|
کدخبر: 304804 امیرمحمد درویش

گفتگو گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

هر روز منتظر اتفاق جدید در شهر باشید / سیستم HSE ناکارامد است

امانی گفت: هر اتفاقی در داخل شهر تهران بی‌افتد، شهرداری و شهردار تهران، مسئول اتفاق خواهد بود.

جامعه هر روز  منتظر اتفاق جدید در شهر باشید / سیستم HSE ناکارامد است

چندی پیش، خبری مبنی بر غرق شدن کودکان در حوضچه پارک زیتون واقع در منطقه ۲۱ تهران رسانه‌ای شد. این کودکان از خانواده هایی بودند که گویا وضعیت مالی مناسبی نداشته و از قشر کارگر جامعه بودند.

به گفته شاهدان این حادثه، زمانی که توپ این کودکان به داخل حوضچه می‌افتد، برای درآوردن آن تلاش می‌کنند اما به داخل حوضچه پرت می‌شوند. کودک دیگری که بیرون از محوطه قرار داشته است، با خبر کردن اطرافیان آن‌ها را از ماجرا مطلع می‌کند.

پارک-زیتون

این مسئله پیگیری خواهد شد

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در ارتباط با حادثه سقوط ۲کودک در پارک زیتون واقع در منطقه ۲۱ تهران به حوضچه، در صحن شورا به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در ابتدا، باید تسلیت عرض کنم خدمت خانواده هایی که فرزند خود را در این حادثه از دست دادند. این خانواده‌ها مهمان ما در شهر تهران بودند.

امانی ادامه داد: در ارتباط با این حادثه، نکات بسیاری وجود دارد. همانطور که دوستان اعلام کرده‌اند، این مسئله پیگیری خواهد شد و اگر کوتاهی صورت گرفته باشد، تکلیف باید مشخص شود. نکاتی که بنده در دوره‌های قبل مدیریت شهری، درگیر آن بودم، درحال‌حاضر مشاهده نمی‌کنم. ما انتظار داشتیم، معاون امور مناطق شهرداری تهران، صحبت‌هایی را در این مورد انجام دهد که چنین نشد. معاون شهردار تهران باید یک گزارشی را از دید شهرداری ارائه می‌داد.

وی افزود: هر اتفاقی در داخل شهر تهران بی‌افتد، شهرداری و شهردار تهران، مسئول اتفاق خواهد بود. بازرسی شهرداری تهران، مرکز ارتباطات شهرداری تهران، مسئول HSE که اصلا نمی‌دانیم چه کسی است، در همان لحظات آغاز حادثه، باید یک هیات تشکیل می‌دادند و یک گزارش دقیق و تحلیلی درباره این حادثه از نگاه شهرداری تهران ارائه می‌شد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: نکته جالب توجه اینجاست که بعد از حدود ۳۰ ساعت از وقوع حادثه، روابط عمومی منطقه ۲۱ بیانیه داد. در این بیانیه نه ابراز تسلیتی وجود دارد و نه ابراز تاسفی. تنها مطلبی که به آن پرداخته شده، شرح واقعه است. به نظر بنده، باید در همان لحظه، مرکز ارتباطات یا دفتر شهردار تهران، بیانیه‌ای را منتشر و تاسف و همدری و تسلیت خود را ابراز می‌کرد. همچنین در بخش دیگری از این بیانیه باید اشاره می‌کردند که یک تیم از شهرداری تهران تشکیل شده و کارها را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند. چنین امری انجام نشد و بعد از ۳۰ ساعت، روابط عمومی منطقه ۲۱ بیانیه صادر کرد.

ناصر-امانی

امانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در ارتباط با این حادثه باید عرض کنم، جنبه‌های عمومی و عاطفی و احساسی این ماجرا است.‌ ای کاش در همان لحظات اول، یک مسئول توسط شهرداری مشخص می‌شد و همراه این عزیزان به بیمارستان، سردخانه و شهر قدس می‌رفتند. این مسئول باید درخانه این کارگر محروم که فرزندان خود را از دست داده‌اند حضور پیدا می‌کرد و می‌گفت شهرداری تمام کارها را انجام می‌دهد و ما نمی‌گذاریم حقی از شما ضایع شود. بعد از گذشت ۳ روز، شهردار منطقه با خانواده این عزیزان دیدار کرده است.

نگهبان در لحظه وقوع حادثه کجا بوده؟

وی افزود: پیمانکار منطقه ۲۱، موظف بوده است که تعدادی نیروی انسانی را در این محیط مستقر کند. این سوال از شهردار منطقه ۲۱ مطرح می‌شود که آیا در ساعتی که چنین اتفاقی افتاده است، نیروی انسانی در آن محیط وجود داشته است یا خیر؟ آیا این حوض و مخزن آب، جزو مکان هایی بوده است که باید نگهبان ۲۴ ساعته داشته باشد یا خیر؟ اگر قرار بر این بوده که نگهبان داشته باشد، نگهبان در آن لحظه کجا بوده؟ باید به این سوالات جواب داده شود.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: باید بگویم که سیستم HSE در شهرداری تهران بسیار ناکارآمد است. در واقع این ضرب المثل مناسب این اتفاق است که آفتابه لگن ۷ دست، شام و ناهار هیچی. ما هزاران بوستان در شهر تهران داریم و از همین لحظه باید هز زمان منتظر باشیم تا اتفاقی مشابه منطقه ۲۱ رخ دهد. اعلام کرده‌اند که ما چندین هزار عدم انطباق شناسایی کرده‌ایم و همه آن هارا رفع کردیم. اعلام کرده‌اند که سیستم HSE گفته این مکان مشکلی از نظر عدم انطباق ندارد. خب چطور عدم انطباق ندارد؟ پس این کودکان چگونه وارد حوضچه شده‌اند؟ می‌گوییم شاید کوچک بوده‌اند و از بالای فنس‌ها به پایین آمده‌اند. خب اگر راه نفوذ باز باشد که چنین چیزی را نمی‌توان سیستم H S E دانست. اگر نفوذ امکان‌پذیر شد، یعنی سیستم مشکل دارد و معیوب است. چنین مواردی باید اصلاح شود تا دیگر شاهد چنین حادثه هایی نباشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها