|
کدخبر: 272568 سهیل فرزین

رییس اتاق بازرگانی سمنان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

خودزنی دولت با اجرای این طرح!

جمعه ای گفت: اگر کار دست کاردان باشد همین وزارت صمت می تواند ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهد.

تجارت خودزنی دولت با اجرای این طرح!

حدود یک ماه است که زمزمه‌ هایی مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی شنیده می شود، این تصمیم دولت موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما باید از نظر کارشناسان و پژوهشگران استفاده کرد تا در شرایط حساس کنونی، بازار از تنظیم خارج نشود. در همین رابطه گفتگویی را با علی اصغر جمعه ای رییس اتاق بازرگانی استان سمنان ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

تفکیک وزارت صمت با چه هدفی است؟

جمعه ای در این گفتگو اظهار داشت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی در کشور، ما در برهه های مختلف زمانی درگیر بحث تفکیک و ادغام در بعضی از وزارتخانه ها بوده ایم و همواره در این زمینه فراز و نشیب هایی داشته ایم. سوالی که پیش می آید این است که چرا آقایان هیچگاه در خصوص تفکیک و ادغام وزارتخانه ها به جمع بندی مشخصی نرسیده اند؟ چرا تا کنون عارضه ها و مزایای این ادغام ها و تفکیک ها توسط کارشناسان خبره مورد بررسی قرار نگرفته است؟ باید دید امروزه که بحث تفکیک وزارت صمت دوباره مطرح شده است رسیدن به چه هدفی را در پی خواهد داشت و دستاورد آن چه خواهد بود؟ باید بررسی کرد و دید آیا طرح تفکیک وزارت صمت با برنامه های توسعه ای قبل که بر کوچک شدن دولت تاکید داشت همسویی دارد یا خیر.

علی-اصغر-جمعه-ای

وی افزود: به عقیده من اجرای این طرح نه تنها باری را از دوش مردم بر نخواهد داشت بلکه موجب بروز مشکلات بیشتری برای آنها خواهد شد. نباید فراموش کرد روی کار آمدن دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع معادن موجب خواهد شد که بروکراسی های اداری از حالت کنونی بیشتر شود. از طرفی با این اقدام هزینه هنگفتی به دولت تحمیل خواهد شد. این موضوع به مثابه خودزنی دولت است و از طرفی موجب خواهد شد که به مردم ضربه وارد شود.  اگر کار دست کاردان باشد همین وزارت صمت می تواند ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهد. وزارت صمت باید نگاه و سیاست کلی خود را بر مبنای کارشناسی صحیح در حوزه امور ایجاد بکند.

معاونت های وزارت صمت جزیره ای عمل می کنند

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان خاطرنشان کرد: در وزارت صمت کنونی ۴ معاونت وجود دارد که در میان خود هماهنگی خاصی ندارند و متاسفانه به صورت جزیره ای تفکر و فعالیت می کنند. در نتیجه نام وزارتخانه ها نمی تواند تاثیری در عملکرد مسئولان داشته باشد و اراده مدیران برای رتق و فتق امور نیاز اساسی امروز ما است. طبق قانون تمام مدیران بالادستی قبل از تصمیم گیری های خود باید از نظرات کارشناسی تشکل ها و بخش خصوصی استفاده کند. بنابراین ما باید زمام مدیریت وزارت صمت را به دست فرد کاردانی بسپاریم. در این صورت تمام مشکلات موجود در بدنه این وزارتخانه حل و فصل خواهد شد.

جمعه ای در ادامه با بیان اینکه عدم ثبات در تصمیم گیری های دولتی موجب می شود که فعالان تجاری کشور نتوانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند، گفت: صدور بخشنامه های تجاری ما همچنان خلق الساعه هستند. متاسفانه بخشنامه های صادر شده کماکان بدون در نظر گرفتن نظرات بخش خصوصی صادر می شود. اگر در برخی مواقع نیز با بخش خصوصی مشورت شود به تجربه و خواسته آنها اعتنایی نمی شود. تفکیک وزارت صمت نیز نمی تواند این چالش را حل کند.

وی همچنین گفت: تا زمانی که ما ثبات و ارتباط بین المللی نداشته باشیم قادر به حل بسیاری از مشکلات تجاری کشور نخواهیم بود. مسائل مربوط مشکلات ارزی و دیگر چالش های حوزه تجارت کشور مواردی نیستند که به دولت های مختلف ارتباط داشته باشند. تا زمانی که ارتباط ما با دنیا بر اساس منطقی برقرار نشود کماکان شاهد چالش های دریافت و انتقال پول و... خواهیم بود.  

اولویت دیپلماسی اقتصادی به دیپلماسی سیاسی

رئیس اتاق بازرگانی اتاق سمنان در پایان اظهار داشت: اگر فعالان تجاری ایران از ارتباطات مرسوم تجاری دنیا بهره مند بودند فراز و فرودها به حداقل می رسید و معاملات با اطمینان بیشتری انجام می شد. در شرایط کنونی ما قادر به نقل و انتقال پول نیستیم. این روزها بسیاری از بنگاه های اقتصادی با مشکلات شدیدی روبرو شده اند و پول های آنها به باد رفته است. در تمام دنیا دیپلماسی اقتصادی به دیپلماسی سیاسی اولویت دارد اما با کمال تاسف در کشور ما مسائل اقتصادی تحت تاثیر مستقیم مسائل سیاسی قرار گرفته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها