|
کدخبر: 297915 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

پیاده روها دیگر امن نیست / این افراد حقوق شهروندی را ضایع کرده اند

پیاده روها به جای آنکه مکان امن برای عابرین پیاده باشد، بیشتر تبدیل به خط ویژه ای برای موتورسیکلت ها و پارکینگ برای خودروها شده است.

جامعه پیاده روها دیگر امن نیست / این افراد حقوق شهروندی را ضایع کرده اند

پیاده رو باید مکانی امن برای تردد عابرین پیاده باشد و همانطور که از اسم آن مشخص است، خودرو و موتورسیکلت نباید در این مکان تردد کند. مدت زمان بسیاری می‌شود تا پیاده روهای شهر تهران، تبدیل به مکان پارک متورسیکلت و ماشین هایی شده است که به دلیل نبود جای پارک، به خود اجازه می‌دهند تا درون این مکان که مخصوص عابرین پیاده است پارک کنند.

دردسر برای عابران پیاده

همین امر سبب می‌شود تا عابرین برای تردد به مشکل بخورند و مجبور شوند از محیط خیابان تردد داشته باشند. چنین چیزی، این امکان را به وجود می‌آورد تا عابر پیاده دچار سانحه شود و هرگاه ممکن است خودرویی با آنها برخورد کند. در بسیاری از خیابان‌های شلوغ شاهد آن هستیم که به دلیل نبود جای پارک، رانندگان به خود این اجازه را می‌دهند که در پیاده رو پارک کنند. این کار نشان می‌دهد که شخص راننده از فرهنگ پایین رانندگی برخوردار است.

photo_5803278270857329595_y

این درست است که در کلانشهر تهران با مشکل جای پارک مواجه هستیم اما این مشکل سبب نمی‌شود که رانندگان، پیاده رو را به عنوان محل پارک خودرو انتخاب کنند. کمبود پارکینگ در خیابان‌ها، شدت این رفتار نادرست را چند برابر می‌کند. خیابان‌های شلوغ تهران مدتی است که پیدا کردن جای پارک در آن تقریبا غیر ممکن است. اما این خیابان‌ها هرچقدر هم که شلوغ باشد، دلیل نمی‌شود که رانندگان به خودشان اجازه دهند در محیطی پارک کنند که محلی برای عبور عابرین پیاده است.

photo_5803278270857329598_y

شاید اگر از هرکسی این سوال پرسیده شود تا امن‌ترین محل در خیابان چه جایی است، پیاده رو را نام ببرند. بنابراین، رانندگان باید این رفتار زشت و زننده را ترک کنند و برای راحت طلبی خود، حق عابران پیاده را ضایع نکنند.

پارک خودرو در پیاده رو، نه تنها باعث بروز تصادف می‌شود، بلکه دزدی را هم زیاد می‌کند. اگر عابری بخواهد از محیط پیاده رو عبور کند، در صورتی که مسدود باشد و خودروهای بسیاری در آن محیط پارک کرده باشند، به ناچار مجبور می‌شود از خیابان عبور کند و این احتمال می‌رود که کیف او مورد سرقت قرار گیرد.

الگو برداری از یک شیوه غلط

photo_5803278270857329594_y

این امر اشتباه به یک الگوی رفتاری غلط تبدیل شده است چراکه اگر یک راننده ببیند شخصی در پیاده رو پارک کرده است، او هم به خود اجازه خواهد داد تا در پیاده رو پارک کند. چرا که به با خود می‌گوید، وقتی این شخص پارک کرده است چرا من پارک نکنم. همین شیوه رفتاری اشتباه مانند یک بیماری خطرناک در میان سایرین پخش می‌شود و همانطور که شاهد آن هستیم کم نیستند کسانی که این روزها خودرویشان را درون پیاده رو پارک می‌کنند.

متاسفانه این نکته برکسی پوشیده نیست که در بسیاری از نقاط پر تردد پایتخت، روزانه به جای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی، مراکز تجاری و اداری ساخته می‌شود. مراکزی که بعضا پارکینگ‌های لازم برای آنها در نظر گرفته نشده و یا ظرفیت پارکینگ‌های آن به خودروهای کارمندان این مراکز اختصاص می‌یابد. بسیاری دیگر از پاساژ‌ها نیز وجود دارند که ظرفیت کافی برای پارک خودرو ندارند و همین ماجرا سبب می‌شود تا مراجعان به مراکز خرید، خودروی خود را در خیابان و کوچه‌های اطراف به ویژه پیاده رو پارک کنند. البته این نکته را هم باید گفت که شورای شهر تهران برای ساخت پارکینگ، اقدامات موثری را انجام داده است.

پارک خودرو در پیاده رو، حقوق شهروندی را زیر سوال می‌برد. این مکان محلی برای تردد عابران پیاده است و با پارک خودرو، جلوی حق شهروندان پیاده گرفته خواهد شد. از تمام این حرف‌ها که بگذریم، اگر کسی دارای معلولیت و یا نابینا باشد، چطور می‌تواند از این محیط به اصطلاح امن عبور کند؟

photo_5803278270857329597_y

پیشنهاد می‌شود تا پلیس راهنمایی و رانندگی، شدید‌ترین جریمه هارا برای کسانی که حقوق شهروندی را ضایع می‌کنند و پیاده رو را به پارکینگ تبدیل کرده‌اند درنظر بگیرد شاید کمی تاثیر آن را در شهر ببینیم و کم تر کسی باشد که این اجازه را به خود بدهد که هرجا و مکانی پارک کند.

آخرین مورد درباره پارک خودرو در پیاده روها این است که بسیاری از افراد وجود دارند که جای پارک می‌فروشند. در مقابل بسیاری از ادارات و مراکز پر رفت و آمد، هستند کسانی که از ساعت ابتدایی صبح، اقدام به فروش جای پارک می‌کنند و بیشتر این جای پارک‌ها پیاده رو است. مبلغ چندانی هم دریافت نمی‌کنند اما این عادت برایشان تبدیل به یک درآمد ثابت شده است. هنوز هیچ برخوردی با پدیده جای پارک فروشی نشده است.

کلام آخر:

امید است، شورای شهر تهران در راستای احداث پارکینگ‌های طبقاتی با ظرفیت بالا، اقدامات موثری را انجام دهد و بر تعداد پارکینگ‌ها اضافه کند. همچنین از پلیس راهنمایی و رانندگی نیز انتظار می‌رود تا جریمه‌های بالایی برای کسانی که حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کنند و داخل پیاده رو پارک می‌کنند درنظر گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها