|
کدخبر: 307268 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

گوشه ای از مشکلات شهری / پایتخت درگیر چه معضلاتی است؟

مسائل و مشکلاتی که در کلانشهر‌ها وجود دارد، سبب شده تا شهروندان، یک احساس نارضایتی از عملکردهای مدیران شهری داشته باشند و بر این باور هستند که مدیران شهری، نتوانسته‌اند تاکنون، شهر را به حالت ایده آل برسانند.

جامعه گوشه ای از مشکلات شهری / پایتخت درگیر چه معضلاتی است؟

اگر بخواهیم همین شهر تهران را برایتان مثال بزنیم، باید بگوییم که مشکلات پایتخت آنقدر زیاد است که اگر پای صحبت شهروندان بنشینید، هرکدام قطعا می‌توانند به حداقل ۲ مورد اشاره کنند. البته ناگفته نماند که اقدامات موثری هم در زمینه تحول شهر صورت گرفته است و نمی‌توان فقط از مشکلات نام برد. با این حال به دلیل آنکه مشکلات از مزیت‌ها بیشتر است، تصمیم گرفتیم تا از مشکلات شهروندان بنویسیم تا شاید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد، بلکه در راستای برطرف کردن دغدغه‌های شهروندان، اقدامات بیشتری انجام دهند.

مشکلات مترو

افراد بسیاری، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را برای رفتن به محیط کار و یا کارهای شخصی انتخاب می‌کنند. مترو یکی از وسایل کاربردی حمل‌ونقل عمومی است و به دلیل گستردگی و حجم بالای جمعیتی که در خود جای می‌دهد، به شهر زیر زمینی معروف است. اما مسافران این شهر زیر زمینی، مشکلاتی را دارند که بد نیست برای بار چندم به آن اشاره کنیم. یکی از مسافران گلایه بسیاری را از وضعیت پله برقی داشت و اعلام کرد که خیلی کم پیش می‌آید تا پله برقی در این ایستگاه به درستی کار کند و مجبور هستیم که از پله‌های عادی تردد کنیم. باید گفت که مشکلات در مترو به ویژه برای پله‌های برقی بسیار زیاد است.

یکی دیگر از مسافران مترو گفت که در ایستگاه خواجه عبدالله، به دلیل نقص فنی قطار، کلیه مسافران را پیاده کردند و حجم عظیمی از مسافران در ایستگاه با وضعیتی مشابه به ایستگاه‌های هندوستان، کنار هم حضور پیدا کردند. اینکه هندوستان را مثال زدیم، خواستیم تا عمق فاجعه را متوجه شوید. به گفته دیگر مسافران، این ماجرا برای چندمین بار است که در این ایستگاه اتفاق می‌افتد و اصولا مسافران از خط ۱ مترو به عنوان پر دردسر و پر اتفاق‌ترین ایستگاه یاد می‌کنند. به گفته مسافران، به علت نقص فنی قطارها، مجبور می‌شوند تا تمام مسافران را در ایستگاه پیاده کنند و این حجم به مسافرانی که در ایستگاه منتظر هستند اظافه می‌شود. سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش هم جای خود دارد.

مترو-ایستگاه

مترو-پله

نظافت شهری و مخازن

مشکل بزرگ دیگر که در شهر مشاهده می‌شود، نظافت شهری است. به گفته شهروندان و صحبت هایی که با آنها داشتیم، شهروندان گفته‌اند که نظافت مخازن زباله به درستی انجام نمی‌شود و همین امر سبب شده است تا آلودگی‌های محیطی به وجود آید. جمع آوری نکردن به موقع زباله و مخازن شهری، سبب شده است تا افراد زباله گرد در سطح شهر افزایش پیدا کرده تا این افراد درواقع زحمت جمع آوری زباله هارا آن هم در ساعات پایانی شب بکشند. انباشت زباله‌ها در مخازن و نبود جای کافی برای قرار دادن زباله به دلیل زیاد بودن حجم زباله، سبب شده است تا بسیاری از افراد زباله هارا در کنار این مخازن رها کنند. حیواناتی مانند گربه و سگ‌های ولگرد با مشاهده این زباله ها، برای آنکه بتوانند غذایی بخورند کسیه هارا پاره می‌کنند و زباله‌ها به اطراف پخش می‌شوند. عدم جمع آوری به موقع و تهیه نکردن درب برای مخازن، فاجعه‌های محیط زیستی به بار می‌آورد و سبب بروز بیماری هایی خطرناک خواهد شد. راه افتادن شیرابه‌های زباله‌ها نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که از پس جمع آوری نکردن به موقع زباله‌ها به وجود می‌آید.

انباشت-زباله

زباله گردها، گویا به نوعی دست توانمند شهرداری به حساب می‌آیند که تاکنون شهرداری تهران، اقدامات لازمی را برای جمع آوری نکردن این افراد انجام نداده است. هرجای شهر را که مشاهده می‌کنید و مخزن زباله‌ای در آنجا قرار دارد، افراد گونی بر پشت را مشاهده می‌کنیم که از این مخزن به آن مخزن می‌روند و تا کمر در سطل زباله خم می‌شوند. جمع آوری زباله و مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین وظایفی است که مدیریت شهری باید نسبت آن توجه ویژه داشته باشد.

زباله-گرد

سیمای شهر

زیبایی سیمای شهر، نقش مهمی در روحیه و سلانت روحی شهروندان دارد. گل آرایی و درخت کاری، یکی از مهم‌ترین فعالیت هایی است که شهرداری تهران باید نسبت به این امر توجه ویژه داشته باشد. گل کاری پارک ها، فضای سبز شهری، میدان‌ها و... یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شهرداری باید توجه ویژه داشته باشد. اما، عدم آبیاری به موقع به درختان و محیط سبز شهری، سبب شده است تا گل و گیاه‌ها خشک شوند و خبری از گل‌های رنگارنگ در محیط شهری نباشد. این فعالیت که باید در راستای سلامت شهروندان و همچنین سلامت محیط‌زیست صورت گیرد، در سایر کشور‌ها تفاوت دارد. شهرداری‌ها در سایر کشورها، توجه خاصی به محیط‌زیست و همچنین سیمای شهر دارند. خیابان هارا گل آرایی می‌کنند و به کاشت درخت اهمیت می‌دهند. اما شهرداری در تهران، این موضوع را جدی نگرفته است. ما نمی‌گوییم که هیچ اقدامی انجام نداده است؛ اقدامتی صورت گرفته اما مطلوب و مورد رضایت شهروندان نبوده است.

فضای-خشک

توجه به محیط بازی کودکان و همچنین نظافت این محیط از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکانی که در این مکان مشغول بازی هستند باید سلامتشان از هر نظر تامین باشد. اما به گفته بسیاری از شهروندان که با آنها گفت‌وگو کرده ایم، اعلام کرده‌اند که وسایل بازی کودکان بسیار کثیف و سیاه است و به آستانه فرسودگی رسیده و همچنین گفته‌اند که در قسمت هایی از محیط بازی، مدفوع سگ مشاهده کرده‌اند که این اتفاق حکایت از آن دارد که مدیریت شهری نسبت به نظافت محیط اقدامی انجام نداده است. اما روی دیگر صحبت والدین این کودکان چیز دیگری بود. آنها اعلام کرده‌اند که با تاریکی شب، هیچ چراغی برای محیط بازی درنظر گرفته نشده و اگر هم چراغ دارد خراب است. جا دارد تا سیستم مدیریت شهری، فکری به حال پارک ها، فضای سبز و همچنین محیط بازی کودکان کند.

زمین-بازی

وجود معتادان متجاهر

شهروندان بسیاری نسبت به حضور معتادان متجاهر گلایه کرده‌اند و گفته شده تا به دلیل گرمای هوا، این افراد دیگر به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند و همین محیط شهری حضور پیدا کرده و مواد مصرف می‌کنند. گرمخانه‌ها بیشتر در فصل سرد سال مورد استقبال افراد معتاد قرار می‌گیرد اما در فصل گرم، محیط شهری را بیشتر پسند می‌کنند. با این وجود جا دارد که شهرداری تهران نسبت به این موضوع مهم و طی همکاری با نیروی انتظامی، اقدامات عملی خود را بیشتر کند. البته باید گفت که اقدامات شهرداری تهران و نیروی انتظامی در راستای جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر، جای تشکر دارد. چراکه مشاهده شده است در این راستا، فعالیت‌های بسیاری را انجام داده‌اند اما گویا برای بعد از جمع آوری و پازپروری اقدامات کافی انجام نشده و شخص معتاد مجدد به آغوش خیابان بازگشته و مواد مصرف می‌کند. از شهرداری تهران درخواست داریم تا در ارتباط با بحث معتادان متجاهر، فعالیت خود را افزایش دهد و با همکاری سازمان‌ها و همچنین دولت، فکری به حال بعد از جمع آوری کند. چراکه مرحله بعد از جمع آوری و روند ترک اعتیاد بسیار دارای اهمیت است.

معتاد-متجاهر

معتاد-متجاهر۲

سگ های ولگرد

جمع آوری غیر اصولی سگ‌های ولگرد، یکی دیگر از اقداماتی است که شهروندان نسبت به آن گلایه دارند. البته در این موضوع، شهروندان به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای موافق حضور سگ‌های ولگرد و همچنین گربه‌ها هستند و عده‌ای دیگر مخاف هستند و می‌گویند که با حمله توسط این سگ‌ها مواجه شده‌اند. اما آن دسته از افرادی که موافق حضور این حیوانات در محیط شهری هستند اعلام کرده‌اند که جمع آوری‌های غیر اصولی سبب حیوان آزاری شده است و این حیوانات موقع جمع آوری به شدت آسیب می‌بینند. جا دارد که شهرداری تهران، نسبت به جمع آوری حیوانات دقت کافی داشته باشد. به گفته افراد حامی حیوانات، بعد از آنکه جمع آوری توسط شهرداری صورت می‌گیرد و به کمپ‌های مخصوص حیوانات برده می‌شوند، غذا رسانی لازم صورت نمی‌گیرد و گویا در طول هفته فقط ۲ بار غذا به آنها داده می‌شود. حامیان حیوانات گفته‌اند که برای غذا رسانی به مکان‌های نگهداری مراجعه کرده اند، اما توجهی از سوی مسئولان این مراکز صورت نگرفته است و یا به سختی اجازه داده‌اند تا افراد حامی، غذارسانی کنند. اما دسته دوم شهروندانی هستند که موافق جمع آوری سگ‌های ولگرد هستند. این دسته از افراد گفته‌اند که سگ‌های ولگرد با دیدن عابرین پیاده، به سمتشان حمله ور شده‌اند و سبب ترس و حشت در محیط شهر شده‌اند.

سگ-ولگرد

سگ-ولگرد۲

کمبود پارکینگ

نبود پارکینگ یکی دیگر از مشکلاتی است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کمبود جای پارک و ساخت و رشد قارچ گونه پاساژ‌ها بدون درنظر گرفتن جای پارک، شهروندان را به دردسر انداخته است. شهروندان اعلام کرده‌اند که محیط خیابان به جای پارک خودروهایی تبدیل شده است که برای مراجعه به پاساژ رفته‌اند و سبب شده‌اند تا در مسیر خیابان ترافیک‌های سنگین به وجود آید. این سوال مطرح می‌شود که شهرداری تهران، چگونه به افراد مجوز می‌دهد تا در کنار خیابان هایی که مسیر رفت و آمد خودرو است و مالک جای پارک برای این پاساژ درنظر نگرفته است، ساخت‌وساز انجام دهند. جا دارد که شهرداری تهران نسبت به ارائه مجوز به مالکان پاساژ دقت بیشتری داشته باشد و در کل پارکینگ‌های طبقاتی را با نرخ مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

کمبود-پارکینگ

سرویس های بهداشتی

کمبود سرویس‌های بهداشتی در محیط پارک‌ها و سرویس بهداشتی‌های پولی، یکی دیگر از مشکلات این کلانشهر پر مشکل است. بسیاری از شهروندان گفته‌اند که در پارک ها، سرویس‌های بهداشتی به صورت اصولی نظافت نمی‌شوند و محیط بسیار کثیف است. همچنین اظهار کرده‌اند که در بیشتر مواقع، درب‌های سرویس بهداشتی بسته است و با نوشته بزرگ اعلام کرده‌اند که خراب است. رسیدگی و نظارت به سرویس‌های بهداشتی عمومی به عهده کیست؟ آیا شهرداری تهران نباید نظارت اصولی داشته باشد که این مکان‌ها به صورت مرتب تمیز شوند و خرابی هایی که به وجود می‌آید برطرف کنند؟

سرویس-بهداشتی

اما دستشویی‌های پولی روی دیگر ماجراست که صدای شهروندان را دراورده است. بسیاری از مردم گفته‌اند که قبل از مراجعه به سرویس بهداشتی، شخصی با یک میز مقابل درب نشسته است و درخواست پول می‌کند برای آنکه بتوانید از امکانات سرویس بهداشتی استفاده کنید. این مبلغ بین ۲هزار تا ۳ هزار تومان متغیر است. لازم به ذکر است، درصورتی که اعلام می‌شود تا پول نقد همراه نداریم، دستگاه کارتخوان را مقابل ما قرار می‌دهند و می‌گویند کارت بکش. این افراد چه کسانی هستند و از سوی چه اشخاصی به آنها کارتخوان داده می‌شود؟ چرا هیچ نظارتی وجود ندارد؟ مگر برای استفاده از سرویس بهداشتی عمومی باید پول پرداخت کنیم؟

jpg

این موارد، بخشی از مشکلات شهری بود که از زبان مردم برایتان نوشتیم و امید است تا مسئولان مدیرت شهری، نسبت به برطرف کردن این مشکلات و همچنین نظارت بیشتر، تمام تلاش خود را بکنند تا شهرمان وضعیت بهتری داشته باشد و مردم رضایت لازم را داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها