|
کدخبر: 272438 سهیل فرزین

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

ضربه ای سخت به اقتصاد و صنعت کشور

برخوردار گفت: نبود کارایی و تخصص را می توان دو عنصر اصلی در عدم رشد صنعتی و تجاری سازی صنعتی در کشور عنوان کرد.

اقتصاد ضربه ای سخت به اقتصاد و صنعت کشور

تجاری سازی صنعتی در کشور ما موانع و مشکلات بسیار زیادی دارد که یکی از آنها نداشتن مدیر صادرات محور است. متاسفانه بنا به دلایل متعدد مدیران ما هیچگاه نتوانسته اند در مجامع بین المللی نقش صادراتی ایفا کنند. این روزها که بحث تفکیک وزارت صمت و احیای دوباره وزارت بازرگانی مطرح شده است باید دید در صورت اجرای این طرح تجاری سازی صنعتی در ایران به چه سمت و سویی خواهد رفت. پیرامون این موضوع گفتگویی را با محمدحسین برخوردار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

مخالفت با تفکیک وزارت صمت

برخوردار در این گفتگو با بیان اینکه بزرگ کردن دولت اقدام درستی نیست، اظهار داشت: هدف اصلی از ادغامی که ده سال گذشته در وزارتخانه های صنایع  و معادن  و بازرگانی رخ داد و منجر به تشکیل وزارت صمت شد کوچک شدن دولت بود. این تصمیم بر اساس بررسی های کارشناسی شده گرفته شده است. حال که پس از گذشت یک دهه این موضوع در بخش اقتصادی، صنعتی و تجاری کشور جا افتاده است تفکیک دوباره آن اقدامی به شدت اشتباه است. نباید فراموش کرد تفکیک دوباره این وزارتخانه موجب اتلاف وقت، صرف هزینه و انرژی مضاعف و... خواهد شد.

محمد-حسین-برخوردار

وی افزود: معمولا در تمام دنیا اقدامات کارشناسی از سطوح پایین به بالا ارائه و در سطوح بالا تصمیم گیری می شود. متاسفانه در کشور ما همواره از سطوح بالا تصمیم گیری و دستورات صادر می شود. همین موضوع موجب به وجود آمدن شرایط کنونی شده است. امروزه شرایط کشور به سمتی رفته که در برهه های مختلف به موضوعات گوناگون معطوف می شویم. به عنوان مثال وقتی به سمت خودرو معطوف می شویم تمام بخش های دیگر مانند صادرات، بازرگانی و... را به حال خود رها کرده و فقط روی بازار خودرو متمرکز می شویم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: برخی افراد معتقدند که حجم مسئولیت ها در وزارت صمت بالاست و شخص وزیر قادر به رتق و فتق تمام امورات مربوط به حوزه های صنعت، معدن و تجارت نیست. بنابراین در وهله اول باید روند فعلی اصلاح شود و تمام کارشناسی ها در سطوح پایین و صرفا تصمیم گیری ها در سطوح بالا رخ دهد. در این صورت حجم کار شخص وزیر صمت نیز بسیار بالا نخواهد بود.

مهم ترین موانع رشد صنعتی و تجاری سازی صنعتی

برخوردار در ادامه صحبت های خود به تشریح مهم ترین موانع رشد صنعتی و تجاری سازی صنعتی در کشور پرداخت و گفت: به نظر می رسد که نحوه مدیریت در کشور ما مهم ترین مانع برای رسیدن به این مهم باشد. صنایع نظامی کشور ما در بخش های مختلف روز به روز پیشرفته تر می شود. اما در مقابل سال ها است که ما بدترین شرایط را در (به عنوان مثال) در صنعت خودروسازی داریم. اگر وزیر صمت کشور به معاونت ها و مدیرکل های خود دستور بدهد که میزان وابستگی ما در صنعت خودروسازی به خارج از کشور را مشخص کنند به طور قطع بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اگر این موضوع شفاف شود ما خواهیم دانست که با شعار دادن نمی توان مشکلات را حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر آمارهای منتشر شده در خصوص داخلی سازی در کشور صحت داشت به طور قطع تحریم ها نمی توانست اثری روی تولید و تجاری سازی آن در کشور داشته باشد. اما امروزه می بینیم که با کوچکترین تحریم، بخش بزرگی از صنعت کشور لطمه می خورَد. تجارت یک جاده دو طرفه است. از همین رو داشتن ارتباط تجاری با سایر کشورها از الزامات ضروری است.

ضرورت ایجاد مراکز تحقیق و توسعه عملیاتی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: وقتی صنعت کشور تحریم می شود و وضعیت از حالت معمول خود خارج می شود، طبق عادت اشتباه خود، معطوف به بخش دیگری می شویم. در حوزه کشاورزی ۹۵ درصد آب شرب کشور را صرف کاشت صیفی جات و میوه جاتی مانند هندوانه، خیار و... می کنیم تا با صادرات این محصولات ثابت کنیم که کشور ما جز کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی است. نتیجه این چنین تصمیمات غیر کارشناسی شده را امروزه در بی آبی استان هایی مانند شهرکرد و همدان مشاهده می کنیم. بنابراین برای صنعتی شدن کشور نه تنها باید مدیریت را اصلاح کرده و وابستگی به خارج از کشور را کاهش دهیم بلکه در اقدامی مهم تر باید مراکز تحقیق و توسعه عملیاتی به وجود بیاوریم.

 برخوردار افزود: امروزه تولیدکنندگان از نظر مالیات زیر فشار سنگینی هستند و این در حالی است که در بودجه های دولتی حتی یک ریال برای تحقیق و توسعه آن ها تخصیص نمی دهیم. در چنین شرایطی وابستگی به خارج از کشور امری حتمی است. امروزه کشور ما به جهت چاپ پول با تورم شدیدی روبرو است و تحریم ها بدترین وضعیت را برای مردم ایجاد کرده اند. مدیران غیرمتخصص ما در چنین شرایطی میزان دریافت مالیات را به حداکثر رسانده اند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران هر قسمت باید متخصص آن حوزه باشند، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی حضور مدیران غیرمتخصص در بخش های مختلف اجرایی کشور به شدت حس می شود. این اقدام ضربه سختی به اقتصاد و صنعت کشور وارد کرده است. نبود  کارایی و تخصص را می توان دو عنصر اصلی در عدم رشد صنعتی و تجاری سازی صنعتی در کشور عنوان کرد. اگر مدیران کشور ما به معنی واقعی در امورات مربوط به خود تخصص داشتند ما در تمام بخش های کشور شاهد وضعیت بحرانی امروز نبودیم.

ایجاد فضای فساد در سیستم صدور مجوزهای دولتی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: پروسه پیچیده صدور مجوزهای دولتی در کشور نیز مانع بسیار بزرگی در عدم موفقیت های ما در زمینه تولید است. کشوری مانند گرجستان که سابقه کمونیستی دارد و همواره جزو کشورهای رده پایین به حساب می آمده چگونه موفق شده تمام مجوزها را تنها در یک روز و از طریق سیستم هوشمند صادر کند؟ وقتی صدور مجوزها به صورت دستی انجام می شود  فضای امضاهای طلایی پیش خواهد آمد. در بدنه اقتصاد بیمار ما نیز از آنجا که حقوق افراد با مخارج همخوانی ندارد شاهد بروز فساد در این فضا خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها