|
کدخبر: 162909

ژن درمانی نابینایان را امیدوار کرد

محققان به دستاوردهای جدیدی برای درمان نابینایی با روش ژن درمانی دست یافتند.

جامعه ژن درمانی نابینایان را امیدوار کرد

محققان دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از روش ژن درمانی مبتنی بر RNA به روش جدیدی برای بهبود بینایی بیماران مبتلا به بیماری «لبر (LCA) آموروزیس» مادرزادی دست یافتند. در این روش درمانی، تنها با تزریق یک دوز دارو به چشم بیمار، بینایی وی به مدت ۱۵ ماه بهبود پیدا می‌کند، حال آنکه در روش‌های قبلی با هر بار تزریق بیماران تنها سه ماه از بهبود بینایی برخوردار بودند.

بیماری لبر (LCA) آموروزیس مادرزادی در واقع یک بیماری چشمی است باعث می‌شود نوزادان در چند ماه اول پس از تولد بدون هیچ گونه عارضه جانبی بینایی خود را از دست بدهند. این اختلال چشمی معمولا شبکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از روش ژن درمانی موفق شدند بینایی را به چشمان چنین افرادی بازگردانند. معمولا ژن CEP۲۹۰ در این بیماران نقش موثری در نابینایی دارد و پژوهشگران نیز جهش و اصلاح ژنتیکی این ژن را پایه درمان خود قرار دادند.

پروفسور «آرتور وی سییدسیان» از متخصصان چشم پزشکی می‌گوید: «نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که جهش ژن CEP۲۹۰ در بیماران مبتلا به بیماری لبر می‌تواند بینایی را به چشمان آنها بازگرداند.»

آزمایش‌های بالینی انجام شده توسط پژوهشگران موسسه «Scheie Eye» دانشکده پزشکی «پرلمن» دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که ژن درمانی می‌تواند اختلالات بینایی را در بیماران مبتلا به بیماری لبر به مدت طولانی درمان کند. در این روش درمانی، به چشم داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش بالینی یک دوز «الیگونوکلئوتید ضد حس» به نام «سپوفارسن» تزریق می‌شود که در واقع مولکول RNA است که باعث افزایش سطح پروتئین CEP۲۹۰ در گیرنده‌های نوری چشم می‌شود و در نهایت باعث بهبود عملکرد شبکیه خواهد شد.

این نخستین بار نیست که پژوهشگران از چنین روش درمانی برای بهبود بینایی استفاده می‌کنند. در مطالعه دیگری مربوط به سال ۲۰۱۹ نیز، پژوهشگران با تزریق سپوفارسن موفق شدند بینایی را به چشمان ۱۰ بیمار نابینا بازگردانند. اما نکته قابل توجه آن است که در آن مقطع زمانی بیماران مجبور بودند هر سه ماه یک‌بار تزریق را دریافت کنند. در آزمایش‌های بالینی جدید، بیماران به مدت ۱۵ ماه بدون نیاز به دریافت دوز دارویی جدید، بینایی از دست رفته خود را به‌دست آورده بودند.

بی‌شک این روش درمانی می‌تواند امیدبخش افراد نابینایی باشد که از بیماری مادرزادی لبر رنج می‌برند.

 

منبع: دیجیتاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها