|
کدخبر: 293064 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

مقایسه هوشمندسازی در ایران با غول فناوری جهان / مدیران شهری ببینند

صادقی گفت: هوشمند‌سازی را نمی‌توان به چشم یک پروژه نگاه کرد. درواقع بحث هوشمند‌سازی یک فرآیند بزرگ است. این فرآیند باید لحظه به لحظه و با استفاده از فناوری‌های نوین در بستر تکنولوژی، برای اجرای بهتر، تسهیل در انجام راحتی کار برای شهروندان صورت گیرد.

جامعه مقایسه هوشمندسازی در ایران با غول فناوری جهان / مدیران شهری ببینند

هوشمندسازی شهر، یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که برای رفاه و آرامش شهروندان، باید مدنظر مدیران شهری از جمله شورای شهر قرار گیرد. توجه به بحث هوشمندسازی بسیار دارای اهمیت است چرا که می‌توانیم شهرمان را با سایر شهرهای جهان که در این زمینه موفق بوده‌اند و درحال‌حاضر یک شهر هوشمند هستند یکسان کنیم.

تجربه دیگر شهرهای جهان در زمینه هوشمند سازی، می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای مدیران شهری ما باشد تا با الگوبرداری از شیوه فعالیت در راستای هوشمند‌سازی بتوانند در شهرهای کشور خودمان، این اقدامات را انجام دهند.

هوشمند-سازی

شاید اگر بخواهیم از کشورهای هوشمند دنیا صحبت کنیم، ابتدا نام امریکا و کانادا و یا حتی آلمان به ذهنتان برسد اما باید گفت که این تصورات کاملا اشتباه است و هوشمند‌ترین کشور دنیا درحال‌حاضر ژاپن است. تکنولوژی‌های کشور ژاپن، بدون شک هر مخاطبی را حیرت زده خواهد کرد و باورتان نخواهد شد که این کشور چگونه به این حجم از پیشرفت رسیده است. تکنولوژی‌های هوشمند ژاپن توانسته است یک غول بسیار بزرگ از این کشور در برابر سایر کشورهای پیشرفته مانند امریکا بسازد.

هوشمند-سازی۲

اگر بخواهیم تعدادی از اقدامات ژاپن در راستای هوشمند‌سازی را مثال بزنیم، می‌توان به هوشمند‌سازی خانه‌ها در سطح شهر برای کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. ژاپن مهد خانه‌های هوشمند است. زمانی که سایر کشورها در حال یادگیری الفبای هوشمند‌سازی بودند ژاپن در حال تاخت و تاز در این عرصه بود. خانه‌های هوشمند ژاپن بسیار پیشرفته تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اهمیت به منابع طبیعی در ژاپن نه یک قانون، بلکه یک فرهنگ است. استفاده از حسگرهای هوشمند برای چک کردن اوضاع سلامتی ساکنان خانه یکی از هزاران قابلیتی که این خانه‌های هوشمند دارند.

وندینگ-ماشین

در ژاپن شاید به ندرت دیده شود تا شخصی پشت باجه فروشگاه‌ها ایستاده باشد و بخواهد کالایی به شما تحویل دهد. ( وندینگ ماشین ) از اختراعات جالب ژاپنی‌ها است که تفاوت عمده آن با تکنولوژی سایر کشورها در این است که به جای فروش محصولات محدود چون آبنبات و مجله، انواع و اقسام محصولات اعم از لوازم خانه، خوراکی، لباس، کتاب و هر چیزی که تصورش را بکنید به فروش می‌رساند.

تبدیل قطار شهری هوایی به مترو در عرض ۳ ساعت در ژاپن

این اقدامات، تنها بخش کوچکی از دستاوردهای کشور ژاپن در راستای هوشمندسازی کشور و شهر‌های خود است. ژاپن می‌تواند الگوی مناسبی برای هوشمندسازی شهر تهران و البته کشور باشد. شورای شهر تهران مدتی است که صحبت از هوشمندسازی شهر می‌کند و امیدواریم اقدامانی صورت گیرد تا کم کم به سمت سوی کشوری نظیر ژاپن برویم.

طرح هوشمندسازی شتاب گرفته است

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای شهر تهران در ارتباط با هوشمندسازی پایتخت به گسترش نیوز گفت: هوشمندسازی از شورای شهر کلید خورده است. فرآیند هوشمندسازی در قالب برنامه سوم شتاب گرفته و در برنامه اول و دوم نیز، این طرح وجود داشته است.

صادقی ادامه داد: شورای شهر تهران، مصوبات بسیاری را برای آنکه به سوی یک شهر هوشمند برویم، هم در برنامه‌های ۴ ساله و هم مصوبات بسیاری را ابلاغ کرده است.

صادقی-شورا

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اینکه ما بگوییم بحث هوشمندسازی را صرفا شورا انجام داده اشتباه است. هوشمند‌سازی یک امر بدیهی است که به جهت پیشرفت‌های روز افزون علم، مجبور هستیم به سمت هوشمندسازی سامانه‌های مختلف، هوشمندسازی قسمت‌ها و فعالیت‌های مختلف که از جمله آنها مدیریت شهری است برویم.

هوشمندسازی اولویت مدیریت شهری

صادقی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: بحث هوشمند‌سازی در اولویت‌های شورای شهر تهران است. همانطور که در برنامه چهارم مشاهده شد، بعد از بحث حمل‌ونقل که جزو اولویت‌های بزرگ و اصلی دوره مدیریت ششم است و همچنین توجه به مباحث زیست محیطی، آلودگی هوا و محیط زیست، بحث هوشمند‌سازی جزو محور‌های اصلی برنامه چهارم توسعه شهر تهران است.

وی‌ خاطرنشان کرد: هوشمند‌سازی را نمی‌توان به چشم یک پروژه نگاه کرد. درواقع بحث هوشمند‌سازی یک فرآیند بزرگ است. این فرآیند باید لحظه به لحظه و با استفاده از فناوری‌های نوین در بستر تکنولوژی، برای اجرای بهتر، تسهیل در انجام راحتی کار برای شهروندان صورت گیرد.

هوشمند-سازی۳

رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شهر تهران افزود: شورای شهر ششم همواره در تلاش بوده  تا دغدغه‌های شهروندان را برای زندگی راحت در شهر برطرف کند. ما باید به نقطه‌ای برسیم که شهروندان احساس کنند که برای آرامش بیشتر، از این تکنولوژی‌ها در راستای هوشمندسازی استفاده می‌کنند.

صادقی گفت: هوشمندسازی شهر تهران، نتایج مثبت بسیاری خواهد داشت. به عنوان مثال، هزینه‌ها تا حدودی کاهش پیدا خواهد، آرامش در شهر توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، مردم به سمت و سوی زندگی راحت‌تر و بهتر خواهند رفت.

وی در پایان اضافه کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم در راستای هوشمندسازی شهر تهران چه اقداماتی باید صورت گیرد. هوشمند‌سازی یک فرآیند‌ای است که همراه و همزمان با توسعه علم و تکنولوژی باید اتفاق بی‌افتد.

پیشرفت سایر کشورها به ویژه ژاپن، روزانه درحال افزایش است. این درحالی است که ایران و به ویژه کلانشهر تهران، چند سالی می‌گذرد که در احداث خط و ایستگاه های مترو ناتوان مانده و سرعت پیشرفت چندانی نداشته است.

  • احمدی ارسالی در

    توی این کشور از این حرفها نزنید.هرکه پست ی گرفت میگه این ارثیه بابام هست و دیگه ا ون پست را رها میکنه مگراینکه پست بالاتری به اوبدهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها