سفر از چند کارخانه بازدید به عمل آمده و این کارخانه‌ها پیشنهادهای خود را ارائه داده‌اند. قرار است که مذاکرات بیشتری را با این شرکت‌ها در ایران داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم مناسبی گرفته و به نتیجه نهایی برسیم. البته اینکه گفته می‌شود مذاکراتی با شرکت‌های چینی باید صورت گیرد، منظور شهرداری تهران است که باید این جلسات را برگزار کرده تا به جمع بندی نهایی برسد. این جلسات در زمینه مشخصات فنی و قیمت‌ها برگزار می‌شود.

تشکری-هاشمی

وی افزود: در ارتباط با قیمت این خودروها، مذاکراتی صورت گرفته که این صحبت ها، پیشنهادهای اولیه بوده است. اما حدود نرخ هایی که ما در چین جست و جو کرده ایم، بین حداقل ۱۷۰ هزار دلار به ازای هر اتوبوس ۱۲ متری تا حداکثر ۲۵۰ هزار دلار مطرح شده است. البته که این رقم‌ها در حد صحبت‌های اولیه است و حتما در صحبت‌های نهایی، این قیمت‌ها می‌تواند تغییر پیدا کند و چنین چیزی بستگی به نوع برند اتوبوس، مشخصات فنی و سایر آپشن‌ها خواهد بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در ارتباط با بحث تاثیر این خودروهای وارداتی بر کاهش آلودگی هوا گفت: تردیدی نیست که منشا اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها در نتیجه مصرف سوخت خودروهای شهری و موتورسیکلت‌ها است. طبق آماری که چندسال پیش توسط شرکت کنترل ترافیک تهران از طریق جایگاه‌های اندازه گیری آلودگی هوا در سطح شهر انجام شد، نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از گازهای آلاینده منابع متحرک دارند.

تشکری هاشمی عنوان کرد: این منابع متحرک تولید‌کننده گازهایی مانند co۲، اوزن، نارکس یا اکسیدهای سولفور و... هستند. همچنین بین ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع تولید‌کننده ذرات معلق، خودروها و منابع متحرک هستند. بنابراین تردیدی نخواهد بود که رفتن به سمت و سوی خودروهای پاک و الکتریکی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای کاهش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها باشد و چنین امری می‌تواند به عنوان یک سیاست اصلی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

اتوبوس-برقی

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تامین برق این خودروهای الکترونیکی، تدابیری اندیشیده شده و مصرف برق این خودروها چقدر است گفت: مصرف برق خودروهای سواری، چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ کیلو وات به ازای هر ۱۰۰ کیلو متر است و این رقم عدد بسیار کمی در مقابل مصارف کوچک خانگی است. به نظر می‌رسد این مصرف تاثیر آنی و زیادی بر موضوع تولید برق کشور نداشته باشد. اما طبیعاتا برای طولانی مدت، پیش‌بینی‌های لازم باید صورت گیرد که اگر تعداد خودروهای برقی به میلیون برسند، طبیعاتا باید در توسعه نیروگاه‌های برق، اقدامات لازم صورت گیرد. اما باید گفت که در همین میزان توسعه‌ای که در تهران وجود دارد و مد نظر ما است کفایت می‌کند و میزان مصرف آنقدر بالا نیست که جای نگرانی وجود داشته باشد.

با پدیده آلودگی هوا مواجه هستیم

رئیس کمیسون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به سمت واردات خودروهای برقی رفته‌ایم گفت: اینکه چرا به سمت و سوی واردات خودروهای برقی رفته ایم، دلایل متعددی دارد. ما با پدیده آلودگی هوا مواجه هستیم و باید گفت که این آلودگی، سلامت مردم را به طور جدی با خطر مواجه می‌کند. اگر فکری به حال این موضوع نشود، قطعا آثار و پیامدهای ناشی از آلودگی هوا، سلامت مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مرگ و میرها و بیماری ها، یکی از پیامدهای طبیعی آلودگی هوا هستند.

خودرو-برقی

تشکری هاشمی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که سبب شد تا به سمت برقی‌سازی برویم، مصرف بی‌رویه سوخت است. باتوجه به اینکه نرخ تمام شده بنزین نشان دهنده این موضوع است که حدود ۱۰ درصد پول واقعی بنزین از مصرف‌کننده دریافت می‌شود و ۹۰ درصد آن تبدیل به سوبسیت می‌شود و دولت آن را پرداخت می‌کند، اگر ما به سمت برقی شدن حرکت کنیم، قطعا می‌تواند هزینه‌های دولت را کاهش دهد. در هر صورت، چنین موضوعی یک تجربه جهانی است و دنیا برای برطرف کردن مشکل، به این سمت حرکت کرده است.

وی در پایان گفت: ما باید از این تجربه جهانی استفاده کرده و مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش دهیم. چنین چیزی یک اصل منطقی و پذیرفته است و امیدواریم کسی در این مسیر تردید نکند. ضمن اینکه قیمت خودروهای برقی در گذشته زیاد بوده اما درحال‌حاضر به قیمت خودروهای بنزینی و دیزلی شده‌اند و باتوجه به این موضوع، دلیلی ندارد که بخواهیم در آلودگی بمانیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها