|
کدخبر: 268832 سهیل فرزین

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

ادغام وزارتخانه ها؛ اصلی ترین عامل بحران اقتصادی کشور

روشنک گفت: آقایان عنوان کنند که از زمان ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی تا این لحظه که بیش از ۱۰ سال گذشته کدام ساختمان از دولت کم شده است؟

صنعت و معدن ادغام وزارتخانه ها؛ اصلی ترین عامل بحران اقتصادی کشور

تشکیل وزارت بازرگانی از طرح ‌هایی است که به ‌تازگی دولت سیزدهم نسبت‌ به اجرای آن مصمم شده است؛ این موضوع درحالی مطرح شده است ‌که بیش از ۱۰ سال از ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی می‌گذرد. در سال جاری پس از گذشت فعالیت چند دولت، طرح تفکیک این وزارتخانه‌ ها دوباره به میان آمده است و هیئت دولت و بخشی از نمایندگان با تأکید بر لزوم چنین اقدامی مصمم به اجرای این طرح هستند، تاجایی‌ که رئیس ‌جمهور با تأکید تجدیدنظر درمورد این وزارتخانه گفته است که دو وزیر به مجلس معرفی شود تا اصلاح ساختاری به‌صورت اصولی صورت گیرد.

خبرنگار گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با محمدحسین روشنک عضو اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ادغام وزارت صمت اقدامی سیاسی بود

روشنک در این گفتگو اظهار داشت: من از حدود دو سال قبل از ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی مخالفت خود در این خصوص را اعلام کرده ام. متاسفانه ادغام این دو وزارتخانه در دولت آقای احمدی نژاد بر اساس مسائل سیاسی اتفاق افتاد و نظرات تخصصی اهالی فن در این تصمیم بی تاثیر بود. به عقیده من بعد از مسئله تحریم ها، اصلی ترین عامل بحران اقتصادی کشور و بروز چالش های متعدد در حوزه کسب و کار در شرایط کنونی را همین مسئله ادغام وزارتخانه ها است.

محمد-حسین-روشنک

وی افزود: ما در کشور برای مسائل جزیی تشکل های متفاوتی را ایجاد کرده ایم اما از مسائل اصلی غافل هستیم. متولی اصلی امر تجارت وزارت بازرگانی است. در اقتصاد تمام دنیا، وزارت بازرگانی مسئول اصلی تجارت کشورها به حساب می آید اما در کشور ما این حوزه مهم که باعث بهبود شرایط اقتصادی کشور می شود بدون متولی است. غیر ممکن است که وزارت صمت بتواند حوزه ای به این بزرگی را یک تنه مدیریت کند. من معتقدم ما باید سه وزارتخانه صنعت، معدن و بازرگانی داشته باشیم. این تفکیک حتما باید صورت بگیرد و دولت یک نفر را مسئول هماهنگی میان این سه وزارتخانه تعیین کند.

ادغام وزارت خانه ها دولت را کوچک نمی کند

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: صادرات تنها راه نجات کشور در شرایط کنونی است. شنیده می شود که برخی مخالفان تفکیک وزارت صمت بزرگ شدن دولت را دلیل این مخالفت اعلام می کنند. در پاسخ به این دوستان باید گفت دولت خودش را بزرگ کرده است. مگر ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی چه تاثیری بر کوچک و سبک شدن دولت داشت؟ تنها تاثیر ادغام این بود که یک وزیر و یک اتاق وزیر از بدنه دولت کم شد. آقایان عنوان کنند که از زمان ادغام این دو وزارتخانه تا این لحظه که بیش از ۱۰ سال گذشته کدام ساختمان از دولت کم شده است؟ چه تعداد نیروی انسانی از کارمندی دولت کنار گذاشته شده است؟ آیا در این دوران از تعداد مدیران دولتی کم شده است؟ در برخی مواقع مشاهده شده که ادغام برخی از سازمان ها و ادارات در یکدیگر نه تنها یک نیروی انسانی کم نشده بلکه حدود ۳۰ درصد نیز به کارمندان آن سازمان اضافه شده است.

دولت از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند

روشنک در ادامه با بیان اینکه دولت باید سبک سازی شود، گفت: این تعداد نیرو در وزارت صمت به چه فعالیتی مشغول هستند؟ دلیلی ندارد که وزارت صمت با این تعداد بسیار بالا نیروی انسانی همکاری داشته باشد. وجود این تعداد نیروی انسانی در این وزارتخانه در ذات خود موجب بروکراسی های پیچیده نیز می شود. مگر ما تشکل های بخش خصوصی نداریم؟ دولت به چه اندازه در سبک سازی خود از این ظرفیت استفاده کرد؟ ادغام وزارتخانه ها راه حل درست برای کوچک شدن دولت نیست. وزارت مسکن و راه با نیز در سال های گذشته با یکدیگر ادغام شدند اما این ادغام نیز دستاورد خاصی نداشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که امروزه مخالفان تفکیک وزارت صمت از آن به عنوان مشکل نام می برند، اتاق بازرگانی است. سابق بر این مدیریت حاکمیتی اتاق بازرگانی با وزارت بازرگانی بوده است. حال این افراد نگران این هستند که بعد از تفکیک وازرت صمت متولی این اتاق با چه شخص یا نهادی خواهد بود؟ به عقیده من اینکه متولی اتاق بازرگانی چه کسی خواهد بود به هیچ عنوان مهم نیست. نباید با این بهانه های واهی مانع تفکیک وزارت صمت شد.

ماموریت وزارت صمت تضاد منافع دارد

رییس اتاق بازرگانی ایران و تاجیکستان همچنین گفت: نباید فراموش کرد که ماموریت وزارت صمت با یکدیگر در تضاد منافع است. اگر وزیر بخواهد قیمت ها را حفظ کند تولید از دست خواهد رفت. اگر وزیر بخواهد تولید را حفظ کند مردم دچار مشکل خواهند شد. بنابراین هر کدام از این قسمت ها باید متولی مخصوص به خود را داشته باشد تا با سیاست گذاری های صحیح و اصولی و پیگیری های مداوم مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و آحاد مردم حل شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها