|
کدخبر: 295089 امیرمحمد درویش

گزارش اختصاصی گسترش نیوز

درخواست مهم عضو شورای شهر / برق این ساختمان ها را قطع کنید!

بابایی گفت: مصوبه شورا پیرامون الزام شهرداری تهران درباره رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن که در سال ۹۸ و در قالب طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش برخط موضوع حریق و آتش‌نشانی است، به این موضوع اشاره دارد که در مرحله اول باید به ساختمانی که ناامنی دارد تذکر داده شود.

جامعه درخواست مهم عضو شورای شهر / برق این ساختمان ها را قطع کنید!

ساختمان‌های ناایمن در تهران، خطرات بسیار بالایی را برای افرادی که از آن محیط بازدید می‌کنند دارند. همانطور که از اسم آنها مشخص است، ساختمان‌های ناایمن به مکان‌هایی گفته می‌شوند که از نظر آتش‌سوزی و یا مقاومت مصالح امنیت کافی و لازم را ندارند. بارها شاهد آن بوده‌ایم که ساختمان‌هایی در شهر تهران به علت نبود ایمنی کافی، طعمه حریق شده و یا بخشی از آن تخریب شده است.

به گفته مقامات آتش‌نشانی و همچنین شهرداری تهران، به دفعات، به مالکان این ساختمان‌ها اخطار‌های کافی داده شده است اما این دسته از مالکان، نسبت به ایمن‌سازی هیچ اقدامی را انجام نداده‌اند. اعضای شورای شهر تهران، نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر بارها تاکید کردند و شهرداری تهران را موظف کرده‌اند که نسبت به صدور اخطار، قطع انشعاب و همچنین در مرحله آخر پلمب ساختمان، اقدامات لازم را انجام دهند.

پلاسکو-آتش

نمونه‌ای از ساختمان‌های ناایمن در تهران را مشاهده کرده‌ایم. اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو افتاد. این ساختمان به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی، طعمه حریق شد و ساختمان به طور کامل فروریخت. تعداد بالایی از آتش نشان‌های عزیز کشورمان، در این حادثه جان خود را از دست دادند. امید است با اقداماتی که مالکان ساختمان‌های ناایمن در راستای ایمن‌سازی انجام می‌دهند، دیگر شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

چند هشدار سپس پلمپ

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران درباره وضعیت ساختمان‌های ناایمن در پایتخت به گسترش نیوز گفت: مصوبه شورا پیرامون الزام شهرداری تهران درباره رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن که در سال ۹۸ و در قالب طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش برخط موضوع حریق و آتش نشانی است، به این موضوع اشاره دارد که در مرحله اول باید به ساختمانی که ناامنی دارد تذکر داده شود.

بابایی ادامه داد: اگر مالک نسبت به اخطار توجهی نکرد و همچنان هیچ اقدامی برای ایمنی ساختمان انجام نداد هشدار دوم به وی ابلاغ خواهد شد. در مرحله دوم باید اطلاع رسانی نسبت به مالک صورت گیرد که ساختمان وی ایمنی کافی ندارد و انشعاب به زودی قطع خواهد شد. اگر همچنان نسبت به این موضوع بی‌توجه باشد در مرحله سوم نسبت به درخواست قطع انشعابات باید اقدامات لازم صورت گیرد.

ساختمان-ناایمن

این عضو شورای شهر تهران گفت: اگر مالک همچنان نسبت به اخطار‌ها و هشدارهایی که صادر می‌شود، اقدامی در راستای تامین امنیت نکند، ملک وی پلمب خواهد شد. البته پلمب واحد یا ساختمان ناایمن، بعد از صدور هشدارهای متوالی و قطع انشعاب صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: ما الان در موضوع اطلاع رسانی نیز مماشات می‌کنیم. پیرو مصوبه‌ای که اعلام شد، شهرداری تهران موظف است، اسامی ساختمان‌های پر خطرش را اعلام کند. چنین چیزی یک الزام قانونی برای شهرداری تهران است و شهرداری باید به این قانون عمل کند.

شهرداری به اخطار اکتفا می‌کند

بابایی عنوان کرد: نمی‌دانم علت آنکه شهرداری تهران فقط به یک اخطار اکتفا می‌کند و پیرو مصوبه شورای شهر، نسبت به قطع انشعاب‌های ساختمان‌های پرخطر هیچ اقدامی را انجام نداده است چیست؟ می‌طلبد که شهرداری تهران با سختگیری‌های بیشتر نسبت به مالکینی که توجهی به اخطار‌ها ندارند اقدامات لازم را انجام دهد.

وی گفت: درصورتی که مالکان ساختمان‌های ناایمن، جدیت شهرداری تهران را در برخورد با دیگر ساختمان‌های ناایمن مشاهده کنند، قطعا اقدامات موثری را در راستای ایمن‌سازی ملک‌های خود انجام خواهند داد. بسیاری از مالکان وجود دارند که همچنان نسبت به اخطارهای ایمن‌سازی جدیت را از خود نشان نمی‌دهند اما اگر چنین جدیت و برخورد قاطعی را از سوی شهرداری مشاهده کنند، دست به اقدامات موثر و سازننده خواهند زد.

ساختمان-ناایمن۲

عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت ایمنی بازار بزرگ تهران به گسترش نیوز گفت: بازار تهران موضوعات بسیار مختلفی را شامل می‌شود. یکی از این موضوعات، ساماندهی کابل‌های برق در بازار است. وجود این کابل‌ها، امکان ایجاد جرقه و از پس آن حریق را تا حد بالایی افزایش خواهد داد. قسمت عمده‌ای که مربوط به قبل از کنتورهای برق می‌شود ساماندهی شده و مرحله بعد از کنتور باقی مانده است. به نظر بنده، همان خطری که کابل قبل از کنتور دارد بعد از کنتور هم دارد.

بابایی خاطرنشان کرد: باید بعد از اخطارهایی که صادر می‌شود، نبست به قطع انشعاب مالکینی که نسبت به ساماندهی وضع کابل‌های برق خود، هیچ اقدامی را انجام نداده اند، هرچه سریعتر اقدام شود و انشعاب این مالکین قطع شود.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در ادامه گفت: این نکته لازم به ذکر است که نمی‌شود تمام انتظارات را درباره رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن از شهرداری داشت. باید وزارت کار طبق مصوبه قانونی که دارد پای کار بیاید و اقدامات لازم را انجام دهد. شورای تامین هم که مصوبات بسیاری را درباره ایمن‌سازی دارد، باید دستگاه‌های خدمات رسان از جمله اداره برق را مکلف کند تا اهمیت بیشتری را درباره ایمنی به ویژه درساختمان‌های ناایمن دهد.

وی درباره آتش سوزی انبار لاستیک در تهران گفت: حجم آتش سوزی بسیار بالا بود و ۲۰۰ آتش نشان در محل حاضر شدند تا توانستند این آتش را مهار کنند و طبقه چهارم ساختمان مجاور که مسکونی هم بود، دچار حریق شد که آتش نشانان از سرایت آتش به سایر نقاط جلوگیری کردند.

بابایی در پایان ضمن اشاره به لیست ساختمان‌های ناایمن، گفت: انتشار لیست، تشویش اذهان عموم نیست چرا که ۹۶۰ هزار ساختمان در تهران وجود دارد و صرفا ۹۵ ساختمان بحرانی و خیلی در خطر است؛ حق مردم است که مطلع باشند.

ارسال نظر