|
کدخبر: 142280

فصل جدیدی برای گسترش مبادلات ایران و ترکیه

وزیر صنعت، معدن و تجارت از وزیر تجارت ترکیه خواست تا راهی برای استفاده کشورمان از منابع بانکی خود نزد بانک‌های ترکیه برای خرید کالای مورد نیاز مستقیم از طریق ترکیه یا با واسطه شرکت‌های ترکیه‌ای از طریق دیگر کشورها استفاده نماید.

تجارت فصل جدیدی برای گسترش مبادلات ایران و ترکیه

علیرضا رزم حسینی در مذاکره تلفنی با رخسار پکجان با یادآوری و تاکید بر روابط دیرینه دو کشور ایران و ترکیه بیان کرد: ایران و ترکیه دو کشور همسایه، دوست و برابر هستند که همواره مبادلات گسترده‌ای را در حوزه تجارت در کنار پیشینه تاریخی و تشابهات فرهنگی داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در پنج سال گذشته سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: به خاطر شیوع ویروس کرونا و تاثیراتی که در کسب و کار و تجارت داشته است، حجم مبادلات در ۸ ماهه امسال به ۴.۳ میلیارد دلار رسید که درصدد ارتقاء این میزان از تجارت هستیم و ظرفیت‌های لازم نیز وجود دارد.

فصل جدیدی برای گسترش مبادلات میان دو کشور ایجاد شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکره ویدیوکنفرانسی رئیس‌جمهوری کشورمان با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص افزایش مبادلات و استفاده از منابع بانکی ایران در بانک‌های ترکیه گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران مسئول پیگیری امورات مرتبط با حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت است و امیدواریم که این مذاکره تلفنی فصل جدیدی برای گسترش مبادلات میان دو کشور شود.

رزم حسینی با بیان اینکه شرایط بین‌المللی هم اکنون برای ارتقاء مبادلات مناسب است، اضافه کرد: امکان گسترده شدن مبادلات در حوزه تجارت را داریم و آمادگی گسترش روابط دو کشور در این حوزه وجود دارد.

وی همچنین با یادآوری این که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد بین‌الملل و تجارت دنیا تأثیر گذاشته است، افزود: امیدواریم سطح مبادلات به مرور زمان ارتقا یابد.

افزایش سطح مبادلات دو کشور به صورت برد-برد

وزیر صمت همچنین تصریح کرد: مذاکرات و توافقات در خصوص تجارت ترجیحی که در کمیسیون مشترک دو کشور (ماه آگوست) مورد اشاره قرار گرفت را دنبال می‌کنیم تا دو کشور به صورت برد برد سطح مبادلات خود را افزایش دهند.

رزم حسینی همچنین با اشاره به منابع بانکی کشورمان در بانک‌های ترکیه، بیان کرد: می‌خواهیم از منابع کشور ایران در بانک‌های ترکیه برای خرید اقلام مورد نیازمان استفاده کنیم.

استفاده از منابع بانکی ایران در ترکیه برای خرید کالاهای مورد نیاز کشورمان

وی گفت: اکنون به کالاهای مورد نیاز از جمله گندم، ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام نیاز داریم که در صورتی که این کالاها را کشور ترکیه داشته باشد، علاقمند به خرید از این کشور هستیم و در غیر این صورت علاقمند خرید این کالاها با واسطه از طریق شرکت‌های ترکیه هستیم.

منبع: شاتا

ارسال نظر