|
کدخبر: 195850

می خواهند راه دسترسی ایران به ارمنستان را قطع کنند!

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان گفت: جمهوری آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه، از هر فرصتی برای گرفتن امتیازهای بیشتر در این منطقه جغرافیایی استفاده می‌کند.

تجارت می خواهند راه دسترسی ایران به ارمنستان را قطع کنند!

هرویک یاریجانیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: جمهوری آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه، از هر فرصتی برای گرفتن امتیازهای بیشتر در این منطقه جغرافیایی استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد این کشور تلاش می‌کند شوک‌هایی مثل بستن مسیر ایران به ارمنستان را برای سنجش بازخورد دیگر بازیگران در این منطقه ارزیابی کند و ممکن است کشورهای دیگر هم جمهوری آذربایجان را تحریک کنند. یک دلیل عمده چنین کنش‌هایی، توسعه صادرات ایران به کشورهای اوراسیا و به خطر افتادن منافع دیگر کشورها در این بازار است.

وی افزود: ایران در یک سال گذشته به جایگاه خوبی در زمینه صادرات کالا به منطقه اوراسیا رسیده، بنابراین هر بهانه‌ای برای سخت‌تر کردن دسترسی ایران به این بازار را می‌توان بر اساس انگیزه‌های اقتصادی رقبای منطقه‌ای تحلیل کرد.

یاریجانیان گفت: بستن مسیر دسترسی ایران و ارمنستان به این معناست که برای مثال، محصولات صیفی‌جات و تازه‌خوری به جای ۴۸ ساعت، در ۷۲ ساعت به مقصد برسد. این به طور حتم آسیبی جدی به صادرات محصولات کشاورزی ایران است و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به نفع رقبا تمام می‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان یک فعال اقتصادی فکر می‌کنم ایران به عنوان کشور مقتدر در منطقه نباید نسبت به کنش‌های منطقه بی‌تفاوت بماند و البته اینطور هم نیست. پیش‌بینی کرده بودیم که در گرماگرم انتخابات در ایران و تغییر دولت تحرکاتی را از سمت آذربایجان ببینیم و مقامات نظامی ایران هم اعلام کردند که هرگز تهدید علیه مرزهای ایران را تحمل نمی‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: ارمنستان، ایران را به عنوان یکی از همسایگان استراتژیک خود می‌بیند. این دو کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای مدتی طولانی روابط خوبی برقرار کرده و به آن ادامه می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران همیشه برای ارمنستان قابل احترام بوده و در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل، حتی یک بار علیه مصالح ایران رأی نداده است. روابط بین ایران و ارمنستان زمینه‌ساز توسعه تجارت ایران در منطقه اوراسیاست و دو کشور به خوبی با هم تعامل می‌کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر