|
کدخبر: 269082 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با عضو اتاق بازرگانی تهران:

ادغام وزارت صمت تصمیم غلطی بود / تفکیک کنیم که چه شود؟

حاجی آقا میری گفت: در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ادغام وزارتخانه ها به هیچ عنوان اقدامی کارشناسی شده و روی قاعده نبود.

صنعت و معدن ادغام وزارت صمت تصمیم غلطی بود / تفکیک کنیم که چه شود؟

با توجه به وضعیت بازار این روزها، مجددا زمزمه تشکیل وزارت بازرگانی شنیده می شود و برخی از مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس در سخنان خود به آن اشاره می‎ کنند. تشکیل این وزارتخانه موافقان و مخالفان خود را دارد. خبرنگار گسترش نیوز در همین راستا گفت ‌و گویی را  با سید رضی حاجی آقا میری  عضو اتاق بازرگانی تهران و عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

تفکیک وزارت صمت دستاورد خاصی ندارد

سید رضی حاجی آقا میری در این گفتگو اظهار داشت: به عقیده من تفکیک وزارت صمت تاثیری در وضعیت اقتصادی و تجاری کشور نخواهد داشت. ادغام این وزارتخانه ها در یکدیگر چه دستاورد مثبتی داشت که تفکیک آنها چه اتفاق مهمی را رقم بزند؟ گرچه تفکیک وزارتخانه صمت موجب تحمیل هزینه اضافی و روی کار آمدن یک وزیر جدید خواهد شد اما مهم نتیجه این تفکیک است که به نظر نمی رسد دستاورد خاصی در پی داشته باشد.

سید-رضی-حاجی-آقامیری

وی افزود: متاسفانه در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ادغام وزارتخانه ها به هیچ عنوان اقدامی کارشناسی شده و روی قاعده نبود. آن دوران منفعت کسانی در مجلس و دولت در ادغام وزارتخانه ها بود و امروز منفعت کسان دیگر در تفکیک وزارتخانه.

به برنامه های توسعه توجه نمی شود

عضو اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت صادرکنندگان در دولت سیزدهم نسبت به دولت تدبیر و امید تغییر محسوسی نداشته است. بسیاری از مشکلات موجود در تجارت خارجی کشور نه در دولت های دوازدهم و سیزدهم بلکه در دولت های قبل ریشه دارد. عدم احترام به قوانین برنامه های یکم، دوم، سوم، چهارم و پنجم چالش های بسیار زیادی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است. اگر به این برنامه ها و قوانین آنها توجه می شد بدون شک امروزه وضعیت تجارت خارجی و به تبع آن صادرکنندگان ما این گونه نبود.

حاجی آقا میری خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط به گونه ای پیش رفته که به هیچ عنوان نمی توان از صادرات دفاع کرد. امروزه ما در شرایط تحریم با مشکل کمبود ارز روبرو هستیم. سابق بر این ارز از طرق مختلف وارد کشور می شد و شرایط فعالیت نسبی فراهم بود اما امروزه با کم شدن میزان صادرات کشور شرایط بسیار سخت تر شده و ارز به سختی وارد کشور می شود اما در کمال تاسف به محض اینکه مقداری ارز به دست می آید مسئولان اقداماتی مانند پیمان های ارزی انجام می دهند و در این میان به فکر عواقب تصمیم گیری های خود نیستند که این موضوع شرایط را بغرنج می کند.

زمان مناسبی برای جراحی اقتصادی نیست

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح اخیر دولت مبنی بر جراحی اقتصادی اشاره کرد و گفت: برخی از تصمیمات در بطن خود اقدامات بسیار درستی هستند اما چگونگی و زمان انجام آن، موضوع دارای اهمیتی است. به عقیده من از ابتدا نباید ارزی به اسم ارز دولتی به وجود می آمد. اینکه ارز باید تک نرخی باشد تصمیم بسیار درستی است اما اینکه امروز زمان درستی برای عملی کردن این تصمیم است یا خیر موضوعی است که جای بحث دارد. گرچه هنوز که به قول آقایان جراحی اقتصادی رخ داده ما ارزهای متفاوتی مانند ارز نیمایی، ارز صرافی ملی، ارز بازار متشکل و ارز در بازار آزاد در چرخه اقتصادی داریم و کماکان نه تنها ارز تک نرخی نشده بلکه مشکلات دیگری را برای مردم فراهم کرده که این چالش ها از همان موضوع اجرای تصمیمات در زمان غیر معقول نشات می گیرد.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: چند نرخی بودن ارز موجب بروز رانت و فساد در بدنه اقتصاد کشور می شود. بنابراین این در باید بسته شود اما بسته شدن آن منوط به وجود شرایطی است. به عقیده من همه چیز باید در جای خود باشد که این تصمیم مهم نتایج خود را نشان دهد. به عقیده من امروز شرایط  و زمان مناسبی برای انجام جراحی اقتصادی نیست و از این رو نتایج مد نظر از این طرح به دست نخواهد آمد. ما نمونه این گونه تصمیم گیری ها را در فواصل مختلف داشته ایم که ادغام وزارت صمت که در ابتدای گفتگو به آن اشاره شد از جمله همین تصمیمات است. نه آن زمان که وزارتخانه های صنایع و معادن با وزارت بازرگانی ادغام شد شرایط برای آن تصمیم مهیا بود نه امروز که بحث تفکیک آن دوباره مطرح شده شرایط برای انجام این تصمیم فراهم است.

تاثیر تصمیمات حساب نشده در اقتصاد کشور

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: سیاست های ارزی و اقتصادی در دولت اصلاحات نسبتا قابل قبول بود اما به نظر من محور تمام اقداماتی که دولت ها در تمام ادوار انجام داده اند بر پایه فروش نفت بوده است. بنابراین احتمال دارد تصمیمی که امروزه مبنی بر حذف ارز ترجیحی گرفته شده فردا با بستن یک قرارداد نفتی ملغی شود.

حاجی آقا میری همچنین گفت: تجربه نشان داده که ما هر وقت در مضیقه ارزی قرار گرفته ایم سیاست های خاصی را اتخاذ کرده ایم که این سیاست ها به دلیل شرایط اضطراری حساب نشده هستند. همین سیاست ها بعد از گذشت مدت کوتاهی موجب بروز مشکلات متعددی می شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شنیده ها حاکی از آن است که دولت تصمیم دارد این طرح را لغو کند اما بنده از اینکه این موضوع به چه اندازه صحت و سقم دارد بی اطلاع هستم.

ارسال نظر