|
کدخبر: 304421 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

این افراد دغدغه های بسیاری در شهر دارند

جانبازان و معلولان عزیز کشورمان، بخشی از این جامعه هستند و این افراد مشکلات بسیاری را در کلانشهر ها به ویژه شهر تهران دارند.

جامعه این افراد دغدغه های بسیاری در شهر دارند

یکشنبه ظهر، ۲۹ مرداد ماه امسال، تجمع بزرگی در مقابل ساختمان شورای شهر تهران توسط معلولان برگزار شد. این تجمع اعتراضی، نسبت به انتقال سامانه حمل‌ونقل معلولان و جانبازان صورت گرفت. معمولان و جانبازان در این تجمع اعتراضی، اعلام کردند که شهرداری و شورای شهر تهران، اقدامات مثبتی در راستای فراهم کردن زندگی معلولان و جانبازان در شهر تهران، انجام نداده‌اند. همچنین تا زمانی که خبرنگار گسترش نیوز در آن محل حضور داشت، هیچکدام از اعضای شورای شهر، برای صحبت با این افراد حضور پیدا نکردند.

جانبازان-معلولان

معلولان-جانبازان

تشکری هاشمی در صحن شورای شهر مطرح کرد

اما در جریان برگزاری یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران، این موضوع توسط جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران مطرح شد. این عضو شورای شهر تهران، در ابتدای صحبت هایش اظهار کرد که ما امیدوار هستیم تا اقدامات مثبتی صورت گیرد و برنامه هایی در نظر گرفته شود تا معلولان و جانبازان، احساس نکنند که در شهر تهران تنها مانده‌اند و کسی حامی آنها نیست. این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت هایش اضافه کرد که دلیل ورود بنده به مسئله معلولان و جانبازان این است که این افراد، دغدغه‌های بسیاری در شهر دارند و در تهران، ۱۰‌ها هزار نفر جانباز و ویلچری داریم و به دلیل اینکه شهر اصولا شهری ایمن برای افراد سالمند، کودک و معلول نیست، مشکلاتی ایجاد کرده است.

هاشمی-تشکری

سامانه حمل‌ونقل معلولان و جانبازان در سال ۸۹ برای این افراد طراحی شد تا بتوانند همچون دیگر شهروندان در شهر تردد کنند. این سامانه براساس قانون به شرکت واحد اتوبوسرانی سپرده شده است اما اکنون در تصمیمی، مصوب شده که این سامانه به سازمان تاکسیرانی واگذار شود که گویا شرایط مدیریت آن را ندارد. اما مشابه چنین اقدامی، چندی پیش در قالب یک لاحه در ارتباط با سرویس مدارس استثنایی به شورای شهر داده شد. طبق این لایحه مقرر شده است که والدین مبالغ را بپردازند و پس از آن مبلغ از محل یارانه‌ها به خانواده‌ها پرداخت شود و این نگرانی‌ها وجود دارد تا برای سامانه معلولان هم چنین تصمیماتی گرفته شود.

تشکری هاشمی در جریان جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران در تاریخ ۳۱ مرداد و در حضور علیرضا زاکانی، شهردار به نکته‌ای اشاره کرد. تشکری هاشمی این نکته را به صحبت هایش اضافه کرد که اعضای شورای شهر تهران، خواهان اختصاص چند نقطه برای راه‌اندازی سامانه ویژه معلولان، پیش‌بینی پاتوق، عدم واگذاری مدیریت به سازمان تاکسیرانی و لزوم تصویب موضوع واگذاری زمین‌ها در قالب مجمع عمومی اتوبوسرانی در شورا است. ما امیدوار هستیم تا برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که معلولان احساس نکنند که در این شهر رها شده‌اند و کسی صدای آنها را نمی‌شنود.

این عضو شورای شهر تهران، در حضور زاکانی و خطاب به شهردار تهران گفته است که ما امیدواریم، انتظاراتی که معلولان و جانبازان از شهردار تهران دارند که آقای زاکانی هم به شهردار جانباز معروف است، عملیاتی شود تا این افراد از اقدامات مثبتی که برایشان انجام می‌شود، رضایت داشته باشند. البته شهردار تهران می‌گوید که دستور انتقال مدیریت به سازمان تاکسیرانی منحل شده و بر اساس آن دیگر سوالات سندیت ندارد.

شورا-زاکانی

زاکانی پاسخ داد

صحبت‌های این عضو شورای شهر تهران، گویا کمی به آقای شهردار برخورد و همین امر سبب شد تا واکنش‌های خود را نسبت به این صحبت‌ها در صحن علنی شورای شهر تهران نشان دهد. زاکانی در پاسخ به این عضو شورای شهر تهران گفته که آقای تشکری هاشمی صحبت‌های بسیاری را درباره سامانه معلولان و جانبازان مطرح و سوالات بسیاری را مبنی بر اینکه جدا شدن سامانه معلولان از اتوبوسرانی اتفاق نیفتاده است پرسیده‌اند. لذا این سوال منتفی است. این‌که زیرمجموعه اتوبوسرانی است و بودجه آن در صورت جدا شدن باید به صورت جدا تعیین شود نیز با توجه به این‌که چنین موضوعی وجود نداشته، پس این سوال‌ها منتفی است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خطاب به تکری هاشمی صحبت هایش را ادامه داد و این چنین گفت: از سوی دیگر اگر همه صحبت‌های شما را درست در نظر بگیریم، موضوع جابه‌جایی را بنده در فروردین‌ماه مطرح کرده بودم. بنابراین، نکاتی که شما درباره این سامانه و افراد دارای معلولیت مطرح کرده‌اید شما نادرست است و انتظار من این است که دقت بیشتری داشته باشید. ما مطلبی را با قصدی می‌گوییم اما دیگران چیز دیگری می‌شنوند. من خودم جانباز هستم و درک کوچکی از جانبازی دارم و باید بدانیم ناظر به چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت هایش، درباره اقداماتی که در محیط شهری برای راحتی و آسایش جانبازان و معلولان انجام داده است صحبت کرد. زاکانی در صحن شورای شهر گفته است که شهرداری، در سال گذشته، تعداد ۲۰ ون و ۲۰ اتوبوس به سامانه و به صورت ملکی اضافه کرده است. لذا اهتمام ما در حوزه ارائه خدمات به جانبازان و معلولان بیشتر از دوره‌های قبل بوده است. ۷ سامانه را برای ارائه خدمات به جانبازان و معلولین در سطح شهر تهران در نظر گرفتیم که در هر یک تعدادی از خودروها حضور خواهند داشت تا توزیع خدمات این حوزه به شکل مناسبی انجام شود.

معلول-جانباز

کلام آخر:

جانبازان و معلولان عزیز کشورمان، مشکلات بسیاری را به ویژه در کلانشهر‌ها دارند. بسیاری از پیاده رو‌ها برای این افراد مناسب‌سازی نشده است و اگر بخواهند با ویلچر از این معابر گذر کنند با مشکلات بسیاری روبه رو خواهند شد. همچنین فضای مترو نیز برای این افراد مناسب نیست. امید است، شهرداری تهران و اعضای شورای شهر، نسبت به رفع دغدغه‌های این افراد، تلاش کنند تا بتوانند مانند یک شهروند عادی، زندگی عادی داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها