|
کدخبر: 311485 امیرمحمد درویش

ناوگان حمل و نقل/ شورای شهر/ واگن مترو

قیمت بلیط مترو برای همه مناسب است / از تاکسی های برقی چه خبر؟

توجه به حوزه حمل‌ونقل و نقل عمومی، موضوع مهمی است که در میزان رضایت شهروندان از سیستم مدیریت شهری و همچنین فضای شهری، نقش بسیار مهمی دارد.

جامعه قیمت بلیط مترو برای همه مناسب است / از تاکسی های برقی چه خبر؟

 مترو، یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که در کاهش ترافیک و صرفه جویی در زمان نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. همچنین ارزان بودن و در دسترس بودن آن نیز، سبب شده تا همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

مدت زمان بسیاری است که صحبت از تحول در مترو می‌شود و مدیریت شهری، سعی بر این داشته تا با افزودن واگن و همچنین افتتاح ایستگاه‌های جدید، تلاش خود را برای خدمت به مردم نشان دهد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در روزهای گذشته، سفری به کشور چین داشته و د طی این سفر، تعداد واگن هایی که قرار بود از کشور چین وارد شود را افزایش داده و قرارداد تعداد بالایی از این واگن هارا نهایی کرده است. این اقدام اگر عملیاتی شود، اتفاق بزرگ و خوشایندی در زمینه حمل‌ونقل عمومی خواهد بود.

مترو

سفر پر دستاورد شهردار به چین

مهدی پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ارتباط با سفر شهردار تهران به چین و همچنین وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اظهار کرد: در ارتباط با سفر شهردار به کشور چین، باید گفت که این سفر در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی، یک سفر بسیار مهم و پر دستاورد برای مردم عزیزمان است. این دستاورد به دلیل آنکه مردم شهر تهران به زودی از آن بهره خواهند برد، یک سفر مهم و اتفاق بسیار خوبی است.

پیرهادی ادامه داد: موضوع پیشرفت و توسعه حمل‌ونقل عمومی، از این دیدگاه که یک سیستم در دسترس است و مترو که یکی از مهم‌ترین و پر رفت و آمد‌ترین وسایل حمل‌ونقل عموی به حساب می‌آید، باید مورد توجه قرار گیرد. مترو هیچ سطحی از روی زمین را اشغال نمی‌کند و به واسطه همین موضوع، سبب ایجاد ترافیک نمی‌شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مترو سبب می‌شود تا آلودگی در شهر تهران کاهش چشمگیری پیدا کند.

وی افزود: مطلوبیت توسعه واگن هایی که قرار است در سیستم حمل‌ونقل عمومی ایجاد شود، یک مطلوبیت سفر و همچنین احساس رضایت را برای مردم ایجاد خواهد کرد. همچنین باید گفت که یک کاهش زمان سفر برای مسافران ایجاد خواهد کرد. تمام این مسائل سبب خواهد شد تا توجه ویژه‌ای به ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم. مترو سفری ارزان را برای شهروندان ایجاد کرده و از هر قشری از جامعه می‌توانند، از این وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و کم‌ترین مشکل را برای سایر شهروندان به وجود می‌آورند.

مهدی-پیرهادی

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: اگر یک خودروی امدادی، باوجود این ترافیک که در تهران شاهد آن هستیم، بخواهد بیماری را به بیمارستان برساند، بسیار چالش برانگیز خواهد بود و ممکن است دردسرهای بسیاری را در ترافیک تجربه کند. پس باید گفت که مشکل ترافیک و بسیاری از مسائل دیگر که امروز در سطح شهر تهران، شاهد آن هستیم، می‌تواند با توجه به بحث حمل‌ونقل عمومی، کاهش پیدا کند.

آمارهای جا به جایی مسافر در مترو

پیرهادی خاطرنشان کرد: در حوزه رفت و آمد مسافران و استفاده از مترو، باید اشاره کنم که در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۰۸ میلیون مسافر، از مترو استفاده کرده‌اند و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۴۰۹ میلیون نفر رسید. این آمار نشان دهنده این موضوع است که مترو، مورد توجه بسیاری از شهروندان قرار گرفته است. افزایش این تعداد مسافر در ۱ سال، چیزی حدود ۳۳ درصد بوده است و در ۶ ماه اول امسال، چیزی حدود ۹درصد افزایش مسافر داشته‌ایم.

وی افزود: اگر این اتفاق، در این دوره شورای اسلامی شهر تهران و تدابیر اعضای شورا، صورت نمی‌گرفت، ما در سال‌های آینده و باتوجه به اینکه تعداد مسافران افزایش پیدا کرده است، ما دچار یک بحران جدی در سطح شهر تهران می‌شدیم. توجه ویژه‌ای که در این دوره مدیریت شهری، بر روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت گرفت، سبب شد تا این مشکلات احتمالی، اندکی کاهش پیدا کند.

وی درباره پاسخ به این سوال که تعداد سفرهای صورت گرفته در مترو چی میزان بوده است گفت: تعداد سفر درسال ۱۴۰۰، چیزی حدود ۴۹۲ میلیون سفر ثبت شده و در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۶۶۴ میلیون سفر رسیده است. طبق محاسباتی که از سوی وزارت نفت صورت گرفته است، به ازای هر سفر چیزی حدود ۲۲ سنت صرفه جویی در مصرف سوخت صورت می‌گیرد. میزان صرفه جویی در سال گذشته، ۱۴۶ میلیون دلار براورد شده که مبلغ ۷۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که طی ۲ سال گذشته، همکاری خوبی از سوی دولت با مجموعه شهرداری صورت نگرفته است. یک همکاری باید میان دولت و شهرداری صورت می‌گرفت که متسفانه اطلاعات خوب و درستی را به شهرداری نداده‌اند. بنابراین آماری که گفته می‌شود برای سال ۱۴۰۰ است.

مترو-مترو

پیرهادی خاطرنشان کرد: صرفه جویی در زمینه بهداشت و کاهش آلودگی هوا، چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و همچنین صرفه جویی در هزینه استهلاک خودروها چیزی حدود ۴هزار میلیارد تومان بوده است و صرفه جویی در خسارات مرتبط با تصادفات بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان براورد شده است. کل مبلغ صرفه جویی به غیر از سوخت در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان بوده که با احتساب صرفه جویی در سوخت چیزی حدود ۱۵هزار میلیارد تومان صرفه جویی، تنها در ۱ سال صورت گرفته است.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که دستاوردهای این دوره مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل عمومی چه چیزهایی بوده است گفت: طی این دوره قرارداد تعداد ۷۹۱ دستگاه واگن بسته و نهایی شده است و همچنین قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی و همچنین هزار دستگاه اتوبوس ۲ کابین گازسوز، بسته شد که این موارد را می‌توان از دستاوردهای این دوره مدیریت شهری دانست و یک اتفاق بسیار خوشایند برای شهرداری و مردم قلمداد کرد. لازم به ذکر است که ۲ تفاهمنامه در باره ۱۰ هزار تاکسی برقی بسته شد که کم تر از ۲ ماه آینده تبدیل به قرارداد خواهد شد. چنین موضوعی در سلامت شهروندان بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ چراکه در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کلام آخر

این انتظار از مسئولان شهری می رود که با عملکرد صحیح در راستای ارتقای حمل و نقل عمومی و همچنین باتوجه به آنکه بودجه های بسیاری صرف گسترش حمل و نقل عمومی شده است، تلاش کنند تا در این راستا، گام های موثری بردارند تا توجه شهروندان نسبت به استفاده از این وسایل گسترش پیدا کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها