|
کدخبر: 189168

افزایش سهم بازار ایران در ترکیه + جزییات

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: رشد ۵۳ درصدی تجارت با این کشور به عنوان آغازی برای دستیابی به اهداف مبادلات بالاتر محسوب می‌شود.

تجارت افزایش سهم بازار ایران در ترکیه + جزییات

ترکیه یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در طول سال‌های گذشته بوده و در دوره‌هایی حتی توافق روسای جمهور دو کشور بر رساندن حجم تجارت به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در سال بوده است.

مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش ۵۳ درصدی تجارت با این کشور بودیم اما این رقم به معنای افزایش چشمگیر صادرات و واردات نیست بلکه فقط نسبت به سال قبل سنجیده شده است.

وی با بیان اینکه تجارت ۳۰ میلیارد دلاری هدف تجارت ایران با ترکیه بوده است، تاکید کرد: این رقم دور از دسترسی و غیرقابل دستیابی نیست اما به دلیل برخی مشکلات هنوز نتوانسته‌ایم به این رقم دست یابیم.

سعادت با بیان اینکه ۱۵ میلیارد دلار توان صادرات کالا به ترکیه داریم، تصریح کرد: تجار ایرانی توانایی تامین بسیاری از کالاهایی که ترکیه از دیگر کشورها وارد می‌کند را دارد اما برخی از محدودیت‌ها در روابط دو کشور از جمله تحریم‌ها و روابط بانکی باعث شده تا تجار این کشور این کالاها را از دیگر کشورها تامین کنند.

وی با بیان اینکه هماهنگی نهادها با اتاق مشترک برای رشد تجاری با ترکیه بسیار خوب است، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا موانع مبادلاتی برداشته شود و کالاهای دارای مزیت تجاری از جمله فرآورده های نفتی فرصت صادراتی بیشتری داشته باشند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه این روزها فضای تجاری بین دو کشور مثبت ارزیابی می شود، خاطرنشان کرد: افزایش صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی موجب رشد تجارت بین دو کشور شده است.

سعادت افزود: تجار ترک علاقه بسیاری به کالاهای ایرانی دارند زیرا هزینه کمتری بابت حمل و نقل و لجستیک پرداخت می کنند و در زمان کمتری کالا را تحویل می گیرند و به همین دلیل در نهایت کالا را ارزان تر دریافت می کنند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: با حضور دولت جدید و حل مشکلات برجام و تحریم ها می توان امیدوار بود که اهداف تجاری دو کشور عملیاتی شوند.

بر اساس اعلام گمرک، مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال‌جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که شامل ۳۰ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را صادرات و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات می شود.

در این میان ترکیه با ۶۶۳ هزار تن به ارزش ۵۹۵ میلیون دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادرات و با ۸۸۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار در جایگاه سوم مبادی وارداتی قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر