|
کدخبر: 308835 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

روایت‌های جذاب از جانفشانی‌های پلیس در ایران + فیلم رهایی گروگان

در تمام ساعات شبانه روز، شاهد فعالیت افرادی هستیم، که حضورشان باعث آرامش و امنیت در کشور است.

جامعه روایت‌های جذاب از جانفشانی‌های پلیس در ایران + فیلم رهایی گروگان

حضور نیروی انتظامی در تمام کشور و مرزها، سبب شده است تا خواب خوش از سارقان و همچنین قاچاقچیان گرفته شود و همیشه منتظر باشند تا ماموران پلیس به سراغ آنها آمده و دستگیرشان کنند. ماموران نیروی انتظامی، همواره در خطر هستند؛ چراکه با دزد و قاتل و اشرار سر و کار داشته و همواره این امکان وجود دارد که جان خود را از دست بدهند.

یگان-ویژه

درگیری با اشرار و سارقان

در بسیاری از درگیری‌های خیابانی و حتی سرقت‌های مسلحانه‌ای که انجام می‌شود، شاهد آن بوده‌ایم که ماموران پلیس یا زخمی می‌شوند ویا جان خود را از دست می‌دهند. پس باید گفت که برای امنیت مردم و خالی کردن شهر از وجود اشرار و اوباش، همواره در تلاش هستند و جان خود را کف دست گرفته‌اند. در بسیاری از مستند هایی که پخش می‌شود، مشاهده کرده‌ایم که این ماموران نیروی انتظامی، با شجاعت به مخفیگاه اشرار حمله کرده‌اند و در طول آن زمان، جان خود را از دست می‌دهند.

روایت جانفشانی و ایثار ماموران پلیس انگار پایانی ندارد؛ فداکاری ماموران پلیس راه، راهور، آگاهی، فتا، یگان‌ویژه، پیشگیری و سایر پلیس‌های تخصصی آنقدر ریز و درشت دارد که خیلی از آنها را، من و شما نمی‌دانیم. تلاش پلیس برای ایجاد امنیت و آرامش و انضباط اجتماعی شاید برای همه‌ ما عادت شده باشد؛ شاید این را وظیفه آ‌نها می‌دانیم که باید در راه ایجاد امنیت‌ جانفشانی کنند.

باید گفت که امنیت کشور و شهر و محل خود را مدیون زحمات شبانه روزی نیروی انتظامی هستیم. زمانی که در یک کوچه خلوت و در تاریکی شب، قدم می‌زنیم، آژیر گردان قرمز رنگ را که می‌بینیم، کمی خیالمان راحت می‌شود و قدم هایمان را محکم تر برمیداریم. درواقع خیالمان راحت است که افرادی حضور دارند تا اگر سارقی در خیابان باشد با دیدن ماموران پلیس پا به فرار می‌گذارد.

ارازل-اوباش

نقش مهم پلیس در مبارزه با مواد مخدر

پلیس در پیشگیری از جرایم مواد مخدر و همچنین دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر سابقه بسیار خوبی دارد. همانطور که در اخبار مشاهده می‌کنید، روزانه خبرهایی از کشف مواد مخدر به چشم می‌خورد و روزانه تعدادی از قاچاقچیان دستگیر می‌شوند. پلیس با جلوگیری از توزیع مواد مخدر به کشور، سبب می‌شود تا دست سوداگران مرگ از جان جوانان کوتاه شود. البته نیروی انتظامی در این راه شهید‌های بسیاری را داده است که قابل تقدیر و تشکر است.

در بسیاری از محله‌های کشور، افرادی وجود دارند که در اصطلاح به ارازل و اوباش معروف هستند و ترس را به جان ساکنان محل انداخته‌اند. این افراد قمه به دست، در محله‌ها راه افتاده و درگیری ایجاد می‌کنند، همچنین با فرا رسیدن شب و آغاز تاریکی، اقدام به خفت گیری و زورگیری می‌کنند. پلیس با شناسایی و زیر نظر داشتن این افراد، در طی یک عملیات، اقدام به دستگیری ارازل و اوباش می‌کند. البته ناگفته نماند که ارازل و اوباش برای آنکه بتوانند از دست پلیس فرار کنند، دست به هر اقدامی می‌زنند که ممکن است این اقدام به جان باختن ماموران ختم شود. وجود امنیت در یک جامعه به همان اندازه مهم است که احساس امنیت و امنیت روانى درآن جامعه لازم است، بعضى کارشناسان احساس امنیت را در یک جامعه، مهم تر از وجود امنیت در آن مى دانند.

نوپو-گروگان

قطعا تمام ما، فیلم‌های سینمایی پلیسی با محوریت گروگان گیری در مراکز اداری یا بسیاری از مکان‌های دیگر را دیده‌ایم. باید گفت که تمام این فیلم ها، بر اساس داستان واقعی بوده و از روی پرونده‌های واقعی این فیلم‌ها ساخته شده است. در این میان یک تیم عملیاتی حرفه‌ای از نیروی انتظامی به اسم نوپو یا رهایی گروگان وارد عمل می‌شوند و با گروگان گیر‌ها صحبت می‌کنند. این تیم آنقدر حرفه‌ای برخورد می‌کند که امکان کشته شدن گروگان گیرها به صفر می‌رسد. باید گفت نقش پلیس در رهایی گروگان‌ها و دستگیری گروگان گیرها بسیار کلیدی بوده و سعی بر این دارند که با کمترین تلفات، عملیات خود را به پایان برسانند. البته در کشورما، گروگان گیری در حد بسیار بسیار کم اتفاق می‌افتد و شاید هر چند سال ۱ بار صورت گیرد.

نقش پلیس در کنترل مرزها و همچنین تامین امنیت مرزها، بسیار مهم است. در بسیاری از اخبار، شنیده‌ایم که چندین مرزبان را کشته‌اند. این افراد سعی می‌کنند تا با هوشیاری تمام، امنیت کشور را تامین کنند تا پای دشمن و بیگانه به کشور باز نشود. البته در بحث امنیت مرزها، تمام عوامل نظامی فعالیت دارند که جا دارد از زحمات تمام آنها تشکر و قدردانی کرد.

پلیس-راهور

تلاش های خستگی ناپذیر پلیس راهور

ماموران راهور نیز، دائم در تلاش هستند تا امنیت جاده، بزرگراه و خیابان‌ها تامین شود. ماموران سفید پوشی که حضورشان در جاده‌ها سبب دلگرمی مردم و سبب ترسیدن افراد خاطی می‌شود. این افراد در برف و باران و گرما حضور دارند تا جاده‌ها برای رانندگی راحت ما، آماده باشد. بسیار دیده‌ایم که در زیر برف شدید، کنار جاده ایستاده‌اند و با تابلوهای راهنما، هشدار می‌دهند که آهسته برانید و یا خبر از مسدودی بخشی از جاده می‌دهند. ماموران پلیس راهور، با جدیت نسبت به برخورد با افراد خاطی و کسانی که امنیت رانندگی را برهم می‌زنند، برخورد می‌کنند و این اقدامشان ممکن است برای بعضی‌ها خوشایند نباشد. اینکه ماموران راهنمایی و رانندگی، به علت نبستن کمربند ایمنی و همچنین صحبت با تلفن همران در زمان رانندگی، اعمال جریمه می‌کنند، به خاط جان خودمان است وگرنه این افراد دشمنی با کسی ندارند.

راهور-پلیس

افسران راهنمایی و رانندگی، از نیروهای انتظامی کوشنده و محترم بوده که زحمات پیدا و پنهان آنها در فصول مختلف، در سرما و گرما، در شب و روز و در شهرها و جاده ها، قابل احترام و تقدیر است. وجود و حضور موثر آنها در کنار نیروهای امداد جاده ای، امنیت سفرهای شهری و بین شهری را برای مردم و شهروندان به ارمغان خواهد آورد.

در تقویم، روز ۱۳ مهر به عنوان آغاز هفته نیروی انتظامی نام گذاری شده است. پلیس ایران، مدت‌های طولانی از ۲بخش پلیس شهری و ژاندارمری تشکیل شده بود. در دوازدهم فروردین سال ۱۳۷۰، نیروهای گوناگون پلیس با تصمیم مجلس شورای اسلامی با یکدیگر ادغام شد و پلیس واحد به نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد. نیروی انتظامی از سه بخش تقریبا مستقل فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقیدتی ـ سیاسی تشکیل شده است. بخش عمده وظیفه تامین امنیت، تحکیم نظم و اجرای قانون و عدالت، بر عهده نیروی انتظامی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها