|
کدخبر: 309078 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

ترافیک بزرگترین مشکل مردم تهران / موتورسیکلت ها به حال خود رها شده‌اند

امانی گفت: ترافیک، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم تهراه به ویژه در نیمه دوم سال است و باید گفت که مدت هاست شهروندان تهرانی، با این مشکل، دست و پنجه نرم می‌کنند.

جامعه ترافیک بزرگترین مشکل مردم تهران / موتورسیکلت ها به حال خود رها شده‌اند

مشکل ترافیک، دردسری است که مدت‌ها می‌شود گریبان گیر پایتخت نشینان شده است و گویا هیچ راه‌حلی برای کاهش این مشکل وجود ندارد. روزانه خودروهای تک سرنشین بسیاری در شهر تردد می‌کنند که همین امر سبب شده است تا بر بار ترافیکی روزانه پایتخت افزوده شود. البته این نکته را هم باید گفت که سیستم مدیریت شهری و شهرداری تهران باید برنامه هایی را برای کنترل ترافیک داشته باشد که متسفانه چنین برنامه هایی یا مطرح نشده یا اگر هم مطرح شده است در حد همان حرف باقی مانده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

ترافیک-تهران

چشم اندازهای موثر در مسیر حمل و نقل عمومی

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در ارتباط با مشکل ترافیک تهران به ویژه در نیمه دوم سال و بازگشایی مدارس اظهار کرد: ترافیک، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم تهراه به ویژه در نیمه دوم سال است و باید گفت که مدت هاست شهروندان تهرانی، با این مشکل، دست و پنجه نرم می‌کنند.

امانی ادامه داد: مدیریت شهری، از ابتدای این دوره، تمرکز ویژه‌ای را بر روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته است و آثار و چشم‌انداز‌های بسیار خوبی در ارتباط با بحث حمل‌ونقل عمومی را شاهد خواهیم بود. تلاش‌ها و زحمات بسیاری برای حمل‌ونقل عمومی به ویژه در طی امسال صورت گرفته است. یک اقدام بسیار خوبی که امسال صورت گرفت، افتتاح پروژه شهید بروجردی بود که باید گفت چنین پروژه ای، بدون شک به مشکل ترافیک کمک خواهد کرد و باعث می‌شود تا از بار ترافیکی کاسته شود.

ناصر-امانی

وی افزود: باید این نکته را گفت که تمرکز مدیریت شهری بر روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مارا از مشکل ترافیک و تمرکز بر روی دغدغه شهروندان، جدا کرده است. مدیران شهرداری جلسه‌های بسیاری را درباره حمل‌ونقل عمومی داشته‌اند و همچنین در بودجه امسال، بودجه قابل توجهی برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شده بود. اما بحث ترافیک به طور کلی، مورد غفلت قرار گرفته است.

استفاده از راهکار علمی موثر است

وی افزود: باید به این نکته اشاره کرد که در سال ۱۴۰۱ و در ماه آبان، رهبر انقلاب در دیداری که با نخبگان داشتند به چند مشکل مهم و اساسی که دغدغه شهروندان است اشاره کردند که یکی از آن مشکلات ترافیک تهران بود. رهبری در آن دیدار اشاره کردند که رفع تمام این مشکلات راه‌حل‌های علمی دارد و باید رفع شود. حدود ۲ سال از فرمایشات رهبری گذشته است و باید گفت که مشکل ترافیک تهران بر قوت خود باقی است و هیچ مسئولی به جز شهرداری و سیستم مدیریت شهرداری ندارد.

این عضو شورای شهر در ادامه عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که مسئولیت ترافیک با ما نیست.البته دیگران هم دخیل هستند و باید به شهرداری و مدیریت شهری کمک کنند اما آن کسی که باید جلسات برگزار کند، فراخوان دهد و صحبت هایی درباره مشکل ترافیک انجام دهد و همچنین راهکارهای علمی را با کمک نخبگان عملی کند، شهرداری و سیستم مدیریت شهری است.

امانی گفت: ما چه اقداماتی برای کنترل و کاهش ترافیک انجام داده ایم؟ آیا اقداماتی مانند، محدوده طرح ترافیک، زوج و فرد کردن، الزام خودروها به انجام معاینه فنی، توسعه ناوگان حمل‌ونقل و شناورسازی ساعت کاری ادارات، در ترافیک تهران تاثیر داشته است؟ شاهد هستیم که چنین اقداماتی، تاثیر آنچنانی و چشم گیری در ترافیک نداشته است.

ترافیک-تهران۲

نمایشکاه بین المللی مشکل اصلی ایجاد ترافیک

عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات شهر تهران، برگزاری مراسمات و نمایشگاه‌ها در محل نمایشگاه بین‌المللی است. درواقع باید گفت که این نمایشگاه، یکی از عاملان ایجاد ترافیک در تهران است. جلساتی برگزار شد و طی آن تصمیم بر این شد که تا آخر مهرماه هیچ نمایشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی برگزار نشود. هنوز مهرماه تموم نشده ۳ نمایشگاه برگزار شد و تا آخر مهرماه هم قرار است ۳ نمایشگاه دیگر برگزار شود. نکته جالب اینجاست که شهرداری تهران هم برای این نمایشگاه‌ها تبلیغ می‌کند. یعنی تابلوهای این نمایشگاه‌ها در سازه‌های شهرداری نصب می‌شود. باید گفت که اینها برای مصوبات خودشان هم ارزش قائل نیستند. چطور به مصوبه خودشان احترام نمی‌گذارند و قرار است ۳ نمایشگاه دیگر برگزار شود. تصمیم بر این بود که این برنامه‌ها به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شود اما خب چنین نشد.

امانی در پاسخ به این سوال که موتور سیکلت‌ها چه نقشی در ایجاد ترافیک دارند گفت: باید گفت که موضوع موتورسیکلت‌ها در شهر رها شده و هیچ متولی ندارد. درحال‌حاضر طبق گفته اتحادیه موتورسیکلت ها، هیچ همکاری از سوی شهرداری با آنها صورت نمی‌گیرد. موتورسیکلت را به راحتی در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند در صورتی که در گذشته این جنین نبود. موتورسیکلت‌ها در شهر رها شده‌اند و هیچ ساماندهی صورت نمی‌گیرد.

موتور-ترافیک

وی افزود: چندی پیش مطرح شد که هوشمندسازی ترافیک کمک بزرگی به کاهش ترافیک خواهد کرد. خب باید گفت در طی این ۲ سال، طرح هوشمندسازی راه به جایی پیدا نکرد. بنابراین باید گفت که موضوع ترافیک و برطرف کردن آن را در اولویت قرار دهد که یکی از مشکلات شهروندان و یکی از خواسته‌های مردم از مدیریت شهری است.

کلام آخر

نیاز است تا شهرداری تهران، نسبت به برطرف کردن مشکل ترافیک که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم تهران است، توجه ویژه‌ای داشته باشد و با راهکارهای علمی بتواند گره‌ای از مشکلات شهروندان باز کند. لازمه چنین امری، توجه مدیران شهری به دغدغه‌های شهروندان است که باید بدانند که مردم شهر تهران در ترافیک‌های خسته‌کننده چه عذابی می‌کشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها